Gå til innhold

Noen som vet....?


Eirik Støylen

Anbefalte innlegg

Under innflyving til Oslo på torsdag sprutet det ganske mye fra vingene. Er det de-ice som viser så godt? Såg ut som en skikkelig vannsprut baki der. Det var ikke spesielt kaldt (tror jeg...?), og ikke var det snø i luften. Men bruker de de-ice så nært inntil landingen? Kunne være 30-60 sekunder før landing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ice skjer ikke med væske under flyving (med noen få unntak på småfly), så noe spruting burde det ikke bli av den grunn.

 

Jeg kan ikke si jeg vet hva som skulle sprute ut ifra vingene, det finnes vel bare to muligheter: fuel eller hydraulikkvæske.

 

Men du er sikker på at det ikke var tåke / vanndamp ? Det dannes gjerne helt i bakkant av vingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt mer sprut enn det som var på bildet der. Spoilerne var oppe og mye flaps.

Har du en Kärcher trykkspyler så kan du sette den på full guff på frontruta på bilen din, den vannspruten du får bakover da er det nærmeste jeg kommer en sammenligning.

Det var god sikt og ingen nedbør under landing. Dette skjedde som sagt ca 30-60 sekunder før touch-down.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som når vi taxet ut på 17 på Flesland med MTD'n. Da pisset den fuel som om den aldri hadde vært på do før """"

 

Da hadde de nok fyllt for mye drivstoff. Fylles det for mye drivstoff kommer det ut på enden av vingene. For å holde oss til tråden, er det nok kondens/fuktighet som kan vises godt under landing med full flapssetning i fuktig vær.

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke ha fyllt for mye for at det skal komme ut av dreneringen igjen. Fyller du drivstoff på varme dager så utvider drivstoffet seg når det kommer i flyet (siden det som oftest er kaldt i tanken på flyplassen), og vil da renne over. Slettes ikke noe uvanlig fenomen.

 

Akkurat dette ble vel litt feil...ellers så skjønner jeg hva du mener.. Er det kaldt på tanken, dvs at drivstoffet er varmere enn tanken, vil ikke drivstoffmengden øke.. Det er hvis man fyller på kald tank, og drivstoffet heates opp, da vil mengden stige litt, på samme måten som olje på en bilmotor vil vise mer da motoren er varm enn da den er kald. Uansett skal man ikke fylle opp slik at det renner over, da har man rett og slett gjort en feil, og det liker ikke myndighetene på flyplassene da disse får merarbeider med oppsamling, rengjøring osv.. Ganske strenge regler for de greiene der..

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kaldt på tanken, dvs at drivstoffet er varmere enn tanken, vil ikke drivstoffmengden øke.. Det er hvis man fyller på kald tank, og drivstoffet heates opp, da vil mengden stige litt

 

Konklusjonen din er selvmotsigende, men jeg antar det er en skriveleif fra din side.

 

Både du og Tarjei har rett i det dere sier, for dere sier nøyaktig det samme. Om drivstoffet (som har ligget lagret på en kald tank på flyplassen) blir fylt på en oppvarmet drivstofftank i flyet, vil det utvide seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt misforståelser her ja. Jeg mente om tanken på flyet er kald, da vil ikke drivstoffet utvide seg, for drivstoffet blir nedkjølt hvis den er varmere enn tanken. Og all olje,inkl drivstoff har en faktor for utvidelse i temperatur. Denne burde dere som fyller fly ta hensyn til hvis dere topper tankene hvis flyet skal stå i lengere perioder.

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du mente det, men JEG skrev ikke det, så da var vel ikke det jeg skrev så ille likevell da ?

 

Mulig vi burde det, men da må først noen fortelle oss hvordan vi skal klare å regne ut det (i praksis ganske håpløst mener nå jeg).

 

Ikke så håpløst hvis oljeselskapene hadde gjort jobben sin egentlig. Skjønner at piloter har problemer med dette. I skibsfarten derimot blir det alltid regnet "ullage" på tankbåter, dvs at man vet hvor mye som kan lastes på hver tank for å ikke få overfylling. De må til sammenligning alltid ta hensyn til dette, da overfarten kan være lang, og store temperaturer i havet alt etter hvor de. Hadde de ikke tatt hensyn til dette, hadde båtene fått store skader da disse ikke har overfyllingsværn. Men vet det er en faktor på hver oljetype, samt at man må ta hensyn til volum og temperatur. Dere som driver å fyller fly, kan jo spørre de som leverer drivstoffet engang om de vet hvordan praksis er på dette området for fly.

 

Og, det du skrev Tarjei var ikke så galt, om jeg hadde forstått hvor tanken lå ""

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...