Gå til innhold

Sikkerhetssjekk av fly


Truls Meek

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan gi svar på hva som blir sjekket når det blir foretatt en "walk around" før take-off? Tenker da på når flyger eller en bakke ansatt går rundt flyet, er det noe man er spesiellt på utkikk etter, eller er det bare en visuell kontroll for å se om alt er ok? Og er dette en sjekk som skal gjøres før take-off, eller periodisk?

mvh

Truls Meek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walkaround gjøres vel før hver gang et fly forlater gate, som oftest av en av flygerne, eller en mekaniker. Da sjekkes alt av små og store deler utvendig, dekk, hjulbrønner, pins, static ports, pitot tubes, vs-målere, ror og andre flater, motorinnsug, lys, luker, fuelpanel, diverse indikatorer innfelt i flyskroget, og flyskroget generellt. Dette varierer selsagt fra fly til fly. På propellfly sjekkes at propellen går rundt uten motstand eller rare lyder osv.

Jeg er sikker på at noen kan gi et mer detaljert innblikk i hva som sjekkes, på bestemte fly.

Kjell A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan vel jeg ikke snakke for alle, men jeg kan fortelle hva jeg sjekker som stuer på Torp (Widerøe):

Dash 8:

1. Sjekker at lukene i nesa er lukket og låst. (Visuellt)

2. Sjekker at lukene til "Toilet-Service" og vann-påfylling er lukket og låst. (Visuelt)

3. Sjekker at fremre nødtugang på høyre side er lukket og låst. (Visuelt)

4. Sjekker at propellen på motor nr.2 ikke er festet med stropp. (Visuelt) ***Propellen er stroppet fast over natten, eller hvis det blåser så mye at propellen beveger seg i vinden***

5. Sjekker at låseklipsene på motor-nasell nr.2 sitter på plass. (Visuelt)

6. Sjekker høyre vingen for synlige skader. (Visuelt)

7. Sjekker at luken til "Fueling-panelet" er lukket og låst. (Visuelt)

8. Sjekker at det ikke er satt låsepinne i høyre understellet. (Visuelt)

9. Sjekker om de høyre hovedhjulene har trykk. (Visuelt/ Fysiskt) ***Pilotene går som oftest walkaround før passasjerene har kommet, og da er det ikke så mye belastning på dekkene som når vi sjekker rett før oppstart. Det er med andre ord enklere for oss å se ett punktert hjul, enn det er for pilotene. Man ser som oftest etter forskjeller på de to hjulene, og hvis man er i tvil så kan man sette kneet på hjulet og legge litt vekt på det***

10. Sjekker at nødutgangen under høyre ving er lukket og låst. (Visuelt)

11. Sjekker at "Service-Door" er lukket og låst. (Fysiskt) ***Dette er den døren som catering-personellet bruker på Dash 8-300, og den er plassert på høyre side av flyet, bak vingen***

12. Sjekker at luken til "Ground-Heater" er lukket og låst. (Visuelt)

13. Sjekker hele halen for synlige skader. (Visuelt)

14. Sjekker at døren til lasterommet er lukket og låst. (Fysiskt)

15. Sjekker at nødutgangen under venstre ving er lukket og låst. (Visuelt)

16. Sjekker at det ikke er satt låsepinne i venstre understell. (Visuelt)

17. Sjekker om de venstre hovedhjulene har trykk. (Visuelt/ Fysiskt) Se punkt 9 for forklaring

18. Sjekker venstre vingen for synlige skader. (Visuelt)

19. Sjekker at låseklipsene på motor-nasell nr.1 sitter på plass. (Visuelt)

20. Fjerner stroppen som sitter på propell nr.1, og legger denne på plass i passasjer-trappen.

21. Lukker passasjer-døren.

22. Sjekker at låsepinne-funksjonen på neseleggen er frakoblet. (Visuelt)

Jeg må jo tilføye at en stuer ikke er en flymekaniker, så eventuelle ting vi legger merke til når vi går runden rundt flyene blir rapportert til pilotene, og de avgjør hvorvidt det burde kikkes på av en mekaniker.... Men vi går jo denne runden ganske mange ganger iløpet av en uke, så vi legger da merke til om noe er utenom det vanlige.....

 

På Torp så har stuerene en relativt omfattende walkaround på flyene, og mange piloter har gitt positive tilbakemeldinger på dette... Selv om pilotene går runden selv, så er det ganske mye som skjer etter at de har satt seg i cockpit, og det er da ting som de ikke kan legge merke til (Kjøretøyer beveger seg jo rundt flyene hele tiden, og hvis noen skulle være borti flyet så kan det jo få store konsekvenser hvis det ikke blir oppdaget)...

Vi har selvfølgelig like omfattende walkarounds på de andre flyselskapene og flytypene som er her (Med unntak av SAS sine faste avganger hvor de har en tekniker til å gjøre denne jobben)....

 

Håper dette var informativt nok [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Kenneth G. Sørensen

De-Icer ved WF Torp

Kenneth_G_S@hotmail.com

[Endret av Kenneth G. Sørensen 28-01-2001.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er igrunn ikke så mye å si bortsett ifra det som er sagt her.

I SAS er det i hovedsak kun mekaniker eller tekniker som foretar PFC(Pre Flight Check) før flyet skal gå.

På Arlanda skal det visstnok være noe PFI(Pre Fligh Inpection) av pilotene istedefor.

Det som gjøres er en generell walkaround der det sjekkes for skader(birdstrike f.eks),lekasjer ifra bremser f.eks eller andre ting.Gummi på dekk sjekkes(slitasje,skader).

Motorinntak og exhaust sjekkes.Static porter osv.

Her er bare nevnt noe av det.

I tillegg kommer ting man "myser" litt på pga. feilhistorikk.Dvs.hvis det er ting man vet kan være skader på,eller er spesiellt utsatt for skader.Eller tidliger har vært skader på.

En Pfc tar vanligvis 10-15 minutter,utføre på gardermoen der jeg jobber.

Utestasjoner kan bruke kortere tid,da de ikke utfører så mye vedlikehold under en turnaround som på base.

------------------

Svein E.Hansen

Line mek. i SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisannen

Den sjekklista Kenneth her ramser opp er den de som tar oppstarten i Vadsø også skal følge [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Iallfall i hovedsak.

Men jeg hadde egentlig et annet spørsmål til Kenneth jeg da: det var vel ikke deg som var i Vadsø og hadde oppstartsopplæring av oss som jobber på flyplassen??

Den grønne cpasen deres var iallfall kjempefin [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mvh

Lars Chr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas: Den eneste åpne luken jeg har funnet var luken til "Fueling-panelet", som en stresset fuel-mann hadde glemt å lukke etter seg i farta..... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Lars Chr: Vi har hatt samme læremester... Hehe

Med andre ord så var det ikke meg som var der oppe, men en jeg jobber sammen med til daglig.....

Capsen er visst svært populær blant pilotene.... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Kenneth G. Sørensen

De-Icer ved WF Torp

Kenneth_G_S@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kenneth: jeg har ikke hatt det kurset, dem fant ut at det ikke var noen vits at vi vikarer skulle ha det. Men nå har dem skifta mening så jeg skal ha opplæring av broderen en eller annen gang [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Og hvis du kan avse en Caps tar jeg mer enn gjerne i mot en [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Mvh

Lars Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...