Gå til innhold

Spørgsmål til QNH


Michael Olesen

Anbefalte innlegg

I USA er det vel slik at Transition Altitude er på 18000 fot.

Men her i Norge og andre deler av Europa er TA mye lavere. Ofte på 5-7000 fot. Når man klatrer og passerer denne høyden setter men 1013 på høydemåleren og flyr videre opp til cruise level. Når man så skal ned til en annen flyplass sjekker man ATIS og får vite Transition Level. Når man passerer denne skal man sette lokalt trykk på høydemåleren. TL er ca 1000 fot over TA og varierer med lufttrykket, for å få en sone der man stiller om på høydemåleren. Slik tror jeg det er, tar jeg feil så setter jeg pris på å bli korrigert! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

God natt,

Kjell Arild

Trondheim Lufthavn, Værnes på nett - http://trd.airpics.com"'>http://trd.airpics.com" TARGET=_blank>http://trd.airpics.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På VACC Norway finner du en tabell som viser transition level for de transition altitudes som benyttes i Norge avhengig av QNH.

I tillegg finner du en tabell for omregning fra hPa (hekto pascal) som benyttes i Europa til tommer kvikksølv som benyttes i USA (1013hPa = 29.92 tommer kvikksølv).

Informasjonen er tilgjengelig under "Aviation info".

Du finner også en link til Sateurs manualer som forteller med om dette.

------------------

http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Bare en liten tilføyelse til KAB's ellers korrekte beskrivelse:

TL regnes ut basert på forskjell mellom QNH og 1013HPa, slik at den ALLTID er MER enn 1000' (fysisk) over TA....fordi 1000' er min. vertikal separasjon. Dvs. med QNH1013 og TA7000', blir TL FL85....QNH1014, TL=FL80 osv....

Jeg har opplevd (dvs: vi var flere...:-))å ha samme TA som TL, dvs 7000' og FL070, (tror QNH var 1042), men fysisk så er de fortsatt adskilt med 1000'+.

Btw: 1 Hpa = 27'

Sander Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vid normal flygning med plan som har marschöjder över trasition alt brukar vi använda följande teknik.

Vid start - ställ om till 1013 när du första gången får klart upp till en flightlevel av flygledaren.

Vid descent - ställ om till till local QNH förtsta gången du får klart till en altitude av flygledaren.

Den här metoden gör också att climb/approach checklist kommer i rätt fas.

Sedan gäller det bara att komma ihåg vilken referens som gäller, om någon frågar efter höjden.

Stellan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Trevligt at se deg her Stellan...er du på 737 nå?

Til de som ikke har sett den....sjekk Stellans hjemmeside: http://www.bahnhof.se/~classic"'>http://www.bahnhof.se/~classic" TARGET=_blank>http://www.bahnhof.se/~classic

Real plane.....kan til og med flyes manuellt ;-), og den kan gå fort....controllers dream....

Sander Johansen

ATCO

Oslo ATCC

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik!

Noen høydemålere (de fleste i europa)stiller du inn QNH i

hekto pascal,i USA setter du inn QNH i form av "tommer kvikksølv",inches.Standard atmosfære er 1013,25 hpa som tilsvarer 29,92 tommer kvikksølv.På alle met.kontor har de trykkmåler i kvikksølv,der måler en trykket enten i milllimeter (millibar)eller tommer.Dersom du er på en flyplass der det er met.kontor skal du bare spørre om å få en liten omvisning der,de er som regel veldig imøtekommende dersom de har tid.

For en del år tilbake hadde vi en flytype hvor alle høydemålerene hadde tommer,da ba vi atc om QNH i tommer,og det fikk vi som regel,samt at vi hadde en konverteringtabell på kneepad-en der vi kjapt kunne konvertere fra hpa.

mvh

Hans Petter

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Som minner meg om min favoritt story (har faktisk sagt det samme til en formasjon med amerikanske F16....de lo....)

Pan-Am på vei til London:

ATC: Clipper 123, descend to 3000' on QNH 1017

C123: Ahh...approach, could we have that in inches please?

ATC: Certainly....Clipper 123, descend to 36000 inches, on QNH 1017...... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Sander Johansen

ATCO

Oslo ATCC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

------------------

Erik "Voodoo" Bjørnøy Olsen

LN-KLH

http://home.c2i.net/erikols"'>http://home.c2i.net/erikols" TARGET=_blank>http://home.c2i.net/erikols

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...