Ivar Skaugstad Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Hei, fikk meg en liten overraskelse i dag.. Tenkte jeg skulle bytte ut min Air Europa B738 med winlets med Britannia B738 uten winglets. I min gode tro at disse var ganske like kjørte jeg de samme fuel beregningene som jeg gjorde med Air Europa sin på vei fra Værnes til Ibiza. Idet jeg passerte Paris synes jeg det var unormalt lite fuel igjen, og det viste set at jeg hadde alt for lite fuel til å nå fram til Ibiza, og måtte derfor mellomlande i Frankrike for å fuele. På veien tilbake regnet jeg ut fuelforbruket og fikk meg en overraskelse da jeg fikk se resultatet, vinforholdene var tilnærmet lik for begge målingene. Gjennomsnittlig fuelforbruk per time på turer over 600NM: Air Europa B738 m/winglets: 5700 LBS Britannia B738 u/winglets: 9600 LBS Dette tilsvarer en forskjell på 3900 LBS, noe som gir Air Europa en flygetid på ca. 40 minutter! Kan noen svare meg på hvilke av disse som er mest realistiske, og hva jeg evt. må gjøre for å regulere ned/opp fuelforbruket på de enkelte flyene? Siter
Thomas Gundersen Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Hvis du noen gang har lurt på hva som er poenget med vinglets, så har du svaret foran deg nå Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Skrevet 10. juli 2005 Hehe, har alltid vist poenget med winglets, men viste ikke at forskjellen var så stor. Har en følelse på at Britannia flyet har litt for høyt fuel forbruk, med kun fuel for 4h 50 min! Air Europa har nesten dobbelte av flygetiden, nemmlig 8h 10min avhengig av last og værforhold! Siter
Tommy Olsen Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Jeg kan jo komme med et rimelig bra eksempel på at man sparer en del fuel på å montere winglet... Continental skal montere winglets på sine 757, og dette vil i året spare dem for 1,1 million liter (dette sto skrevet i en avis på jobben, så det er vel regnet om til liter av medmenneskelige hensyn... )fuel på hvert fly... Og dette tilsvarer jo ganske mye vil jeg si.... Siter
Stig Karlsen Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Når man hører dette må man jo lure på hvorfor Boeing i det hele tatt produserer (og får solgt) maskiner uten winglets? Siter
Dag Johnsen Skrevet 10. juli 2005 Skrevet 10. juli 2005 Ivar, vi er i ferd med å motere winglets på alle B737-700 og -800 serien fly vi har... cirka 130 fly per idag. B737-900'ene våre går kortere domestic flighter og det er ingen planer om winglets på disse i dag. Vi har montert over 40 B737NG winglets sett til nå, og sammenlignet med flyene uten winglets ser ser vi rundt 4% fuel burn forbedring i snitt. Det er flere faktorer som kommer inn, og for eksempel siden du får en dobbel fuel burn penalty pga. fuel load, ser man en større trip fuel forskjell jo lengre flight man har. Med andre ord, to identiske fly, samme vekt, fart, høyde osv., men med og uten winglets, vil du se rundt 3% fuel burn forskjell, men skal du planlegge trip fuel for flyet uten winglets for eksempel, må du planlegge 3% høyere fuel burn per time, pluss du må ha med deg ekstra fuel... mer vekt... for den ekstra fuelen du kommer til å brenne. På B757'ene ser vi nærmere 5% forbedring i snitt... Stig... $$$ Ingenting fra Boeing er gratis... Dag Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.