Gå til innhold

Bagasje-verstingene


Kjell Loen

Anbefalte innlegg

Herregud.. Det er rett og slett latterlig å se slike statistikker, siden de aldri kan ha rett...

 

Det er handlingselskapene (og til tider også fasilitetene på flyplassen) som roter bort bagasjen, ikke flyselskapene...

 

Det er et handlingselskap og flyplassens fasiliteter som tar imot bagasjen og laster den i flyet.

Når den er lagt i flyet og døren er lukket, så er det flyselskapet som har bagasjen, og det er svært sjelden at fly mister bagasje.

Når flyet kommer frem så er det igjen opp til et handlingselskap og flyplassens fasiliteter å få levert bagasjen til passasjerene...

 

...men det er jo min oppfatning av det hele... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen overraskelse over sisteplassen iallfall, LH er suverene paa aa vaere daarlige paa det meste. KLM har vaert litt knotete med baggasje paa langflyvninger vet jeg, trodde egentlig de skulle komme enda daarligere ut enn de gjorde her. De har hatt en sak gaaende her i Filippinene der KLM har blitt domt til aa betale en stiv erstatning for tapt baggasje og KLM bare svarer med aa anke. Sannheten er vel at det lonner seg aa spare inn litt paa bagasjehaandteringen og heller betale litt erstatning for tapt baggasje i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men det er jo min oppfatning av det hele... ""

 

...og den oppfatningen deler jeg med deg, selvfølgelig! ""

 

Det er latterlig at det i det hele tatt lages statistikker på hvem som er verstingene. Bagasje blir borte fra tid til annen, ikke mye man kan gjøre bortsett fra å være våken å lese taggen godt hvis man handler den "manuelt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontroll av tagger under lasting er eneste måten å luke ut feilsortering på, så dette er selvsagt viktig.

 

Dessverre så kan det i enkelte sammenhenger være vanskelig å gjøre slike kontroller nøye, da enkelte selskaper bruker så lite tid på bakken at man knapt er borti bagasjen under lastingen...

 

Et ikke uvanlig scenario er f.eks en 737 med 170 bag inn og ut (340 kolli totalt altså)..

Med et bakkestopp på 25 minutter, så går de første 2-3 minuttene til å legge på klosser, kjøre til trapper, bagasjebånd, bagasjetraktor, og traller.

Mellom lossing og lasting går det igjen ca. 2 minutter til reposisjonering av bagasjebånd, tilkjøring av utgående bagasje, o.l, og de siste 5 minuttene før avgang så skal alt være klart, luker lukkes, og flyet kontrolleres for evnt. skader og glemte luker og dører.

 

Det vil si at man i praksis har 15 minutter på å losse og laste 340 kolli med bagger, kofferter, og mye annet rart.

 

Det betyr at hver stuer håndterer i snitt 22,6 kolli i minuttet, eller om du vil, har 2,65 sekunder tilgjengelig å bruke på hvert kolli..

 

Nå skal det sies at man losser flyet raskere enn dette, så man har litt bedre tid under lastingen, men uansett så gir dette svært lite tid til å gjøre en god kontroll av alle bagasjelappene underveis... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en presis beskrivelse av arbeidet og gjeldene tidsrammer for en stuer Kenneth! Greit å vite, sånn at man skjønner at det kan gå dr*tt en gang iblant.

 

Når det gjelder statstikk som sådann, er jeg både tilhenger og motstander. Statistikk kan være et fint verktøy for å måle om et tiltak hjelper eller ikke. Men disse tallene (fra bagasje-værsting-artikkelen) blir meningsløse dersom man ikke har tall fra forrige måned evt, venter på nye tall neste måned. Statistikk kan også brukes på verst tenkelig måte hvis "effektiviserings-økonomer" begynner å sjonglere med tallmateriale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en presis beskrivelse av arbeidet og gjeldene tidsrammer for en stuer Kenneth! Greit å vite, sånn at man skjønner at det kan gå dr*tt en gang iblant.

 

Joda, det går dritt av og til... ...og hvis man tilføyer en tilleggsopplysning som f.eks en snittvekt på bagasjen på ca. 15 kg, hvilket gir sånn omtrent 339 kg i minuttet, så er det ikke rart at det lukter hest av en del stuere når dagen er omme... ""

 

..men når det er sagt så er det jo slettes ikke alle ganger det er så ille, og det er ikke alle selskaper med fly av den størrelsen som har turnaround på 25 minutter...

 

Idag hadde man f.eks en TUIFly (eks. Britannia) Boeing 757-200 på besøk, med omtrent 240 kolli inn, og 220 kolli ut, med turnaround på 1:40...

Ikke like intensivt med andre ord, men en del mer bagasje selvsagt, og med samme bemanningen som for å håndtere en 737-800 (4 stuere)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...