Glenn Bjørlo Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Hei! Var online her om kvelden og skulle fly fra Dublin til Liverpool og det var vanvittig med trafikk denne kvelden. Morsomt. Nok om det. Da jeg skulle be om clearance tok jeg kontakt med tower og fikk beskjed om å ta kontakt med ground. Denne kvelden var det 2 ground stasjoner og selvfølgelig valgte jeg feil og ble skuffet videre til den andre ground. Fikk klarering og alt ok. Etter taxi og departure fikk jeg beskjed av tower om å ta kontakt med approach. Det var 2 approach. Jeg tok kontakt med feil og ble sendt videre til den rette. Herfra gikk alt som smurt. Ja, jeg vet at atc opplyser om fq, men i farta med mye tfc kan en ta feil. Også 2 ganger. Sjekket litt mer nøye etter hvert for å finne ut hva som ble vanskelig og fant ut at den ene approach hadde appr_n_xxx. Altså nord for Dublin. Spørsmålet blir som følger. Hvor er det blitt av delivery og departure? Hadde det vært gjort litt tydeligere forskjell på dette hadde jeg ikke kunnet ta feil. Fikk meg en høyrøstet latter fremfor PC'n da jeg ble skyflet hit og dit og hunden så nokså rart på meg. Ser ellers frem til flyin på søndag. Det blir moro. EDIT! Liverpool rules!!! mvh Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Jeg vet av erfaring at England i seg selv kan være forvirrende, roter til og med den dag i dag etter en del timer på VATSIM. Brukte du ServInfo da du var ute å fly? Somregel setter ATC opp hvilke områder de kontrollerer i NOTAM, og den kan du jo bare åpne fra ServInfo. En annen ting du kan gjøre er jo å sjekke opp hvilke frekvenser du skal innom på forhånd og skrive de ned, så blir det mye lettere. Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Det var noe S3 eller noe, eksamen, på Liverpool. Du kan vel ikke ha trykket _I_APP eller noe? Siter
Hans Utne Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Glen, DEP, eller Departure, er normalt slått sammen med APP, eller Approach. Når det gjelder DEL, eller Delivery, så drives denne tjenesten gjerne av GND, eller Ground, evt at TWR tar seg av det. Dette avhenger helt av lokale forhold, og hvor mange ATCer som er online når du er "ute på tur" Mvh Siter
Glenn Bjørlo Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Skrevet 15. mars 2005 Ja, jeg vet jo det, men erfaringsmessig er det da fordi alle posisjoner ikke er besatt. For ordens skyld hadde jeg tenkt meg et mer ryddig system. Men som nevnt: feilene var det jeg som gjorde. Hørte ikke godt nok etter. Når dep og del nå engang finnes er det jo fint om de brukes. Siter
Glenn Bjørlo Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Skrevet 15. mars 2005 Hei Joachim. Tror rett og slett det var flyin i Dublin. Det va en hæ..... trafikk. Det var derfor jeg startet der. Sjelden man står i kø før departure. Morsomt. mvh Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.