Stig Harald Ådland Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Bare noen små kjappe 1. Hva er forskjellen på [image]http://flygutt.com/images/fs/obst1.jpg[/image] og [image]http://flygutt.com/images/fs/obst2.jpg[/image] ? 2. Hva menes med FLG R og FLG W ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Engkrog Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Har ikke AIP foran meg her, men tar det jeg er sikker på først: FLG = Flashing R = Red W = White Tegnene er jeg usikker på, må nesten se etter på et kart for å bekrefte mistanken min (lys på mast/bygning e.l) Kjell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut Einar Sylte Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Hei! Svaret på spørsmål nr.1 er -Lighted high obstacle MNM 300 FT above terrain. -Obstacle-lighted Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Harald Ådland Skrevet 7. april 2005 Forfatter Del Skrevet 7. april 2005 Takk for svar begge to. Jeg har et spørsmål til. Rødt obst lys betyr fare. Hva er da betydningen av hvitt obst lys? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Obstacle lights skal være hvite når de er over en viss høyde. Jeg husker ikke nøyaktig hvor høye de må være, men rekkefølgen er rangert under fra lavest til høyest. Jeg skal ikke si jeg er 100% sikker på at høydene for hvor de skal benyttes er riktige, men jeg mener å huske at de i mørket skal være: Steady red <150ft Flashing red 151-500ft Flashing white >501ft Dersom et obstacle har et rødt lys, kan det erstattes av hvitt lys i lyse. Hilsen Torbjørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Harald Ådland Skrevet 7. april 2005 Forfatter Del Skrevet 7. april 2005 Okay. Takk for oppklaringen. Ble likevel litt forvirret nå for jeg vet om en hovedsender som strekker seg ca 450ft over terrenget. Denne har 3 røde steady-lys oppover seg og er markert med symbolet [image]http://flygutt.com/images/fs/obst1.jpg[/image]. Men men, jaja. Får vel si meg fornøyd med den info jeg har fått i denne tråden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Det er meget mulig at høydene jeg nevnte ikke er riktige, og hvis du er sikker på belysningen på denne hovedsenderen så er det jo ganske sannsynlig! Jeg vet man finner disse tallene i Jeppesens Air Law bok, så kanskje noen kan slå opp og komme med tallene derfra? Jeg må ærlig innrømme at jeg stort sett bare tenker på ikke å fly inn i et lys, enten det blinker hvit eller rødt eller lyser fast... Hilsen Torbjørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Asbjorn Furu Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 hei.Såvidt jeg kan huske så er det rett det som er nevnt ovenfor.Når det gjelder den aktuelle masta så er jeg ikke sikker.Vi må huske på at det er forskjell på hinder også.Noen ganger en høy/lav fjelltopp,og andre ganger er det master som er hinderet.Når det gjelder master,så er det egne regler for hvor mange lys den skal ha.Har med høyden på masta å gjøre.Master av en viss høyde,har ofte faste røde lys,og av og til er det også blinkende lys i tillegg. Asbjørn Furu AFIS'n Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.