Gå til innhold

Simulator -Attest fra jagerflyger Rolf Meum

Rune Karlsen

Anbefalte innlegg

For de av dere som har ventet på en simulator-attest fra jagerflyger Rolf Meum så har den nå kommet.

------------------------------------------------------------

RUNE KARLSEN F-14 SIMULATOR

Jeg har hatt gleden av å besøke Rune Karlsen ved et par anledninger og fløyet hans hjemmebygde simulator.

Man kan ikke bli annet enn imponert over det arbeidet og de resursene han har lagt ned i F-14 simulatoren. Det er ingen liten oppgave å lage en simulator med fullt cockpit interiør, et visuelt system, bevegelse, og et system som simulerer akselerasjon vertikalt og horisontalt.

Første gang jeg fløy simulatoren var jeg imponert men det var likevel en følelse av at det var et PC program. Jeg kom med noen anbefalinger som jeg mente ville endre denne følelsen og gjøre det mer realistisk. Gleden var derfor stor neste gang jeg kom på besøk og fikk prøve simulatoren med de nye egenskapene. Disse bestod i at kontrolsystemene for rorflatene (stikka og siderorspedaler) var endret fra typisk simulatorstikke ( små touch bevegelser) til naturtro bevegeser. Dette gjør at man får mer naturlig følelse med simulatoren og vesentlig mer presisjon. Det var bedere presentasjon og operasjon av motor reguleringen (throttle) som igjen bidrar til opplevelsen.

Selv om menneskets opplevelse av bevegelse under normale forhold er basert på opp i mot 85% av det visuelle, så vil ingen simulator være opptimal uten å gi deg følelse av akselerasjon, horisntalt, vertikalt eller sideveis. Bevegelse systemet gir det en del av dette men det er det nye systemet for vertkal (G-belastning) og akselerasjon/deselerasjon som gir prikken over i’en.

Med de siste modifikasjonene er simulatoren blitt svært god å fly, og jeg moret meg kostelig da jeg fløy akrobatikk i lav høyde, lavangrep mot bakkemål og sist men ikke minst viste simulatoren sine egenskaper da jeg landet i stormvær med lyn, torden, regn og kraftig vind med variasjon opp i 40 knop. Alt det siste takket være en en entusiastisk ”instruktør” ved den eksærne pc stasjonen.

Det er fortsatt mulig og utvikle konseptet videre med hensyn til spesielt større visuelle systemer, men dette begrenser seg i øyeblikke til begrenset plass og det har selvfølgelig en økonomisk side.

Jeg kan se klare komersielle bruksomeråder for simulatorer som dennne. Konseptet er slik at den kan utvikles generisk, og brukes til mange forskellige flytyper.

Jeg ser med glede frem mot neste besøk hos Rune, og sette simulatoren på helt nye prøver.

Rolf Meum

-----------------------------------------------------------

Fint med en faglig vurdering av dette!

Rune Karlsen

http://flysimulator.net/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for dette gutter.

Dette inspirerer til videre utvikling.

De analoge instrumentere har fått den siste finpuss nå i kveld.

De består av Thrust visning på hver sin motor, flaps og slats indikator, Graderingsviser på Rudder og graderings-visning på spoiler.

Dette virker bra. Legger inn noen nye bilder etterhvert på websiden min.

Skal nå i gang med mer realistiske våpensystemer, så har noen noe tips ala eksplosjoner på bygninger osv. så hører jeg gjerne fra dere. Det er litt tamt det jeg har nå.

Det skal sies at Geir Finstad var instruktør på den eksterne pc under flyturen til Rolf Meum.

Må takke han for hjelp med værdata og det som skulle til.

mvh.

Rune Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så har noen noe tips ala eksplosjoner på bygninger osv. så hører jeg gjerne fra dere. Det er litt tamt det jeg har nå.

Nuvel, tamt og tamt Fru Blom, alt er relativt ""

Vil tro 99.99% her inne er grønn av misunnelse ""

men for all del, bygg gjerne på og send noen heftige bilder!!

Ps! Hvordan er det hos deg på nachspiel? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener med våpensystemer / effekter osv. har litt med

at jeg har lagt inn en del øvingstokt som utfordringer...

Føle spenningen med å rekke å gjøre ting innen en gitt tidsfrist osv... osv...

Jeg har lyd på både maskingevær og misiler, jeg har også

lys etter sporlyskulene men jeg har ikke noe spessiell bra eksplosjon-effekt. Kunne vært fint å se en vraket brennende terrorist tanks etter angrepet....

Litt mer ala det som er på dataspill!

Kansje dukker det opp et forslag?

Rune Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener med våpensystemer / effekter osv. har litt med

at jeg har lagt inn en del øvingstokt som utfordringer...

Føle spenningen med å rekke å gjøre ting innen en gitt tidsfrist osv... osv...

Jeg har lyd på både maskingevær og misiler, jeg har også

lys etter sporlyskulene men jeg har ikke noe spessiell bra eksplosjon-effekt. Kunne vært fint å se en vraket brennende terrorist tanks etter angrepet....

Litt mer ala det som er på dataspill!

Kansje dukker det opp et forslag?

Rune Karlsen

Du får rigge den opp med Jane's F/A-18 (1999) med TSH-addon og mod for F-14B/D. Det vil nok gå noe på bekostning av grafikk, detailjrikdom og andre finesser som FS2004 har, men til gjengjeld får du relativt gode muligheter ifm. luftkrig og mission building! Eksplosjons-, ild- og røykeffektene er ikke spesielt dårlige de heller. I tillegg åpner det for en skikkelig HUD, FLIR, lysforsterkende utstyr, relativt realistiske våpeneffekter, relativt realistisk R/T, muligheter for å integrere autentiske R/T-opptak (f.eks. fra Libya, Kosovo) osv. Eneste virkelige downgrade'n er at flight model'en er basert på F/A-18E og ikke F-14...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk det greieste for deg nå Rune er og titte litt på de elementene i Microsoft sin kamp versjon av 2004 som er Combat Flight Simulator 3. Her er det mye og hente på en mix av disse simmene. Sjekk her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fint ut, men kan man kjøre to skjermer på det spillet

slik at man kan få instrumentene på en skjerm og prosjektor

på utsikten.

Sette opp programmet slik som i Fs2004?

Rune Karlsen

Uvisst, egentlig. Cockpiten er tredimensjonal, og jeg er usikker på om display'ene er uavhengige sånt sett. Jeg tror nok uansett at FS2004 er best egnet til simulatoren din, selv om det kunne blitt rimelig hissig med JF/A-18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fint ut, men kan man kjøre to skjermer på det spillet

slik at man kan få instrumentene på en skjerm og prosjektor

på utsikten.

Sette opp programmet slik som i Fs2004?

Rune Karlsen

Uvisst, egentlig. Cockpiten er tredimensjonal, og jeg er usikker på om display'ene er uavhengige sånt sett. Jeg tror nok uansett at FS2004 er best egnet til simulatoren din, selv om det kunne blitt rimelig hissig med JF/A-18.

Det går ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...