Gå til innhold

Prosedyrer når man lager en rute


André Olstad

Anbefalte innlegg

Hvordan går f.eks Sas braathens frem når de skal legge opp en rute til Spania? Er det Brüssel som legger opp ruten med nav punkter, eller setter de selv opp en rute og får den godkjent. Eller har de standard ruter de følger

Må være kaos hvis alle flyselskaper flyr sikksakk nedover Europa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RPL (Repetitive Flightplan) sendes inn en gang i halvåret. Der står routingen. Denne blir som regel brukt, hvis ikke Brussel må avlaste sektorer med alternative routiner. Hvordan man faktisk kommer frem til disse vet jeg ikke. Men vil tro at de fleste selskapene vil ha den mest direkte routingen de kan klare å få til. Kortest vei = mindre kostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, Morten, RPL bulk legges inn oftere enn som så. Og det å finne en rute er en liten vitenskap. Flyselskapene har egne folk til dette, i tillegg har de adgang til en god del verktøy som Eurocontrol har laget:

 

Skywiev, program som viser alle airways

RAD - Route Availability Document

AOWIR - Aircraft Operatior What-If Reroute - her kan man teste en rute gjennom regulert lufrtom for å se hvor god (om noen) slot man kan få - og så forhåndsbooke sloten man liker.

 

Og når DOF (Date Of Flight) nærmer seg må man ha ett øye til CRAM (Conditional Route Availability Messages) - her kan en rute være unavailable på det tidspunktet man ønsker å fly der - kanskje den er avgitt til militære formål?

 

For Norsk luftrom er sistnevnte tilgjengelit på IPPC, gå til Predefined PIB, velg AUP (Airspace Use Plan)

 

Man må også ta hensyn til AIRAC datoene, den ruten som var gyldig onsdag før AIRAC behøver nødvendigvis ikke være gyldig på torsdagen.... (AIRAC dato er alltid en torsdag, 13 stk pr år)

 

Og så kan man jo teste ruten hos IFPUV

 

Mvh,

Kjell.

 

Btw, utsjekk snart? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er den beste jeg har vært borti. Men, når jeg tester mot Eurocontrol så hender det at den er i konflikt med "dagens tekst" (RAD og CRAM), men "close enough for government work" "" - ialle fall for mitt bruk.

 

Mvh,

Kjell

 

Lagt til et tips - på Avsim er det et forum for real life flight plans, er folk som legger ut slike der - og de tar også requester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...