Gå til innhold

Simuleringsprogram for elektronikk?


Rune Karlsen

Anbefalte innlegg

Dette programmet var bare helt topp!

Men jeg lurer på en ting (sikkert jeg som ikke har funnet ut av det enda) men jeg laget en test krets med en transistor som bryter, kobblet en lysdiode (3v) som testlampe.

Det virket med simuleringen, men jeg ville tro at den lysdioden skulle brenne av da jeg kjørte en spenning på 12v. uten seriekobbling med motstand?

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette programmet var bare helt topp!

Men jeg lurer på en ting (sikkert jeg som ikke har funnet ut av det enda) men jeg laget en test krets med en transistor som bryter, kobblet en lysdiode (3v) som testlampe.

Det virket med simuleringen, men jeg ville tro at den lysdioden skulle brenne av da jeg kjørte en spenning på 12v. uten seriekobbling med motstand?

 

Rune

 

Er du gærn! ""

Det bør du altså IKKE prøve, den koblina vil vel funke i noen millisek. Prøv å bruk spenningsdeling med noen resistanser og få spenningen ned på 3V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette programmet var bare helt topp!

Men jeg lurer på en ting (sikkert jeg som ikke har funnet ut av det enda) men jeg laget en test krets med en transistor som bryter, kobblet en lysdiode (3v) som testlampe.

Det virket med simuleringen, men jeg ville tro at den lysdioden skulle brenne av da jeg kjørte en spenning på 12v. uten seriekobbling med motstand?

 

Rune

 

Er du gærn! ""

Det bør du altså IKKE prøve, den koblina vil vel funke i noen millisek. Prøv å bruk spenningsdeling med noen resistanser og få spenningen ned på 3V

 

Ja jeg vet det, men testet det ut bare for å se hvordan simuleringen ville virke, Hadde ventet at lysdioden skulle gi en anvisning om at den var brent i stykker, men den fortsatte bare å lyse???

Vel, jeg får prøve meg frem å se hva som skjer etter hvert...

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for linker gutter!

Har testet ut programmene, og ser at "Multisim 8" er programmet som egner seg best så langt.

Kunne godt tenke meg å ha en full veson av dette programmet eller tilsvarende program.

Ja hva skal jeg bruke det til? Om noen tester dette programmet (med litt grunnleggende viten om elektronikk)så finner man snart ut at man kan lære masse på kort tid med dette programmet. Har faktisk lært meg utrolig masse bare ved å teste det ut i kveld.

Akkurat nå skal jeg "prøve å utvikle en keyboard emulator sentral på en enkel måte slik at man kan verksle mellom vribrytere / tastebrytere og on vippebrytere slik at det kan tilpasses alle brytere slik det er i cocpiten på et fly.

Ja, jeg vet at det finnes programvare for slikt, slik at man kan programere det inne i Fs9... Det fungerer bare ikke ( i hvertfall ikke hos meg) Man kan sette opp bryterfungsjoner, men det er bare det at man må slå av bryterene i samme rekkefølge som man slo de på. Da er jo vitsen langt på vei borte, Nei jeg lager det selv... i en egen sentral utenfor fs9 programmer. Det enkle er kansje best... Vi får se om jeg får det til. Må bare lære litt mer om elektronikk først. Så igjen om noen kan skaffe meg en full verson av et elektronisk simulatorprogram, ville jeg blitt glad.

 

Rune Karlsen

 

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...