Gå til innhold

Hjelpemiddel mtp. fps


Halvdan Hellenes

Anbefalte innlegg

Godt mulig det er kjent, men jeg "reoppdaget" forleden dag her et kjekt lite program som heter SmartClose og som er veldig enkel å bruke hvis man er usikker på hvilke programmer man midlertid kan avslutte fra å kjøre i bakgrunnen på datamaskinen sin.

 

Jeg hadde en stund nå rett og slett "ikke turt", og dessuten også vært usikker på hvilke av de ganske mange programmene som hele tiden kjører i bakgrunnen man midlertidig (manuelt) kunne stenge når man startet et ressurskrevende spill som f.eks. FS 2004. Dette altså for å unngå at de unødvendig ligger å kjører i bakgrunnet og "stjeler" krefter som heller da kunne vært brukt til å få bedre fps. og flyt i simulatoren!

 

Da er dette programmet meget enkel å bruke. Bare å starte SmartClose og den velger automatisk hvilke programmer som trygt kan lukkes, du huker av for alternativene og den lukker dem. Den lager da et slags gjennopprettingspunkt slik at det er like enkelt å få programmene automatisk tilbake igjen når man har landet, flyet er sikret og simulatoren avsluttet.

 

Typisk på min maskin lukker SmartClose vanligvis fra en ca. 38 ned til 20-22 programmer (på godt under 1 minutt), og resultatet av det merkes faktisk.

 

Kan lastes ned her: http://www.snapfiles.com/get/smartclose.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finnes det et fasitsvar! Det er kun ET program som er påkrevd å ha kjørende i bagkgrunnen og som dermed MÅ ligge i oppstarten, og det er antivirus. Alle andre programmen kan trykt fjernes ifra oppstarten. Eventuelle Brannmurprogrammer bør dere nok også la bli kjørende i bakgrunnen.

 

Er litt usikker på det du skriver Steinar om at i praksis da alt helt uten problemer kan slås av, at FS 2004 da altså alene (ikke online) ikke trenger et eneste av programmene i bakgrunnen for å funke (og funker best da).

 

Jeg har ikke filla greie på data, men mener å huske fra endel mnd. tilbake at jeg prøvde manuelt å lukke en 80-90% av alle programmene, men at hele XP da ble forandret med bl.a. kluss med fargene, bokstaver, hele lay-outen og at den faktisk ikke lot seg kjøre. Men det er en stund siden så mulig jeg husker noe feil.

 

Som Åke sier så trenger man vel ikke Antivirus eller brannmur om man flyr "ren" FS 2004 (kan jo for sikkerhets skyld trekke ut internettforbindelsen før man lukker brannmur og antivirus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg leser tråden kan jeg få en følelse av at dere ikke helt snakker om samme sak? Prosesser som kjøres og programmer som starter ved oppstart? alt i startup folderen?

 

Mange av de prosessene som kjøres trengs for og ha XP stabil etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosesser kan være greit å stenge for å redusere load på CPU og RAM, men det er lett å fjerne ting man ikke vet hva er. Før du vet ordet av det er du offline, og plutselig får du beskjed om å lagre fort som [*********] før maskina skrur seg av. Snakker av erfaring ""

Så et program som gjør jobben for deg og vet hva det driver med er nok ingen dum idè!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...