André Olstad Skrevet 1. mars 2006 Skrevet 1. mars 2006 Hvordan går f.eks Sas braathens frem når de skal legge opp en rute til Spania? Er det Brüssel som legger opp ruten med nav punkter, eller setter de selv opp en rute og får den godkjent. Eller har de standard ruter de følger Må være kaos hvis alle flyselskaper flyr sikksakk nedover Europa Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 1. mars 2006 Skrevet 1. mars 2006 Jeg er ikke helt sikker på hvordan dette fungerer, men jeg tror hvert selskap har egne personer som legger opp flyruter for hver enkelt flight, hvor de tilrettelegger etter vær og andre forhold som kan være av betydning for så å sende inn til Brüssel for å få den godkjent. Siter
AMO Skrevet 1. mars 2006 Skrevet 1. mars 2006 Forresten, når jeg tenker over det, så var det Avinor som søkte det i forbindelse med å lage inn og utflyvingsruter og slikt. Sorry, my mistake! Siter
Morten Haughom Skrevet 2. mars 2006 Skrevet 2. mars 2006 RPL (Repetitive Flightplan) sendes inn en gang i halvåret. Der står routingen. Denne blir som regel brukt, hvis ikke Brussel må avlaste sektorer med alternative routiner. Hvordan man faktisk kommer frem til disse vet jeg ikke. Men vil tro at de fleste selskapene vil ha den mest direkte routingen de kan klare å få til. Kortest vei = mindre kostnader. Siter
Kjell Engkrog Skrevet 2. mars 2006 Skrevet 2. mars 2006 Nja, Morten, RPL bulk legges inn oftere enn som så. Og det å finne en rute er en liten vitenskap. Flyselskapene har egne folk til dette, i tillegg har de adgang til en god del verktøy som Eurocontrol har laget: Skywiev, program som viser alle airways RAD - Route Availability Document AOWIR - Aircraft Operatior What-If Reroute - her kan man teste en rute gjennom regulert lufrtom for å se hvor god (om noen) slot man kan få - og så forhåndsbooke sloten man liker. Og når DOF (Date Of Flight) nærmer seg må man ha ett øye til CRAM (Conditional Route Availability Messages) - her kan en rute være unavailable på det tidspunktet man ønsker å fly der - kanskje den er avgitt til militære formål? For Norsk luftrom er sistnevnte tilgjengelit på IPPC, gå til Predefined PIB, velg AUP (Airspace Use Plan) Man må også ta hensyn til AIRAC datoene, den ruten som var gyldig onsdag før AIRAC behøver nødvendigvis ikke være gyldig på torsdagen.... (AIRAC dato er alltid en torsdag, 13 stk pr år) Og så kan man jo teste ruten hos IFPUV Mvh, Kjell. Btw, utsjekk snart? Siter
André Olstad Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Skrevet 2. mars 2006 Hvordan burde vi simmere gå fram for å få en mest realistisk rute? Siter
Kjell Engkrog Skrevet 2. mars 2006 Skrevet 2. mars 2006 Denne er den beste jeg har vært borti. Men, når jeg tester mot Eurocontrol så hender det at den er i konflikt med "dagens tekst" (RAD og CRAM), men "close enough for government work" - ialle fall for mitt bruk. Mvh, Kjell Lagt til et tips - på Avsim er det et forum for real life flight plans, er folk som legger ut slike der - og de tar også requester. Siter
Morten Haughom Skrevet 3. mars 2006 Skrevet 3. mars 2006 Jeg visste du ville komme å oppklare det hele Kjell Måtte bare vekke deg Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.