Gå til innhold

Om vær, qnh, og landing og FSpassenger


Erik Schøyen

Anbefalte innlegg

Schøyen spør igjen...

 

Når ATC'en gir en qnh, men dersom du trykker "B" får du opp et helt annet tall. Hva skal man bruke da? Gjorde som ATC sa og da fikk jeg en ørefik fra FSpassenger som fortalte meg at jeg hadde tatt av uten riktig qnh og fikk derfor straffepoeng... (Oppdaterer været med SB hver halve time)

 

Når man lander med autolanding så setter jeg farten manuelt. Men skal farten være Vref + 5 den siste biten. Ofte når jeg lander får jeg et lite hopp, og min co-pilot i FSpassenger sier "Wow, I hope we have a solid gear" eller noe sånt. Hva skal riktig fart være? Hvordan foretar man den perfekte landing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men når jeg trykker inn den, så får jeg kjeft fra FSpassenger fordi den er feil (og det er den jo tydeligvis da, i forhold til det været jeg kjører i... - som tydeligvis er mindre/mer oppdatert enn ATC'en). Men er ikke det å trykke "B" en slags bombesikker metode, da? Da får du QNH utifra det været du flyr i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruger ikke FsPass, men her er et par muligheder:

 

1) SquawkBox og FsPass er ikke enige om, hvad QNH'en er, så du vil aldrig kunne have det rigtige QNH.

 

2) Du indstiller QNH for langt væk. Hvis du for eksempel skal ned fra FL 360, så starter du dit descend lang tid før, og i det pågældende område, kan det lokale QNH være forskelligt fra din ankomst lufthavn.

Dog plejer ATC'en at tage dig ned i trin. Så dette er kun aktuelt hvis du cleares ned under Transition Level med det samme.

 

3) Du er over Transition Level, og bør derfor ikke indstille din QNH endnu. Men så skal FsPass vide hvad TL er for hver lufthavn ved ethvert lufttryk. Det tror jeg ikke på.

 

Dumt spm., men har du læst manualen?

 

Vedrørende den perfekte landing: Hvis flyet er på autoland, så bør du lade det passe sig selv. I så fald bør det selv gå i idle ved Flare.

Hvis du selv flyver, så gå i idle omkring 40-50 ft over banen (RA). Hiv langsome næsen lidt op, for at sikre en lav Vertical speed. Svæv ind, og så burde farten være perfekt ved landingen.

Så burden den sidde i skabet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han lurer på er vel hvem av dem to oppgitte QNH-innstillingene han skal bruke for at det skal vise riktig høyde i forhold til andre fly. Og da ville jeg valgt den som blir oppgitt av atc, eller skjekke om den du får av atc er riktig med .metar funksjonen, og si ifra til atc dersom han har feil QNH, selvom det er sjeldent. Men bruk den innstillingen han gir deg sånn at viser samme høyde som flyene i samme område...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[OT]Det var nu mig der svarede.

Joachim, hvor meget ny viden bidrog du med dér? [/OT]

 

Vatsim vejr og SquawkBox vejr er det samme. Men det kan være et problem, hvis FsPass henter vejr andet sted fra. Det er ikke altid vatsim serverne er up-to-date.

 

Autolanding er en ret kompliceret affære. Det kommer i FS meget an på hvilken model du flyver, eksempelvis om du forsøger med default B734 eller PMDG'en.

Hastigheden kommer egentlig an på vægt og flaps. Det kan læses enten ud af tabeller, eller FMC'en giver dig farten. Men det er rigtigt, når du selv sætter fraten på autopiloten.

 

Kan du ikke få det til at virke, så land manuelt, det er også meget sjovere! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruger ikke FsPass, men her er et par muligheder:

 

1) SquawkBox og FsPass er ikke enige om, hvad QNH'en er, så du vil aldrig kunne have det rigtige QNH.

 

Jo, SB og FSpass er enige. For FSpass henter jo informasjon fra FS2004 som heter informasjon fra SB. Og SB henter jo informasjon fra Vatsim, så det må jo være Vatsim og ATC'en som er uenige/ikke helt samstemte i hva slags vær det er...

 

Skal sjekke ut .metar ENVA-tipset.

 

Jeg flyr med PMDG 737-800. Jeg velger flaps og speed fra FMS. Men vet fremdeles ikke hvilken fart jeg skal lande med. Vref + 5 eller Vref. Eller noe helt annet?

(Det er også et kraftigere merke litt over V-ref. En hvit litt tykkere strek. Hva markerer denne? Streken er statisk)

 

Og; jeg har lest manualene - flere ganger... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han lurer på er vel hvem av dem to oppgitte QNH-innstillingene han skal bruke for at det skal vise riktig høyde i forhold til andre fly. Og da ville jeg valgt den som blir oppgitt av atc, eller skjekke om den du får av atc er riktig med .metar funksjonen, og si ifra til atc dersom han har feil QNH, selvom det er sjeldent. Men bruk den innstillingen han gir deg sånn at viser samme høyde som flyene i samme område...

 

Men om jeg flyr i et annet vær enn det ATC'en har, så må jo jeg ha en QNH relativt i forhold til mitt vær for at jeg skal være i riktig høyde? Den reelle høyden påvirkes vel av været du flyr i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...