Gå til innhold

Hvordan unngå krangling


Eirik Sørensen

Anbefalte innlegg

Det har lett oppstått unødvendig krangling i dette forumet den siste tiden. Jeg har derfor forsøkt å gi noen tips som kanskje kan hjelpe oss til å unngå dette i fremtiden.

 

Jeg tror ofte disse kranglene starter med utgangspunkt i misforståelser. Slikt oppstår ustanselig i alle typer diskusjonsfora og årsaken er rett og slett det at vi ikke kan se den som prater i den andre enden ""

 

Når man leser et innlegg i et forum, er det lett å danne seg feil inntrykk av hva vedkommende egentlig har ment. Det som var ment som informasjon blir oppfattet som kritikk, skryt som sarkasme, sarkasme som skryt osv.

 

Man bør derfor alltid lese gjennom det man skriver minst to ganger før man trykker "Send". Tenk nøye gjennom hvordan andre vil oppfatte det du leser. Kan det misforstås? Vil leseren kunne mene å lese noe mellom linjene? Vær ikke redd for å "gi det inn med teskjeer" for å være sikker på at ikke leseren kan misforstå hva du egentlig mener. Og bruk gjerne smileys/graemlins for å underbygge at du smiler ( "" ), lurer på noe ( "" ), er sint ( "" ) osv. Dette kan til en viss grad erstatte kropsspråket, men ikke helt.

 

Videre bør man alltid lese gjennom andres innlegg flere ganger før man eventuelt sender et svar slik at man reduserer muligheten for å misforstå. Og husk at selv om du har gjort dette, kan det godt være at du allikevel har misforstått hva avsenderen har ment. Dette bør du også ta høyde for i svaret ditt.

 

Og dersom det allikevel er noen i forumet som virkelig irriterer deg, tenk gjennom om det virkelig er verdt å bruke krefter på det før du eventuelt svarer...

 

Håper dette kan være til litt hjelp ""

 

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg Eirik! Er enig i at det har vært litt ampert på forumet i det siste, men det er nok splitte meninger om hvorfor.

Når det gjelder bruken av smilyes kan dette ha en tosiders effekt, noe som går igjen er at det for det meste er de yngre forumsmedlemmene som blir lett missforstått.

 

Har en liten følelse av at dette kan ha noe med settningsoppbyggingen og formuleringene, smilyene har på en måte allerede gjort jobben med å sette utrykk på en settning om du velger å bruke en slik. Hvis man til stadighet bruker smilys, blir man etterhvert blind for å bruke spørrende settninger, konkludere settninger og lignende. Enkelte velger istedet å bruke smilys, noe som har en negativ utvikling for diverse skriveoppgaver hvor smilys ikke er akspeptert. Skolestiler, raporter, søknader etc. kan være eksempler på dette.

 

Den positive siden med det er akkurat det du gir eksempler på her Eirik, at man på en måte "bekrefter" hva man mener med settningen, og på den måten blir det mindre rom for missforståelser fra andre forumsmedlemmer.

 

Husk derfor i framtiden folkens, om man skal skrive et seriøst innlegg, prøv å la være å bruke smilys, enkelte kan ha vanskelig å ta et ( "" ) på alvor.

 

Fortsatt god forum skriving folkens, keep the good spirit up!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at bruk av smileys fort kan virke mot sin hensikt om det ikke benyttes fornuftig. Men jeg tror at dersom man klarer å benytte det til å forsterke eller underbygge en sinnstilstand, kan det være hensiktsmessig. Men alt med måte.

 

Christian, denne tråden vil ikke være sticky for alltid, men jeg ville bare ha den der en liten stund siden dette problemet nå dukker opp nesten daglig. Tar den ned på den vanlige listen om noen dager tenker jeg.

 

Når det gjelder guiden til Tom som burde vært sticky, send meg et hint om hvilken du sikter til.

 

Aleksander, enig i at dette er "off topic" i dette forumet, men det er her vi har slitt litt med dette i det siste. Så derfor dette emnet her.

 

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra inlegg dette. Ja sarkasme og en kvikk bemærkning vil i mange tilfeller bli misfortolket når man skriver,-hadde vert noe annet hvis man sto og snakka med personen, da et glimt i øjet ikke ses på skrift.Utfaldet blir da noen ganger det motsatte av det som var forventet og det slutter desværre med krangel i de fleste tilfellene.

Ha det

Mvh

Ivar R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel siden Eirik var så grei å legge opp denne diskusjonen med et godt formål, føler jeg at det fortjener et veltenkt svar også. Jeg er både enig og uenig med hva du skriver. Enig i at det oppstår mange unødvendige krangler og diskusjoner som ender i krangler og skitt kasting her inne. Vi deler alle en felles hobby og til tider kan dette gå utover humøret. Man tilbringer gjerne et par timer for mye fremfor dataen , fs osv. Sitter å diskuterer det ene og det andre med tid man kanskje burde ha brukt på noe annet. Men dog ei vi har en hobby som krever sitt av tid og tanker, meninger som man mulig ikke får utlevert andre steder en her, så frustrasjoner og fortvilelse kommer godt tilsyne i mange tåpelige og lettvindte kommentarer. Ja jeg har utgitt mange tåplige kommentarer og tråder med tiden og det blir nok rett og slett ikke den siste heller. Er nokså uenig i noe av det Eirik her skriver, og da tenker jeg selvsagt ikke på bakgrunnen og konklusjonen av hva han skriver. Men jeg er nå heller litt uenig det at man unngår diskusjoner ved å tenke to ganger, telle til ti eller noe annet svada. For å være helt ærlig så hender det, og da mener jeg i få tilfeller av gangene at man rett og slett leser så idiotiske tråder og poster at det faktisk ikke spiller noen rolle om man leser det 1 eller 34 ganger. Man må rett og slett bare kommentere det, ja på bekosting i mange tilfeller av hva tråd skriver også kommer til å føle.. Men som sagt, målet er vel til de fleste å ikke såre, men å heller underbevistisk utrette irritasjon over hva en leser, kun for at det ikke passer med hva en selv tror og føler.

 

Enkelte her inne vet jo selvsagt bedre en alle andre, og jeg er vel til tider ikke noe bedre selv. Selv om jeg konsekvent prøver å bite i meg mye, tenke over hva jeg skriver , så må jeg innrømme at det skjer. I andre tilfeller så har man unge mennesker også som ikke er så utviklet i tankegangen sin og ofte blir missforstått av de litt eldre og erfarne. Dette er dagligdags og skjer nå og vil alltid skje. Så det er her jeg ikke er enig med hva Eirik vil prøve å fremme forslag om, ting vil alltid være slik og sånn og uansett hvor en man prøver så finner man teite eller utrolige dumme kommentarer som man bare må svare på..

 

Og dersom det allikevel er noen i forumet som virkelig irriterer deg, tenk gjennom om det virkelig er verdt å bruke krefter på det før du eventuelt svarer...

 

Greit nok det, men i mange tilfeller vil jeg også kalle dette hjelp til selvhjelp.. Og i andre tilfeller vil jeg kalle dette en smart måte å starte en diskusjon. Så smaken er som baken, delt i to.

 

 

Så til slutt, har forumet her kommet så langt at man skal sitte hver dag å tenke over hva man skal si, reflektere og bruke flere minutter på hva en skriver å leser , ja da ser man ikke mye poster her, greit nok man ser mange veltenkte, velformulerte poster og unngår mulig en diskusjon eller to, hva hvem i alle dager har vel tid og anledning til å tenke mer gjennom det en skriver en det en føler.

 

Joda, en smart person tenker gjennom det en sier og skriver. Alle vet jo det, men et selektiv diskusjonsforum er vel heller døfødt.

 

til slutt... ikke tenke så mye på hva jeg skriver her, har faktisk ikke giddet å lese gjennom det.. Så uansett hvilken del av dette svaret du velger å sitere, joda du har helt sikkert bedre vett en meg og dine svar og kommentarer til hva jeg skrev høre sikkert bedre ut og jeg tar sikkert feil her... Så gratulerer til deg for å ha funnet det rette sitat.

 

NB.. Flott formål Eirik, ikke noe i veien med tankegangen din. Og flott om du setter posten til Tom Arne sticky.

 

 

NB!!! """""""""""""""""""" he he tok alle jeg, så jeg ikke blir missforstått.

 

 

Så et lite visdoms ord

 

Sarkasme er et tilfluktsted for et svakt sinn, Ironi er det svake sinns forsøk på å være morsom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til slutt, har forumet her kommet så langt at man skal sitte hver dag å tenke over hva man skal si, reflektere og bruke flere minutter på hva en skriver å leser , ja da ser man ikke mye poster her, greit nok man ser mange veltenkte, velformulerte poster og unngår mulig en diskusjon eller to, hva hvem i alle dager har vel tid og anledning til å tenke mer gjennom det en skriver en det en føler.

 

Det er vel nok å bruke sunn fornuft og alminnelig folkeskikk skulle jeg tro.....en kommer stort sett langt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nok å bruke sunn fornuft og alminnelig folkeskikk skulle jeg tro.....en kommer stort sett langt med det.

 

Jepp så sant så sant... Om alle har innstillingen på å hjelpe fremfor å kverulere å irritere, bite tennene ekstra hardt sammen og la det heller koke i toppen en i fingra så har vi kommet langt.

 

Ønsker alle lykke til. Meg inkludert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...