Gå til innhold

FLY igjen


Jan-R. Storelvmo

Anbefalte innlegg

Hei!

Hadde en diskusjon her om flysimulatoren FLY og FS2000 pro. Det var en som påstod at FLY hadde bedre realisme enn FS2000 pro men at FS2000 pro hadde mye bedre grafikk enn FLY. Stemmer dette? Noen som har en mening om dette. Det er jo litt greit å vite, siden jeg kanskje kommer til å kjøpe FLY hvis den har best realisme. Jeg flyr FS2000 pro nå.

 

MVH

Jan-Reidar Storelvmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

Det finns två läger där den ena hävdar att FS2000 är bäst och det andra att Fly är bäst. Givetvis så kommer svaret på din fråga att bli mycket subjektivt. Jag ska dock göra en så objektiv bedömning som möjligt.

FS2000 fördelar

- Sceneriet ser mycket bra ut även Microsofts defaulta scenery. Byggnader och andra föremål är skarpa och tydliga.

- Det finns mycket addon material på nätet som flygplan, scenerier mm.

FS2000 nackdelar

- Panelerna är mycket förenklade och har något oskarpt över sig. Dock finns det några addon paneler på nätet som är väldigt realistiska som Espens Fokker 50 panel.

- Flygplanen känns lite för motorstarka. Cessnan går att slita upp i luften i 70 knop med rejäl stigning vilket inte är fallet i verkligheten.

- Pro versionen är dyr! Man bör ändå välja Pro versionen om man beslutar sig för att köpa FS2000.

Fly! fördelar

- Mycket realistiska paneler där nästan varenda knapp finns representerade enligt den verkliga förebilden.

- Planen känns realistiska och inte överdrivet motorstarka som FS2000 planen.

- Priset! Man får mycket för pengarna.

Fly! nackdelar

- Scenerierna är primitiva och byggnaderna är oskarpa och ser lite livlösa ut. Dock finns det några addon scenerier som är väldigt detaljerade med byggnader och andra föremål.

- Lite svårt att bedömma höjden vid landningen kan det vara eftersom scenerierna är för odetaljerade.

- Dålig täckning i världen med navigationshjälpmedel. Som tex ILS för Kastrup saknas.

- Begränsat med addons.

Jaha, vad ska du nu välja. Båda kanske om ekonomin tillåter. Sammanfattningsvis så bör du välja FS2000 om du vill turista i olika vackra scenerier. Realismen är inte riktigt på topp.

Vill du däremot sitta hängande över riktiga checklistor och knäppa på 78 knappar innan motorerna är igång för att känna den äkta pilotkänslan så är Fly ditt val.

Hoppas att du blev lite klokare. Som du kanske förstår är jag något mer förtjust i Fly ändå har jag försökt ge en så objektiv bild som möjligt.

Mats Findell

Grängesberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er helt enig med Mats Findell. Svaret hans var som jeg skulle skrevet det selv.

Hos meg lever FS 2000 og FLY i fredelig sameksistens på harddisken. Begge er svært gode simulatorer på hver sin måte.

For de av dere som tenker på å gå til innkjøp av FLY, så bør dere være oppmerksom på noen "must have files". Kjøper dere FLY i den blå boksen så MÅ dere laste ned SISTE patch. Det enkleste er å få tak i FLY 2K (dette er ikke FLY 2, men versjon 1 med siste patch og noen addons). I tilleg er det noen texturer og annet småting som bør lastes ned.

En liten ting til. Last ned Rob Young sine versjoner av de orginale propellflyene. De er bare utrolige.

 

Med hilsen

Andre Heggstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig...

Var negativ til Fs2000 - men innser at den er utmerket til begynnere + med litt addons for erfarne.

FS2k "lurer" en nybegynner inn i FS verden - "as real as it gets" og biler på veien. Da må alt være perfekt tror en begynner. Det er OK for meg. Større nedslagsfelt - flere solgte - flere som driver med flysim. - Men det er synd at folk dømmer andre flysim etter antall biler på veien og annen grafikk + slagord.

Slet selv i begynnelsen med Sublogic FS for å fly mellom 2 flyplasser - skaffe kart osv. Nå kan en begynner velge 2 flyplasser og legge inn GPS og fly mellom London og Paris uten behov for noe ekstra.

Nå aksepterer jeg at clean FS2k er for begynnere og koser meg med addons = Navigator + fly og panel.

Den STORE forskjellen for meg mellom FS98 og FS2k er topografi og real weather. I fs98 kunne jeg fly lavt inn mot flyplassene, bruke approach kart var bare utfordring for å gjøre det korrekt. Været ble lagt til minima etter humør.

Nå aner jeg ikke hva været blir. Er nødt til å bruke kart for å unngå crash (topografi stemmer med kartet.) - ikke bare for å gjøre alt korrekt for moro skyld.

FS2k bruker jeg også mer light - en times flytur før middag. Helst småfly for å nyte grafikken. Eller lengre flighter på eksotiske steder. Herlig å kunne fly hvorsomhelst og printe ut kart fra Navigator hvis jeg ikke har nødvendige kart.

FLY! er for erfarne. Du må også bestemme deg for at i kveld skal jeg drive med flysim! - Repetere GPS nav boka som er på 20 sider. Virker som i virkeligheten - ikke bare en bryter i flyet som i FS2k.

Være forberedt på å vente på taxetillatelse 5 minutter etter oppstart. Underveis må du lytte på radioen. Dette er ikke adventure. Du kan fly uten flightplan og velge en flyplass underveis spontant - kontakte tårnet og du blir pratet ned.

Det beste med FLY! er andre fly og deres kommunikasjon med tårnet. - På vei til Bergen kan du se et fly lande på Stord. På approach Los Angeles kan du ha 3-4 jumbojeter visuelt foran deg og du hører tårnet prater dem ned sammen med deg. - Aldri skjønt kritikken av ATC i FLY!

Cabin press og ising (real weather) er også meget bra i FLY! Flyegenskaper - vekt og balanse er mye bedre enn FS2k.

I det hele tatt må du følge checklist hvis du skal komme fram. Du kan bomme på viktige flysystemer som ender med crash.

Kollisjon på bakken eller i lufta er det store sjanser for hvis du ikke hører på tårnet. Har hatt noen mega -nærbilder av 747. Blitt lei av holding og ignorert tårnet. På approach har jeg hørt en 747 blir klarert på samme høyde. Spennende surprise i tett skydekke. PS - Skyer er MYE bedre i FLY! -SKY!

Dessverre prøver FLY! å etterligne FS2k med å lage store fly- dette faller ikke heldig ut da cockpitsystemer ikke blir korrekt. Ser ingen hensikt med dette -da det er mer enn nok å sette seg inn i på "business" flyene.

FLY! krever mer og gir mer. - Du må laste ned dokumentasjon på nettet - Lese og forstå i noen timer. Være forberedt på å bli irritert pga venting i kø med andre fly.

FS2k bare starter du opp -glem checklist og du kommer likevel fram - nyter grafikken og utfordringene i været og topografi.

- Blir du lei dette så skaffer du deg FLY!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan-R

Det var jeg som sa at fly er mere realistisk enn FS2000, og det står jeg på.

Jeg kan legge til at Fly! og FS2k lever sammen på min harddisc også. Kommer helt ann på humøret hvilken jeg bruker. Vil jeg ta en tur i en airliner, eller bare ha litt eyecandy, bruker jeg FS. Vil jeg (prøve [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]) å lære noe nytt velger jeg sannsyneligvis Fly! siden dette er den beste simulatoren. Det er som Øystein Eker sier, FS2000 egner seg godt til nybegynnere, for å få "lokket dem inn i miljøet [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mitt råd til deg Jan-R Storelvmo:

Hvis du er en nybgynner som vil lære så mye som mulig, og ikke er så nøye på eyecandy, velg Fly! (hvis du ikke vil kjøpe begge to da, som anbefales på det sterkeste).

------------------

Gisle

LN-GAA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...