Per Arne Hauglid Skrevet 10. oktober 2000 Skrevet 10. oktober 2000 Har kjøpt en uke i varmere strøk i nyttårshelgen med Apollo fra Sola. Reklamen lovte nye Novair`s Boeing 737-800, men nå viser det seg at selskapet vil bruke Spanair og MD-83 istedenfor. Noen som har erfaring med Spanair,og evt hvor gamle disse maskinene er? Fløy for noen år siden med Sunways` MD83 (nå konkurs), og det var en heller "lurvete" opplevelse. For all del, ingentig galt om ærefulle Mcdonnel Douglas, men likevel. Kanskje "simmeren, modellflygeren og stueren ved WF Torp" , eller andre har synspunkter på dette? ------------------ Siter
Tom I. Berg Skrevet 10. oktober 2000 Skrevet 10. oktober 2000 Hei Per Arne. Fløy med Spanair MD-83 fra Bodø til Tenerife for et par år siden, og flyene var i både god forfatning og virket rimelig ny og mindre slitt enn SAS sine MD-83. Kabinpersonalet pratet nordiske språk, og den spanske kapteinen var ikke så ille i norsk han heller. Etter hva jeg kjenner til eier SAS deler av dette selskapet, så sikkerheten er i beste hender !? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] Eneste "bakdelen" med å reise med Spanair så langt som vi gjorde var at vi måtte mellomlande på Mallorca for å fylle drivstoff samt å bytte crew. Vet ikke om de har rekkevidde fra Sola og hvor i den varmere verden du har tenkt deg. Ta deg en titt på hjemmesiden deres: http://www.spanair.com/eng/" TARGET=_blank>Spanair God tur! LN-TIB Siter
Kjell Arild Skrevet 10. oktober 2000 Skrevet 10. oktober 2000 Hei, Jeg har vært med Spanairs MD-83 fra Gardermoen til Tenerife og tilbake igjen.. Ikke noe i veien med de flya, men charter er charter, de presser inn så mange seter de bare kan i det "lille" flyet. Og det kan bli trangt. Men allikevel var ikke det den trangeste opplevelsen. Den hadde jeg før påsken i år da jeg skulle på langperm fra Bardufoss til Værnes, da hadde de chartret inn en Sterling 737-800 med 189 seter. Det var trangt! Var ganske misunnelige på de noen av de andre som fikk Britannia 767 og Premiair A330 til Oslo.. Hmpf! Kjell Arild Siter
H S Skrevet 10. oktober 2000 Skrevet 10. oktober 2000 Hei! Vi har reist med Spanair og MD-80 noen ganger og det har vært ok,som de fleste charter selskaper flest. Forresten kom jeg over et par Spanair MD-80 maskiner i en liten by sør i Alabama (Dothan),der de var inne til ettersyn.Litt uventet da det var såpass langt unna Spania!! hilsen Hans Petter ------------------ Siter
Per Arne Hauglid Skrevet 10. oktober 2000 Forfatter Skrevet 10. oktober 2000 Hei folkens. Artig å høre andres betraktninger om charterflyvninger. Kunne kansje passe med å fullføre historien om erfaringen med Sunways. I 1997 reiste vi fra Kjevik med en av selskapets MD83 maskiner.( Som de fleste av dere vet opererte Sunways med Tyrkisk registrerte MD-83 maskiner samt noen få svensk registrerte B-757. Ett eller flere av de sistnevnte fikk flyforbud av svenske luftfartsmyndigheter, før både Sunways og Express Reiser gikk over i historien) Under take-off løftet ikke nesa før helt mot slutten av banen(avbildet i Dagbladet). Hendelsen ble rapportert til HSL, men en fikk aldri noe svar fra Tyrkisk side. Hjemturen fra Alanya skulle imidlertid bli enda mer "spennende": før landing ble det annonsert at vi snart ville lande på Værnes!, enda det var klart som blekk at vi var på vei mot Kjevik. Været var imidlertid dårlig; regn, torden, kraftig vind og tåke. Rett før vi startet utflytningen før landing virket det som om venstre vinge "tippet over", og dermed var det full gass og rett opp igjen inn i en tordenbyge med tilhørende kraftig turbulens. De fleste passasjerene trivdes mildt sagt dårlig. Vi fløy dermed videre til Torp og landet der. Krydder i hverdagen? Tja! mvh PA ------------------ Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 10. oktober 2000 Skrevet 10. oktober 2000 quote: Originally posted by Per Arne Hauglid: Har kjøpt en uke i varmere strøk i nyttårshelgen med Apollo fra Sola. Reklamen lovte nye Novair`s Boeing 737-800, men nå viser det seg at selskapet vil bruke Spanair og MD-83 istedenfor. Noen som har erfaring med Spanair,og evt hvor gamle disse maskinene er? Fløy for noen år siden med Sunways` MD83 (nå konkurs), og det var en heller "lurvete" opplevelse. For all del, ingentig galt om ærefulle Mcdonnel Douglas, men likevel. Kanskje "simmeren, modellflygeren og stueren ved WF Torp" , eller andre har synspunkter på dette? Som nevnt her så har SAS en del av kaka i Spanair. Hele 49% i følge Spanair.com! Flya som vi får til Torp er i god stand, og skulle det være tekniske problemer så vil de ofte ha det sjekket av en tekniker og gjerne fikset før de flyr videre... Det er jo svært positivt spør du meg! De er også nøye på at tømmepunktene til toalettene ikke lekker, da en lekkasje ved fremre toalettet kan føre til såkalt "Blue-Ice" som i verste fall kan gå i motoren. Skulle det være en lekkasje så går de heller med den aktuelle tanken tom, fremfor å risikere noe. Da de flyr med MD-80 serien, så er de også nøye med å sjekke is på vingen da disse modellene er svært utsatt for "Clear-Ice" ved vingeroten der vingetankene møter sentertanken. Det er ikke få ganger jeg har vært oppå vingene for å sjekke etter is på det nevnte stedet. Pilotene virker hyggelige, og er svært takknemelige når vi påpeker ting som kan være av interesse for dem, i motsetning til andre selskaper vi har hatt her som bare fnyser når vi påpeker at det er oljeflekk under motoren o.l. Flyvertinnene virker også svært hyggelige [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Allt i allt så har jeg ett svært godt inntrykk av Spanair når det gjelder det tekniske og crewene ombord! Jeg har aldri flydd med dem selv, men jeg hadde ikke hatt noe imot å fly med dem! ------------------ Kenneth G. Sørensen De-Icer ved WF Torp Kenneth@Airpics.com [Endret av Kenneth G. Sørensen 11-10-2000.] Siter
Gjest Skrevet 11. oktober 2000 Skrevet 11. oktober 2000 Når vi var i Syden for 3. gang (!) så kjørte vi Spanair istedenfor DC-10 maskinen til Premiair det var den beste flyturen jeg har hatt [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]et behagelig fly med god benplass hyggelig flyvertinner og en veldig god spansk kvinnelig pilot som har dem mykeste landingene som fins [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] Bare gled deg [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] http:\\\\www.simvation.com Siter
Bent Marius Engseth Skrevet 11. oktober 2000 Skrevet 11. oktober 2000 quote: Originally posted by Kenneth G. Sørensen: De er også nøye på at tømmepunktene til toalettene ikke lekker, da en lekkasje ved fremre toalettet kan føre til såkalt "Blue-Ice" som i verste fall kan gå i motoren. Skulle det være en lekkasje så går de heller med den aktuelle tanken tom, fremfor å risikere noe. Er det det som kan kalles møkk i motoren? Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 11. oktober 2000 Skrevet 11. oktober 2000 quote: Originally posted by Bent Marius Engseth: Er det det som kan kalles møkk i motoren? Er ikke mye møkk i "Blue-Ice" nei... Det er som oftest vann og desinfeksjons-væske som brukes til å spyle ren skåla etter at du har gjort ditt fornødne... Dette lekker ut, fryser til en stor isklump, sprenger seg gjennom luka, og om omstendighetene tillater det og du er ekstra uheldig, så KAN den klumpen gå i motoren.... Det er kanskje ikke møkk i motoren, men det er da noe dritt om det skjer uansett [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ------------------ Kenneth G. Sørensen De-Icer ved WF Torp Kenneth@Airpics.com Siter
Fred Vonstett Skrevet 13. oktober 2000 Skrevet 13. oktober 2000 Hei Per Arne, Det Kenneth forteller om Spanair er riktig. Ellers vil jeg gjerne tilføye at det ikke kun er lekasje (blue-ice) fra fremre toalett service luke som er farlig, - like farlig fra fra bakre toalett luke(vil ikke gå i motoren). Det er flere dokumentasjoner på at lekasje har ført til is som har løsnet og gått i motoren eller nært truffet mennesker på bakken. Jeg har av og til den tekniske checken (PFC) av Spanair (signering av logbook etc.) og kan understreke at Spanair holder en meget bra standard. Sist jeg hadde sjekk + dispatch fra OSL, ønsket kapteinen å mellomlande i Santiago i nord Spania, på vei til Tenerife (endurance ca. 5.5 hrs.). I motsettning til SAS sine MD fly så går fuel qty i lbs og ikke i kg, noe som gir uvant høye verdier. Ønsker deg en god tur med Spanair. MVH Fred Vonstett Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.