Gå til innhold

SAS-blemme på nett


Kjell Loen

Anbefalte innlegg

Tror ikke det er Amadus sin feil dette her gitt.

Nesten samtlige bookingsystemer utenfor SAS (eksempel VIA osv) som er koblet opp mot SAS er via Amadeus. Så det vil si at nettsiden dems, og den lokale reiselivs operatøren henter fram informasjon fra samme sted. Og da er det litt merklig at nettsiden sier det er fullt, mens booking systemet sier det er masse ledig.

Jeg har personlig testet dette ut, og kommet fra til samme sak.

 

Widerøe bruker bla. Resaid til å foreta de fleste bookinger (dette samme ville jeg tro SAS gjør siden det er et booking program de har utviklet)innad i eget system og SAS sitt. Men det skulle ikke ha så veldig mye å si, siden allt du finner i Amadus finner du i Resaid også.

 

Så problemet må nok ligge et annet sted. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Widerøe bruker bla. Resaid til å foreta de fleste bookinger (dette samme ville jeg tro SAS gjør siden det er et booking program de har utviklet)innad i eget system og SAS sitt. Men det skulle ikke ha så veldig mye å si, siden allt du finner i Amadus finner du i Resaid også.

 

Nåja.. Bruker nu mest Amadeus (som er et bookingsystem) når vi booker billetter da, resaid bruker vi kun til IDbilletter og forsvarsbilletter. Dette trur jeg nok gjelder for de fleste Widerøe- og agent-stasjoner rundt omkring i Norge.

 

Bookingmotoren på wideroe.no er utviklet av Amadeus i hovedsak, imotsetning til den som SAS Braathens som er utviklet av ITavdelinga i SAS ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

imotsetning til den som SAS Braathens som er utviklet av ITavdelinga i SAS ""

 

Nja det er nå en sannhet med visse modifikasjoner... Websiden er designet av IT avdelingen. Men selve motoren er en tjeneste som kjøpes inn... Websiden er bygget på det som var Braathens webside i gamle dager. Den funket ganske ofte veldig bra,men den har sine svakheter når det er mye traffikk. Det liker den absolutt ikke og det er desværre ikke rent sjelden at mer eller mindre hele siden klapper sammen. Vi får mye hel*ete om dette når kundene ringer og er piss sure. Og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hjulpet kunder som ikke får det til med nettbestillinger. Også dette med linking til Eurobonus databasene er tidevis ganske ustabilt. Og ofte er den helt på villspor.

Jeg har påpekt det flere ganger til høyre hold at nettsiden bør ha en seriøs oppdatering. Men får til svar at "nettsiden fungerer somregel veldig bra og de problemene vi har retter vi opp ganske fort". Jeg syntes ikke den funker 100 % så veldig ofte.. men deter nå meg.

 

Jeg håper det blir tatt en grundig oppdatering på web-siden.Den er veldig viktig for at vi skal få mest mulig passasjerer på våre fly. Og da er det ikke godt nok at "siden funker somregel ganske bra"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Widerøe bruker bla. Resaid til å foreta de fleste bookinger (dette samme ville jeg tro SAS gjør siden det er et booking program de har utviklet)innad i eget system og SAS sitt. Men det skulle ikke ha så veldig mye å si, siden allt du finner i Amadus finner du i Resaid også.

 

Nåja.. Bruker nu mest Amadeus (som er et bookingsystem) når vi booker billetter da, resaid bruker vi kun til IDbilletter og forsvarsbilletter. Dette trur jeg nok gjelder for de fleste Widerøe- og agent-stasjoner rundt omkring i Norge.

 

Bookingmotoren på wideroe.no er utviklet av Amadeus i hovedsak, imotsetning til den som SAS Braathens som er utviklet av ITavdelinga i SAS ""

 

Joda, jeg er fult klar over dette. Det jeg prøver å poengtere er at Resaid blir også brukt hyppig. Kanskje ikke av gate personell, men jeg vet bookingen til Widerøe bruker dette systemet ofte.

 

Reseid er et eldere system enn Amadeus, men mange av de "gamle" travrene i faget (og det er en del av de) bruker dette siden det var det de lærte og har blitt vant til. de nye booking kurs/reiselivs kurs foretrekker det nye Amadus. Amadus er et meget komplex system, og vansklig å lære med masse koder etc. Samt at det koster sinnsykt mye penger for selskapet å kjøpe seg tilgang til systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du er litt på villspor her Ken. Res-Aid brukes omtrent kun slik som beskrevet ovenfor. Gamle travere i SAS derimot benytter res-aid hyppig når det kommer til inputs de ikke får til i amadeus. Vi må huske på at res-aid er SAS sitt eget system, de eier og driver det. Det skal sies at det i de siste månedene har kommet flere og flere bookinger i res-aid i fra SAS sin side. Dette er stortsett ungdoms billetter og SAS unike priser. I og med at det koster flesk for SAS og alle andre som benytter Amadeus å booke via det systemet, så virker det som om SAS har latt de personene som behersker res-aid booke SAS unike priser i det systemet. Dette fordi kostnadene blir minimale kontra å booke i amadeus.

 

Når det gjelder Widerøe så har vi, såvidt jeg vet, ikke noen kurs rettet direkte mot res-aid. Ikke SAS heller da jeg jobbet der. I og med at de fleste inputs, ihvertfall når det kommer til booking, er de samme eller kan kombineres fra amadeus til res-aid, så tar man det for gitt at man lærer dette selv ute på de respektive stasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som du sier, det blir ikke giit noe kurs/skoling i resaid, med det læres på de lokale stasjonene. Jeg vet i alle fall Widerøe sin sentral booking og Sales support her på Torp har brukt det hyppig tidligere i alle fall. Men om det er tilfelle nå er jeg usikker på. Men Amadeus er et mye mer allsidig system, selv om det koster flesk ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...