Gå til innhold

Flyfoto - Tromsø lufthavn


Per Johansen

Anbefalte innlegg

Nå har ganske mange kommuner lagt ut interaktive kartsider med flyfoto. Disse er ofte bedre enn Norgeibilder sine foto. Norgeibilder har ennå ikke flyfoto av Tromsø, men på kommunens hjemmeside kan en nå studere flyplassen i detalj samt lese av koordinater. Dette må være et godt verktøy for utviklere i FS. Når det gjelder koordinater er det viktig å være obs på format, men kan enkelt konverteres i eks. Norgesglasset .

 

Oversiktsbilde Tromsø lufthavn

 

Nærbilde fly ved gate

 

For å få sett bildene må du muligens installere en view-plugin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sindre. Jobber du med GIS? Jeg driver med noe GIS på NTNU, men er ikke sikker på om jeg skal velge det videre. Er vel mye jobber å få innenfor det. Interresant sikkert.

 

Hei!

 

Det går litt opp og ned hvor mye jobber det er å få innen GIS. Det er alltid et behov selvsagt, og jeg vil tro det er en bransje i vekst egentlig.

 

Når det gjelder lønn som ble nevnt her, så varierer jo det mye. I det offentlige (kommuner og stat) er det jo ikke alltid allverdens lønninger. Men de er greie nok, selv om man ikke nødvendigvis blir styrtrik, som overalt i det offentlige. ""

 

Jeg jobber med GIS i Tromsø kommune, er utdannet ingeniør.

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 spm:

 

1. Er disse kartene "unprojected" så at de ikke trenger noe strekking for å fungere i FS?

 

2. Koordinater trenger å konverteres til WGS84 format. Finner ikke det formatet på Norgesglasset som du nevner. Hvordan skal man går frem for å få gjort denne konverteringen (både deg/min/sec og decimal)?

 

Får liksom nesten aldri disse kartene til å fungere i FS uten modifiseringer. Så tydeligvis jeg har litt å lære her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 spm:

 

1. Er disse kartene "unprojected" så at de ikke trenger noe strekking for å fungere i FS?

 

2. Koordinater trenger å konverteres til WGS84 format. Finner ikke det formatet på Norgesglasset som du nevner. Hvordan skal man går frem for å få gjort denne konverteringen (både deg/min/sec og decimal)?

 

Får liksom nesten aldri disse kartene til å fungere i FS uten modifiseringer. Så tydeligvis jeg har litt å lære her.

 

Spm 1: Tromsø kommune sine digitale kart er i EUREF 89, UTM sone 33. Euref 89 er en variant av det globale WGS84, som jeg går ut fra FS9 bruker. Så koordinater fra disse kartene bør kunne legges direkte inn i FS9, dersom FS9 bruker WGS84. Muligens kan du få noen små avvik, men det burde ikke bli mye når originalkartet er i EUREF 89.

 

Spm 2: På Norgesglasset har du nede til venstre "transformasjon". Dette forsto jeg at du hadde sett. Som fra-referansesystem velger du da EU89 UTM sone 33. Som til-referansesystem kan du da velge EU89 Geografisk (grader-minutter-sekunder) eller EU89 desimalgrader.

Dette kommer av at EUREF89 egentlig er samme system som WGS84. (Utledet fra WGS84) Så koordinatene vil bli riktige når man bruker grader-minutter-sekunder eller desimalgrader.

 

Håper dette var forståelig.

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...