Gå til innhold

Obstacle lys i AIP-kart


Stig Harald Ådland

Anbefalte innlegg

Obstacle lights skal være hvite når de er over en viss høyde.

 

Jeg husker ikke nøyaktig hvor høye de må være, men rekkefølgen er rangert under fra lavest til høyest. Jeg skal ikke si jeg er 100% sikker på at høydene for hvor de skal benyttes er riktige, men jeg mener å huske at de i mørket skal være:

 

Steady red <150ft

Flashing red 151-500ft

Flashing white >501ft

 

Dersom et obstacle har et rødt lys, kan det erstattes av hvitt lys i lyse.

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay. Takk for oppklaringen.

 

Ble likevel litt forvirret nå for jeg vet om en hovedsender som strekker seg ca 450ft over terrenget. Denne har 3 røde steady-lys oppover seg og er markert med symbolet [image]http://flygutt.com/images/fs/obst1.jpg[/image]. Men men, jaja. Får vel si meg fornøyd med den info jeg har fått i denne tråden ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meget mulig at høydene jeg nevnte ikke er riktige, og hvis du er sikker på belysningen på denne hovedsenderen så er det jo ganske sannsynlig!

 

Jeg vet man finner disse tallene i Jeppesens Air Law bok, så kanskje noen kan slå opp og komme med tallene derfra?

 

Jeg må ærlig innrømme at jeg stort sett bare tenker på ikke å fly inn i et lys, enten det blinker hvit eller rødt eller lyser fast... ""

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.Såvidt jeg kan huske så er det rett det som er nevnt ovenfor.Når det gjelder den aktuelle masta så er jeg ikke sikker.Vi må huske på at det er forskjell på hinder også.Noen ganger en høy/lav fjelltopp,og andre ganger er det master som er hinderet.Når det gjelder master,så er det egne regler for hvor mange lys den skal ha.Har med høyden på masta å gjøre.Master av en viss høyde,har ofte faste røde lys,og av og til er det også blinkende lys i tillegg.

 

 

Asbjørn Furu

AFIS'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...