Michael Olesen Skrevet 6. desember 2000 Skrevet 6. desember 2000 Hej alle, Er det korrekt at man sætter QNH til default 1013/2992 når man passerer FL180 ? Mener at have læst det et sted, men lurer lidt på om det er sandt... ------------------ Mvh. Michael Olesen michael@olesen.as SAS253 Siter
Kjell Arild Skrevet 7. desember 2000 Skrevet 7. desember 2000 I USA er det vel slik at Transition Altitude er på 18000 fot. Men her i Norge og andre deler av Europa er TA mye lavere. Ofte på 5-7000 fot. Når man klatrer og passerer denne høyden setter men 1013 på høydemåleren og flyr videre opp til cruise level. Når man så skal ned til en annen flyplass sjekker man ATIS og får vite Transition Level. Når man passerer denne skal man sette lokalt trykk på høydemåleren. TL er ca 1000 fot over TA og varierer med lufttrykket, for å få en sone der man stiller om på høydemåleren. Slik tror jeg det er, tar jeg feil så setter jeg pris på å bli korrigert! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] God natt, Kjell Arild Trondheim Lufthavn, Værnes på nett - http://trd.airpics.com"'>http://trd.airpics.com" TARGET=_blank>http://trd.airpics.com Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 7. desember 2000 Skrevet 7. desember 2000 Det er helt riktig det KAB skriver (selvfølgelig [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]), vil bare føye til en liten ting: TA (transition altitude) finner du på kartene (AIP og helt sikkert også Jeppesen). Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Eirik Sørensen Skrevet 7. desember 2000 Skrevet 7. desember 2000 På VACC Norway finner du en tabell som viser transition level for de transition altitudes som benyttes i Norge avhengig av QNH. I tillegg finner du en tabell for omregning fra hPa (hekto pascal) som benyttes i Europa til tommer kvikksølv som benyttes i USA (1013hPa = 29.92 tommer kvikksølv). Informasjonen er tilgjengelig under "Aviation info". Du finner også en link til Sateurs manualer som forteller med om dette. ------------------ http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway Siter
Premium Medlem Sander Johansen Skrevet 7. desember 2000 Premium Medlem Skrevet 7. desember 2000 Bare en liten tilføyelse til KAB's ellers korrekte beskrivelse: TL regnes ut basert på forskjell mellom QNH og 1013HPa, slik at den ALLTID er MER enn 1000' (fysisk) over TA....fordi 1000' er min. vertikal separasjon. Dvs. med QNH1013 og TA7000', blir TL FL85....QNH1014, TL=FL80 osv.... Jeg har opplevd (dvs: vi var flere...:-))å ha samme TA som TL, dvs 7000' og FL070, (tror QNH var 1042), men fysisk så er de fortsatt adskilt med 1000'+. Btw: 1 Hpa = 27' Sander Johansen Siter
Stellan Hilmerby Skrevet 8. desember 2000 Skrevet 8. desember 2000 Vid normal flygning med plan som har marschöjder över trasition alt brukar vi använda följande teknik. Vid start - ställ om till 1013 när du första gången får klart upp till en flightlevel av flygledaren. Vid descent - ställ om till till local QNH förtsta gången du får klart till en altitude av flygledaren. Den här metoden gör också att climb/approach checklist kommer i rätt fas. Sedan gäller det bara att komma ihåg vilken referens som gäller, om någon frågar efter höjden. Stellan Siter
Premium Medlem Sander Johansen Skrevet 8. desember 2000 Premium Medlem Skrevet 8. desember 2000 Trevligt at se deg her Stellan...er du på 737 nå? Til de som ikke har sett den....sjekk Stellans hjemmeside: http://www.bahnhof.se/~classic"'>http://www.bahnhof.se/~classic" TARGET=_blank>http://www.bahnhof.se/~classic Real plane.....kan til og med flyes manuellt ;-), og den kan gå fort....controllers dream.... Sander Johansen ATCO Oslo ATCC Siter
Eirik Sørensen Skrevet 8. desember 2000 Skrevet 8. desember 2000 quote: Originally posted by Eirik Sørensen: Du finner også en link til Sateurs manualer som forteller med om dette. Glemte å nevne at du finner en utfyllende norsk forklaring på dette temaet under VACC Norways training-sider. Hilsen Eirik ------------------ http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway Siter
Michael Bisgaard Olling Skrevet 8. desember 2000 Skrevet 8. desember 2000 hej Michael. Her i Danmark sætter vi QNH til standard setting 1013,25 når vi passerer 3000 ft, ihvertfald over jylland og fyn. På sjælland sætter du først din QNH til 1013 når du passerer 5000 ft. Med venlig hilsen Michael Olling Siter
Stellan Hilmerby Skrevet 9. desember 2000 Skrevet 9. desember 2000 Hej, Sander. Min ålder och visdom håller mig borta från B737. Fortsatt DC9, blir förhåppningsvis A340 eller B767 annars MD. Stellan Siter
Erik Bjørnøy Olsen Skrevet 19. desember 2000 Skrevet 19. desember 2000 Hva står verdien 29.92 for? ------------------ Erik "Voodoo" Bjørnøy Olsen LN-KLH http://home.c2i.net/erikols"'>http://home.c2i.net/erikols" TARGET=_blank>http://home.c2i.net/erikols Siter
H S Skrevet 19. desember 2000 Skrevet 19. desember 2000 Hei Erik! Noen høydemålere (de fleste i europa)stiller du inn QNH i hekto pascal,i USA setter du inn QNH i form av "tommer kvikksølv",inches.Standard atmosfære er 1013,25 hpa som tilsvarer 29,92 tommer kvikksølv.På alle met.kontor har de trykkmåler i kvikksølv,der måler en trykket enten i milllimeter (millibar)eller tommer.Dersom du er på en flyplass der det er met.kontor skal du bare spørre om å få en liten omvisning der,de er som regel veldig imøtekommende dersom de har tid. For en del år tilbake hadde vi en flytype hvor alle høydemålerene hadde tommer,da ba vi atc om QNH i tommer,og det fikk vi som regel,samt at vi hadde en konverteringtabell på kneepad-en der vi kjapt kunne konvertere fra hpa. mvh Hans Petter ------------------ Siter
Premium Medlem Sander Johansen Skrevet 20. desember 2000 Premium Medlem Skrevet 20. desember 2000 Som minner meg om min favoritt story (har faktisk sagt det samme til en formasjon med amerikanske F16....de lo....) Pan-Am på vei til London: ATC: Clipper 123, descend to 3000' on QNH 1017 C123: Ahh...approach, could we have that in inches please? ATC: Certainly....Clipper 123, descend to 36000 inches, on QNH 1017...... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Sander Johansen ATCO Oslo ATCC Siter
Erik Bjørnøy Olsen Skrevet 20. desember 2000 Skrevet 20. desember 2000 hehe.... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] ------------------ Erik "Voodoo" Bjørnøy Olsen LN-KLH http://home.c2i.net/erikols"'>http://home.c2i.net/erikols" TARGET=_blank>http://home.c2i.net/erikols Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.