Gå til innhold

Litt forskjellig...


Jan-R. Storelvmo

Anbefalte innlegg

Hello igjen!

Er det noen som vet hvor jeg kan lære mer om VFR komunikasjon på internett? (utenom VACC da) Jeg har sittet her å hørt på flyradio. På Bardufoss lufthavn er det rullebane 29 og 11. Men når flygerne skal lande på rullebane 11 sier de rwy 10. Det samme sier flygelederne. Hvorfor det? Og så har jeg noen spørsmål angående flykart. Hvilke kart står missed approach, lost radio contact, go-around procedures på? Og tilslutt: Hvis jeg skal fly en instrument landing på Bardufoss på rwy 29 så er det først et kart som viser STAR for rwy 29 og så er det et kart som viser forskjellige innflygningsmåter. ASIR og IAL kart. Noen som kan forklare hvilke kart jeg må benytte hvis jeg f. ex skal fly fra Tromsø til Bardufoss? Eller gjøre en innflygning på Bardufoss? Jeg var forresten på en veldig bra side om flykomunikasjon, den hadde med eksempler også. Jeg husker at den var veldig stilig designet med svart bakgrunn og en liten animert radar skjerm nede på siden om fly komunikasjon. Er det noen som vet adressen til denne siden. Siden inneholdt også litt om squawkbox og den inneholdt lydklipp fra virkeligheten som startup, pushback, take-off osv. Kan dere legge ut adresser hvis dere tror dere vet hvilken side jeg mener. Må også nevne at siden var på norsk. Helt tilslutt må jeg bare si at jeg gleder meg noe jævlig til FLY! 2 kommer! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Er det forresten noen som vet når neste versjon av ms Flight simulator kommer ut i butikkene?

Håper noen kan forklare meg dette.

Mvh, Jan-Reidar Storelvmo

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnetisk variasjon er ikke konstant, den varierer over aarene.

En annen maate aa si det paa; Den magnetiske polen beveger seg.

En rullebanes nummer er den magnetiske retningen, rundet av til naermeste 10-tal.

Dersom den magnestisk retningen for rullebane 11 var 105 grader, ville den naturlig nok bli rullebane 11. Men over aarene kan den magnetiske retningen ha blitt forandret seg til 104 grader, og da blir rullebanen rullebane 10.

Haaper det oppklarte mer en det forvirret. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mvh,

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Helge Jordal skrev:

En rullebanes nummer er den magnetiske retningen, rundet av til naermeste 10-tal.


Dette stemmer ofte, men ikke alltid. F.eks ligger rullebanene på ENGM på 017 og 197 grader, men de heter fortsatt 01 og 19 (L/R) Dette er så vidt jeg husker for å hindre forvirring mellom tallene 02 og 20.

mvh, Ole Martin

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...