Gå til innhold

772LR sine motorer


Andreas Ommundsen

Anbefalte innlegg

Vi jobber en del med dette og det blir vel til en løsning til slutt... ""

 

Har tro på det ja ""

 

Vi har bestilling på 10, men vi hadde opprinnelig en kanselleringsrett på 5X, og Boeing viser som regel kun firm orders, uten kansellerinsrett, i ordre bøkene deres. Den 31 desember, 2005 gikk to (2) av kanselleringsrettene ut, og da blir det 7X. Vet ikke i farten når de siste går ut, men går ting greit blir det nok fler og ikke mindre B787 for oss.

 

Etter det jeg har skjønt, så viser nå Boing kun firm ordre, og legger først til når en tidsbegrenset option går ut, slik det var tilfelle her. Jeg hadde bare stusset litt på det at det først ble kjent at CO skulle ta ti (første gang presentert her, men at det bare dukket opp fem i ordrelistene, og så to nye nå etter 31.desember.

Ja, vil nå tro at CO etter hvert får en hel del flere enn 7/10 787 i flåta si ""

 

Vi kunne hatt brukt for et par ekstra B777'er akkurat nå, men de to neste kommer ikke før begynnelsen av 2007.

 

Jepp, kan godt skjønne det, spesielt nå etter at det ble åpnet opp nye ruter til Kina.

 

Vet du forøvrig hvor mange 757 det er tenkt å modifisere med winglets nå i år?

 

Full composit fan case... ""

 

Heh, joda, er jo imponerende, men jeg har nå tro på at dette skal fungere glimrende. Casen vil jo i tillegg selv bidra til å redusere risikoen for tiprubbing fra bladene (det hadde nok RR vært glade for å slippe på sin Trent500...)

 

men skal man dømme suksess kan man si at composit viftebladene på GE90 er en av den mest vellykkede utviklinger... ""

 

Jepp, kan godt skjønne det:) Heh, et blad fra en GE90-115B har til og med havnet på Museum of Modern Art i New York, så de kan jo tydeligvis brukes til litt av hvert""

 

De har jobbet en del med combusteren, og på GE90 bruker vi en DAC II "Dual Annular Combuster" for bedre NOx osv. mens GEnx løser dette på en enda mere elegant måte... TAPS "Twin Annular Premixed Swirlers".

 

Jepp, og det ser ganske lovende ut, og det er jo ganske drastiske reduksjoner GEnx (og Trent 1000 forøvrig) lover med tanke på støy-, utslipps- og temperaturreduksjoner.

 

Når det gjelder den elektriske starteren på GEnx, vet du om den blir plassert på akselen bak turbinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Når det gjelder den elektriske starteren på GEnx, vet du om den blir plassert på akselen bak turbinen?
Nei, det blir en "starter generator" på B787. Det blir montert 2X 250 kVa generatorer på girkassa, og når du "snur" strømmen blir generatoren en elektrisk starter... "" Det blir mye strøm fra disse motorene... 1000 kVa til sammen... men det må til for å drive alle systemene. Med elektrisk de-icing av vingene kan du velge mellom varmne vinger eller varm kaffe... ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blir en "starter generator" på B787. Det blir montert 2X 250 kVa generatorer på girkassa, og når du "snur" strømmen blir generatoren en elektrisk starter... ""

 

Ah, daså, clever:) Dette, sammen med resten av elektronikken som nå skal kjøres fører vel også til at APU'n får en heftigere generator enn vanlig?

 

Det blir mye strøm fra disse motorene... 1000 kVa til sammen... men det må til for å drive alle systemene.

 

Jepp, har fått god forståelse av det, så fort en fjerner bleed air, så blir det bra mange ting som trenger strøm. Men, det fører jo bare med seg ytterligere vektbesparelser, så det er jo ikke noe å grine over""

 

Med elektrisk de-icing av vingene kan du velge mellom varmne vinger eller varm kaffe... ""

 

"" Heh, nice one:)

 

Blir fancy å se hvordan de nye vinduene kommer til å funke, ideen med eletrisk dimming virker jo ganske fancy, og ålreit, siden vi forsatt vil være i stand til å se ut av vinduene selv om de er blendet"" For å ikke snakke om størrelen på vinduene, ah, blir jo nesten panorama "" *drømmer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Dag!

Vi har bestilling på 10, men vi hadde opprinnelig en kanselleringsrett på 5X, og Boeing viser som regel kun firm orders, uten kansellerinsrett, i ordre bøkene deres. Den 31 desember, 2005 gikk to (2) av kanselleringsrettene ut, og da blir det 7X. Vet ikke i farten når de siste går ut, men går ting greit blir det nok fler og ikke mindre B787 for oss.

 

En kar som følger Boeing og Airbus sine ordre med falkeøyne har nå lagt ut at CO har 3 stk 787 listet opp som pending order hos Boeing, mao, de tre siste av de ti er nå på vei ""

 

Vi kunne hatt brukt for et par ekstra B777'er akkurat nå, men de to neste kommer ikke før begynnelsen av 2007.

 

I tillegg er CO listet opp med ytterligere 2stk B772ER som pending. Noe leveransetidspunkt på disse ser jeg enda ikke. Bra at CO vil kunne henge med på trafikkøkningen til Asia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...