Steinar Grindstein Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Denne møtte meg når jeg nå skulle sjekke min lokale nettavis. En økning i Mai på 17% skal man vel ikke klage over, og WIF nøler ikke med å øke rutetilbudet. Alt ifra September for vi enda en rundtur Bodø Skagen Bodø Les mere her. http://www.vol.no/nyhet.asp?F=F&N=15233 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 og hva tror du skjer nå lofast er ferdig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar Martinsen Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Her i Narvik har vi hatt en økning sammenlignet med i fjor(KATO AIR fløy da) på 73%! Slå den Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 og hva tror du skjer nå lofast er ferdig? Jeg tror ikke at Lofast kommer til å få noen betydning for pasasjertrafikken på ENSK. Grunnen til det er at det markede som ENSK dekker ikke blir berørt av Lofastforbindelsen. Reisetiden ifra Vesterålen til Evenes blir ikke berørt av lofast, da det er nartuelg å tenke på Evenes som den nermeste konkurenten for den pasasjergruppa som skal vidre med SASbraathens eller Norwegian ifra Bodø. Det er nemmelig en kjensgjærning at av alle reisende over ENSK pr dag er det et stort antall som reiser vidre ned til Trondheim/Oslo. Jeg tror at Skagen fortsatt i mange år vil være en av de store blant de små. Først når veiforbindelsen mellom Vesterålen og Evenes er på en slik standar at man kan ha snittfart på 80km i timen ville Evenes bety en reel trussel for skagen. Det er nå flere som jobber med å få i orden det økonomiske som skal til for at banen på Skagen kan utvides til 1200 meter pluss sikerhetsoner. Dette er kostnadsberegna til ca 22mill, og og planene for hvordan forlengelsen skal skje er temmelig klare. Banen skal da forlenges mot øst, og det skal anlegges ny adkomstvei ifra dagens E10. Det skal vist nok også være arbeid igang for å få til nye direkteruter til Trondheim og eventuelt Oslo ifra Skagen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Grindstein Vinje Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Jeg tror ikke at Lofast kommer til å få noen betydning for pasasjertrafikken på ENSK. Lofast vill ikke ha noen betydning for vesterålen. For verken de i Øksnes, Hadsel, Sortland kommune vill ikke bruke Evenes vis vi kan fly fra ENSK, men sefølgelig vil det være noen som kommer til å bruke evenes. For det finnes jo de som er i mot utbyggningen av ENSK. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 At Skagen får ruter til Trondheim og Oslo kan dere se laaaaaaaaaaaaaangt etter:) Tror dere skal se langt etter noen utvidelse i det hele tatt. Reisetiden mellom Skagen og Evenes, er ikke lengre, enn at man kan slenge sieg i bilen, og suse avgårde til Evenes. Lofoten og Vesterålen er ganske bortskjemt når vi snakker om flyplasser. Man må i de fleste tilfeller kjøre mye lengre i sørnorge enn her oppe, for å komme seg til en flyplass. Lofast vil ha betyding for sortlandsområdet. Når Lofast er ferdig, vil det naturlig bli bedre flytilbud fra Evenes. Hvem vil da betale flere 1000 ekstra for å fly via Bodø, enn å fly direkte fra Evenes? Evenes har i dag ruter til Oslo(mange avganger), Bodø, Tromsø, Trondheim, Munchen(sommer), Hamburg (sommer) De som er i mot utbygging av Skagen, er vel eierene:P Jeg leste artikkelen skrevet i lokalpressen, om å lage charterflyplass av Skagen. Drømmeslott! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 Lofast vil ha betyding for sortlandsområdet På turistsiden ja. Men den intærne traffikken mellom Vesterålen og Lofoten kommer fortsatt til å gå dagen vei via Melbu. Lofast kommer først å fremst til å slå ut på gjenomgangtrafikken ifra Harstad/Narvik og vidre Nord og sørover som skal til direkte til Lofoten. Idag er den trafikken avhengig av å kjøre via Sortland. At det er for mange flyplasser i Lofoten/vesterålen er vi helt enig om. Og der syns jeg at lofoten burde ha satsa på Leknes og kvitta seg med Svolvær, da det blir ei langt mere sentral plasering. Når det gjelder reisetiden Sortland Evenes er den slettes ikke uholdbar, men veiene derimot er ikke så bra igjen. La oss ta gullesfjorden. Så godt som vær vinter er det stengt der pga ras eller rasfare, å da er man praktisk talt avlåst ifra Evenes om man ikke skal dra om Harstad da. (Lang omvei) De som er i mot utbygging av Skagen, er vel eierene Utifra det jeg har hørt er vist AVINOR positiv til en slik utvidelse. Og den prisen jeg nevnte er kommet fram i form av et samarbeide mellom Hadsel Kommune, Statens Veivesen og Avinor. Det skal også ha blitt søkt om midler til å foreta nødvendige markedsundersøkelser. Når det gjelder den komentaren til han inne på vol så er jeg helt enig med deg i det! Det er noe av det teiteste jeg har lest på lenge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Grindstein Vinje Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Cato, å kalle oss bortskjem er vel av kanten av frekk ( ikke noe bome Harstad ) Et eksempel la oss si at du bodde på sortland og du skulle til tr.heim, gidder du vikerlig å kjøre 2 timer og så fly i 1,5 t. det er 3,5 timer, men vis du kjører til skagen og tar fly der fra så blir reise tiden bare 2 timer. Gidder du reise i 1,5t lenger bare for å fly via evenes Det er sløsing av tid Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Lille venn:) Du får ikke noen direkterute til Trondheim og Oslo. Den dagen du får det, skal jeg personlig komme å kjøpe en is til deg! Skagen er en regional flyplass, ikke noe mer enn det. Alt du har hørt om utbyggin er satt i gang av en ildskjel som ikke bor der ute en gang. En mann som tror det er bare å bygge:) Avinor sa at de ikke kunne si nei her og nå, men at det ikke fantes planer om utbygning. Jeg jobber i Avinor:) Jeg kaller dere bortskjemt jo:) Men folk i Narvik er ennå mer bortskjemt! Finnes det mange byer i Norge med to flyplasser? 1 : Narvik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 14. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2006 Drammen har vel også streng tatt to flyplasser I reisetid er det så godt som like langt til Gardermoen som til Torp PS, Sortland er også by Personlig så tvila æ for at Skagen kommer til å bli utvida til 1200 meter pluss sikerhetssone Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Ja, det är inte bara längden... Bärigheten är för dålig och bredden för smal. Så den existerande rullebanen går inte att bygga vidare på och tänka sig att man ska kunna få ner tyngre utrustning där, den måste byggas om helt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 14. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2006 Jørgen! Jeg antar at banen på Skagen uten problemmer ville kunne takle Dash 8-300 med dagens bæreevne og bredde, selv lengden på banen idag er i minste laget for det flyet. For det er jo blant anna ønske om at den flytypen skal tarfikkere Skagen som er en drivmotor for ildsjælene bak en eventuel utvidelse jobber for. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Grindstein Vinje Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Da tror jeg du skal begyne å spare til isen du skal kjøpe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Strøm Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Men folk i Narvik er ennå mer bortskjemt! Finnes det mange byer i Norge med to flyplasser? 1 : Narvik Jeg skal i hvertfall aldri schøpe noe is til deg Cato!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 haha:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Tror inte Cato, eller andra flygledare, kommer att behöva spara för att köpa is, eller att någon ska köpa is till de..! Eller hur Cato? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 hehe neida:) ...men jeg har lagt av en 10er som jeg skal spare til den dagen Skagen får intercontinentale ruter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.