Gå til innhold

Runway in use


Erik Dahl

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et lite spørsmål. Hvordan kan jeg få opplyst hvilken rullebane som benyttes til ankomst på den flyplassen jeg vil fly til? Spør fordi det vil ha betydning for hvordan jeg setter opp flight-planen. Bør være på plass før jeg tar av fra dep.

 

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra vinden. Bane 17 peker mot 170 grader. Wind 120 degrees at 12 kt, vinden blåser fra 120 grader,bane 17 in use. Du skal alltid prøve å få motvind, og er vinden rett fra siden eller feks VRB01KT så kan du velge.

 

ENGM 110420Z 36009KT 9999 VCSH FEW040 SCT050 BKN070 08/04 Q1009 NOSIG

 

Vinden fra 360 grader, 9 knop, visibility more then 10km, Showers in vicinity, Few 4000FT, Scattered 5000FT, Broken 7000FT, temperature 8, dewpoint 4, QNH 1009 No significant change...

 

Bane 01 in use.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan får jeg opp disse opplysningene om f. eks. ENGM når jeg står på eksempelvis Flesland før takeoff?

 

Hvis du flyr på VATSIM og bruker Squawkbox 3, så bare skriver du

 

.metar ENGM (punktum metar ENGM)

 

.metar skriver du alltid, og så ICAO koden til flyplassen ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men faktisk er det ikke vanlig prosedyre i RL å legge inn STAR og approach i FMC før man nærmer seg descend eller får tildelt av ATC, altså er det ikke vanlig å fylle noe ut under arrival før avgang

 

Problemet er at jeg ikke har FMC, men må benytte FS' flightplanner. Da må vel staren legges inn før avgang, og jeg må ha en mening om hvilken star ATC mest sannsynlig vil be meg fly. Ellers må jeg be om vectors. Hvis det da ikke finnes en annen måte å gjøre dette på?

 

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...