Andreas Ommundsen Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Noen som vet om en BRA flightplan jeg kan bruke på denne turen? Tenker på en med koordinater over havet osv. Har vurdert i lang tid nå å sette igang med dette eventyret men har aldri kommet igang... Har så smått startet litt planlegging, og jeg vil gjerne gjennomføre denne turen en gang. Skal bruke PSS sin 772LR så klart. Er veldig takknemlig for tilbakemeldinger! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werner Rafteseth Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Det er turen fra Hong Kong til London "feil vei" du tenker på? VHHH SID BEKOL A461 VYK W41 LR G212 UHMA B244 OTZ J502 FAI DCT FAI J120 FYU NCA28 YEK J540 YFB 5E72 KEF G3 MY G11 SIDER UM125 SUM UL7 FORTY UP600 ADN UP18 POL UY98 BARTN UN615 HON STAR EGLL Denne tar deg via Alaska og Canada, rundt 9500 nm. Jeg aner ikke range på 777 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 Ja, det er "feil vei" jeg tenker på. Merkelig at jeg glemte å fortelle alle detaljer Hehe, det virket som at denne turen ble litt for kort.. I virkeligheten fløy flyet 11664 nm. Hva brukte du for å finne frem til denne ruten? Er litt nysgjerrig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werner Rafteseth Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Route Finder Har juksa litt også. Legg merke til en liten "DCT" midt inne i flightplan. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Det er turen fra Hong Kong til London "feil vei" du tenker på? VHHH SID BEKOL A461 VYK W41 LR G212 UHMA B244 OTZ J502 FAI DCT FAI J120 FYU NCA28 YEK J540 YFB 5E72 KEF G3 MY G11 SIDER UM125 SUM UL7 FORTY UP600 ADN UP18 POL UY98 BARTN UN615 HON STAR EGLL Denne tar deg via Alaska og Canada, rundt 9500 nm. Jeg aner ikke range på 777 Det er nok ikke flightplanen de brukte under rekordforsøket. Rekordflighten gikk via Hawaii, Los Angeles, New York, og så direkte til London. Den gikk ikke i en rett linje, da en slik rekord flight, etter reglene, krever to (eller tre) punkter der kursen endres. Har nok ikke waypoints for ruta Range på en 772LR med aux tanks er 9420nm med 29.67 tonn payload (pax+cargo.) Flighten Boeing hadde med var på 11664nm (på 22 timer, 42 minutter), og da hadde de enda fuel til ca en halv time igjen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 Takker masse for viktig info Michael. Om det er noe mer å si angående ruten må du bare si ifra Vet du noe om hvor mye fuel de hadde ombord? PSS sin 777 simulerer maks 160 tonn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werner Rafteseth Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Har en flightplan, men da har du ikke nok fuel, den er på hele 13000 nm, går via Honolulu, LA, NY og så til London. Jeg skal lete litt og se om jeg finner noe, mener å ha sett den flightplan'en før Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Om det er noe mer å si angående ruten må du bare si ifra Her står punktene de var via: http://records.fai.org/ Pga reglene til fai, så tror jeg faktisk at de fløy denne flightplanen: Course/place: Hong Kong (China) - London (UK) via Intl Date Line (N35°), Los Angeles and New York Vet du noe om hvor mye fuel de hadde ombord? De hadde max fuel for en 772LR med aux tanks, dvs 162410kg, eller ca 202270liter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 ...via Intl Date Line (N35°)... Trenger en mer utdypende forklaring på denne Forstår ikke helt hvordan jeg skal fly dette med PSS. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 ...via Intl Date Line (N35°)... Trenger en mer utdypende forklaring på denne Forstår ikke helt hvordan jeg skal fly dette med PSS. Den internasjonale dato linjen, som går fra polene, og passerer like i nærheten av Midway, dvs at punktet vest for denne linjen vil være de første plassene på jorda som "møter" en ny dag/nytt år. Den befinner seg på 180 grader øst/vest, altså på motsatt side av kloden som linjen som går gjennom Greenwich i London. Hvordan du finner den, tja, 180 grader øst, 35grader nord, om du får plottet det inn:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 1000 takk Michael! Nå forstår jeg det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 1000 takk Michael! Nå forstår jeg det Bare hyggelig Husk å ha med relief pilot på flighten da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 14. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2006 Hehe, skal huske på det Men bare for sikkerhets skyld, blir det ikke 35N18 jeg må sette inn i FMC? Lurer litt på om de fløy direkte til punkt N38° eller om de hadde noen andre fixer innimellom...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Men bare for sikkerhets skyld, blir det ikke 35N18 jeg må sette inn i FMC? Hvorfor 35N18? Lurer litt på om de fløy direkte til punkt N38° eller om de hadde noen andre fixer innimellom...? De fløy direkte fra VHHH - 35N 180E, og deretter direkte mellom de andre punktene jeg nevnte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 14. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2006 Ok. Men blir det ikke det da? 35 grader nord, 180 grader øst = 35N18? Tenker på det formatet som skal skrives inn i legs. Brukte de ingen North Atlantic Track over atlanteren på vei til London heller? Bare direct? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 35N18 Den kodinga så noe rar ut, prøv med 3518N du Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 14. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2006 Opps, sorry, jeg som blingsa litt Husket ikke helt hvordan det var Men da regner jeg med at det er korrekt med det formatet og at jeg treffer Intl. Date Line? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Du kan eventuelt prøv denne: N35W180 W kan eventuelt erstattes med E Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 14. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2006 Takker for hjelpen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir G Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Tok denne turen online på VATSIM for en stund siden, her er rapporter, forbredelser, flightplan (tror jeg) osv. God tur! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 19. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2006 Tror jeg misforstår her, men slik jeg har forstått det blir flightplanen kun slik: VHHH - N35E180 - LAX - JFK - LON Skjønner ikke at de ikke brukte noen NAT... Men så har nok jeg misforstått uansett Ellers har vi denne jeg fant i tråden som Geir sendte. Vil tro denne er den helt korrekte... Kunne noen forklart meg hvordan jeg leser denne her riktig? F.eks V3 og ALBAT/N0485F350. Hva menes med skråstrek? VHHH EGLL N0506F290 OCEA2A OCEAN V3 CONGA/N0495F330 V3 ENVAR/N0495F330 M750 MANEP Y753 JAKAL A1 ALBAT/N0485F350 A1 KEC OGASA MORAY/M083F350 34N150E 32N160E 33N170E 35N180E 36N170W 39N160W 43N150W 44N140W/M083F370 42N130W/N0477F370 VESPA C1486 ENI J143 PYE J88 ROBIE/N0487F390 J88 LAX J60 BLD J107 MLF J9 FFU J202 OCS J94 BFF OBH J10 IOW J60 PSB J78 MIP J146 JFK J225 PVD J55 BOS J575 YQY VIXUN LOGSU 49N050W 50N040W 52N030W 53N020W/N0467F390 MALOT/M083F390 UL9 BURAK/N0466F390 UL9 STU UP2 NUMPO Y3 NIGIT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Tror jeg misforstår her, men slik jeg har forstått det blir flightplanen kun slik: VHHH - N35E180 - LAX - JFK - LON Skjønner ikke at de ikke brukte noen NAT... Men så har nok jeg misforstått uansett Ellers har vi denne jeg fant i tråden som Geir sendte. Vil tro denne er den helt korrekte... Om denne flightplanen medfører turns, så nei, da kan den ikke være korrekt, av følgende grunn: 5.1. DISTANCE RECORDS 5.1.1. Distance without landing 5.1.1.1. The course shall be approved or declared. 5.1.1.2. The course shall not be a closed circuit. 5.1.1.3. Turn points are allowed, providing that the average distance of each leg is a minimum of 5 000 kilometres. 5.1.1.4. Each turn point must not exceed 90° in change of direction. 5.1.1.5. Turn points must be overflown. 5.1.1.6. Each leg will be measured. 5.1.1.7. Refuelling in flight is not allowed. Kilde: http://www.fai.org/sporting_code/sc2.asp#c5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 19. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2006 Skjønner! Men da blir jo denne den eneste riktige flightplanen: VHHH - N35E180 - LAX - JFK - LON - EGLL. Om det også må være en gjennomsnittelig distanse på minst 5000 kilometer mellom hvert waypoint er jo den andre feil i forhold til reglene. Distansen med den korte flightplanen ble også veldig lik. 11632 nm. FS er nok ikke 100% likt sånn sett Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Men da blir jo denne den eneste riktige flightplanen: VHHH - N35E180 - LAX - JFK - LON - EGLL. Korrekt Om det også må være en gjennomsnittelig distanse på minst 5000 kilometer mellom hvert waypoint er jo den andre feil i forhold til reglene. Veldig korrekt BTW: her er flightplanen i Great Circle Mapper: http://gc.kls2.com/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 19. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2006 Tusen takk for utrolig god hjelp her Michael. Så da tror jeg egentlig alt er klappet og klart for avgang Beregner takeoff fredag morgen. Skal nok ta noen bilder og vise frem! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Tusen takk for utrolig god hjelp her Michael. Bare hyggelig Så da tror jeg egentlig alt er klappet og klart for avgang Beregner takeoff fredag morgen. Skal nok ta noen bilder og vise frem! Vil ha rapport her hver time BTW: ser jo at jeg ga flightplan til London Metro Airport:S Her er _riktig_ rute (HKG-N35E180-LAX-JFK-LHR) : http://gc.kls2.com/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 19. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2006 Hehe Gi meg mobilnummeret ditt så skal du få rapport hvert eneste minutt om du vil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.