Gå til innhold

WIF er konge


Agnor Bertheussen

Anbefalte innlegg

Halla! Idag fløy jeg med WIF og snille som de var fikk jeg sitte i cockpit under to hele legs! "" Fikk være med på walkaround og lære masse kult. Som å være med i Widerøe DVD`en ""

 

Var foresten kapteinsutsjekk idag. Litt spes å sitte på klapp da. Tror noen har fått nei også... "" *lucky*

 

Den som ikke har hell i kjærlighet har hell i cockpit sitting, har jeg skjønt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, du er heldig Agnor! Tok du bilder?

 

Har vært med på en Norwegian cpt. utsjekk, med walkaround og det hele. Husker at "innstruktøren" hadde satt opp en liten "felle" i cockpiten da vi kom tilbake fra walkaround.

 

@Haavard:

Sier du ja!

Du er vel kanskje den her på forumet som har gått flest walkarounds rundt Dash8, pilotene eksludert! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri med meg kamera. Om man har det kan de lukte det eller føle det på seg på andre måter, slik at de sier nei. Slik tror jeg det er! "" Hehe! Derfor er det best å ikke ha med kamera, slik at det ikke kan dokumenteres og bli brukt mot de ved en senere anledning ""

 

Vi hadde en eller annen form for snag på maskinen. Høyre motor var lite responsiv på power forandring pluss at den ikke lot seg sette i 900 men 940 RPM ved condition MIN. De prøvde å kompensere med prop. synch men den klarte bare 20 RPM nermere. Motor/propell 1 som styrer og motor 2 som stiller etter mente de å huske. Dermed var det lite eller ingen effekt. 40 RPM i forskjell er ikke akseptabelt så det ble cruise på 940. TORQ lot seg heller ikke justere ned til 0% selv ikke med 1050. Det ble ikke akkurat nødlanding av forholdene men jeg tror ikke maskinen fungerte helt som den skulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Neida, ingen regel som sier det. Hvis du ser i RFL 1 kapittel 8 (eventuelt ICAO doc 4444 kap. 8) vil du se at det er mange måter å ta radarkontakt på et fly på. Her ved Bodø kontroll gjøres det stort sett ved at vi leser opp til piloten hvilken squawk vi har på radar samtidig som vi sjekker at denne stemmer med det som står på strippen (FPS) vår. Dette har en del piloter fått med seg, så de har begynt å lese sin egen squawk på første oppkall så vi slipper. Da er det bare for meg å se at den stemmer og si "radar contact" (og eventuelt verifisere Mode C da).

 

Joda, det er jo en del folk her samtidig. Vanlig bemanning på dagen på en hverdag er:

 

  • Øst: en flygeleder
  • Nord: en flygeleder og en fullmektig
  • Helgeland: en flygeleder
  • Central: to flygeledere og en fullmektig
  • Sør: to flygeledere og en fullmektig
  • OFIR: en flygeleder

I tillegg kommer Bodø approach, som også kjøres fra samme rommet.

 

Så får vi se nå snart som ferieavviklingen begynner da. Da vil man ikke klare å holde den bemanningen som jeg nevnte over. Publikum skal bli godt kjent med begrepene flow, slot, CFMU og re-routing i sommer. Kan ikke noe for det, men det er vanvittig fristende å si... "hva var det vi sa?"!

 

 

Vennlig hilsen

 

Trond Fossen

(som jobber på nord i kveld)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, sektorene slåes sammen i perioder. For å bruke nord og øst som eksempel er disse slått sammen (og kjøres fra nord-posisjonen) fra ca kl20 på kvelden til rundt 0945 på formiddagen. På lørdager er disse to sammenslått hele dagen.

 

Men hver sektor beholder uansett sin frekvens. Dette fordi vi ikke har radiosett for alle frekvenser i alle sektorer. Dessuten blir det mye enklere å splitte sektorene igjen når flyene allerede står på sin rette frekvens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...