Gå til innhold

Ny teknologi kan gi deg supersimulator!


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg heter Tom Ruud, og er ny på dette forumet. Jeg vil presentere noe her som kan få anvendelse i bl.a. flysimulatorer, og altså for deg. Det er et konsept som jeg har utarbeidet, og jobber sammen med diverse andre aktører med å utvikle. Vi er i en tidlig fase med konseptstudie og "gjennomførbarhetsstudie", og er i gang med å vurdere markedspotensialet for ideen.

Kort fortalt jobber vi med en bildeprosjektør, som skiller seg fra dagens prosjektører ved at denne kan skape et bilde som dekker 360 grader synsvidde, fra topp til bunns. I stedet for å bruke monitoren når du flyr, kan du altså med dette systemet få et fullstendig synsinntrykk av det dataskapte miljøet du er i. Dette prøver vi å oppnå ved å skape miljøet i en datamaskin, prosessere data og kjøre gjennom forskjellige korreksjonsfiltre, for så å projisere dette med laserlys. Dette gir et skarpt og realistisk bilde, nesten som å "være der".

Mange lager i dag sin egen cockpit, med virkelige instrumenter og stikker o.l. Jeg har sett flere web-sider der disse er presentert, og mange er ganske bra utført! En ting de har felles er at terrenget representeres på en 15"-17" skjerm, og det gir jo ikke den helt store flyopplevelsen, gjør det? Mer profesjonelle, militære simulatorer bruker gjerne LCD-prosjektører eller lignende som projiserer i 3-4 retninger, og skaper et mer troverdig synsinntrykk. Det vi nå prøver å få til er en prosjektør som setter deg inn i miljøet på en helt ny måte, "as real as it gets"! Se for deg din egen F-16 cockpit i kjellerstua! Med fullt fungerende instrumenter, "all-round-vision", og kanskje et surround lydsystem for å sette prikken over i-en!

Dette er hva vi forsøker å få til. Hvor lang tid dette vil ta, og om vi vil lykkes, er usikkert. I teoren skal det fungere, og de første vurderingene vi har fått er positive. Det jeg nå ønsker er litt tilbakemelding fra dere. Høres det ut som en god ide? Er dette noe du kunne tenke deg? Produktet vil bli utviklet for flere forskjellige bruksområder, både privat og profesjonelt. Pris er vanskelig å si noe om i dag, men vi vil ta sikte på å markedsføre dette til priser som kan appellere til kjøp for privat bruk/ hjemmeunderholdning. Vi mener vi har i dag et budsjett som er tilstrekkelig til å utvikle ideen dersom den blir erkjent som gjennomførbar.

Dette ble mye ord. Vi jobber med å lage en bilde-og videopresentasjon av dette, for å illustrere nærmere konseptet. Denne er ikke ferdig enda, når den blir ferdig vet jeg ikke pr i dag. Så i første omgang håper jeg å høre fra dem som har en mening om dette, positiv som negativ, og gjerne diskutere det med dere. Ta gjerne kontakt dersom du har spørsmål! Min adresse er tkruud@hotmail.com (opprettet for anledningen, da jeg ikke kan bruke min jobb-emailadresse til dette formålet)

Takk for oppmerksomheten!

------------------

________

Tom Ruud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg i at vi kanskje ikke trenger 360 grader synsvinkel i en flysimulator. Årsaken til at jeg sier 360 i utgangspunktet henger sammen med hvordan denne prosjektørteknikken fungerer. Det vil nok i praksis være lurt å begrense seg til f.eks. 180 grader for å redusere belastningen på datamaskinen som skal regne ut dette. Dette er det flere måter å gjøre på, og prosjektøren kommer sannsynligvis til å projisere i sektorer, slik at dette blir enkelt å velge. Alternativt kan vi bare la være å regne ut bildedata for de "områdene" der vi ikke ønsker bilde.

Kjekt å høre at du er interessert i denne ideen Arne. Det vil nok enda ta en god stund før den (forhåpentligvis) er å få tak i, så om du planlegger å kjøpe prosjektør i dag, kan det kanskje være en fin oppvarming/overgang? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

________

Tom Ruud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres spennende ut dette! Håper det fungerer, og at du holder oss simulatorfreaker oppdatert! :-)

Spørsmål: Kan dette lages slik at vi kan bruke f.eks. FS2000, USAF og andre simulatorer med dette "all-round-visjon"-systmet ?

Jeg skal huske på å holde av et simulatorrom den dagen det kommer til at jeg skal kjøpe hus/ leilighet!

------------------

Håvard Sande

havarsa@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin; takk for tips! Wilco! :-) Ideen skal også introduseres i andre miljøer i "bransjen" når vi kommer til det å foreta markedsundersøkelse.

Håvard; akkurat hvilke programmer dette vil bli kompatibelt med, er usikkert, men vi ser for oss en slags plug-in approach til det å få systemet kompatibelt med eksisterende simulatorer og andre programmer.

------------------

________

Tom Ruud

tkruud@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

I teorien høres dette selfølgelig ut som Nirvana......men hvordan skal dette fungere med det konseptet som stort sett flightsims/games er fundamentert på i dag.....kan ikke skjønne annet enn at de må en del modifisering til for å simultant vise mer eller mindre alle tilgjengelige views samtidig.....og husk skal det ha noen fremtid, volummessig, så må det være "billig".

Hvis konseptet baserer seg på en løsning med et system som kobles til eksisterende/fremtidige skjermkort løsninger (uten å vite hvem dere er så har jeg vanskelig for å tro at dere har anledning til å lage egne skjermkort som yter det som trengs/forventes for å drive dagens og morgendagens simulatorer),

tviler jeg ikke et sekund på at det i allefall i MS Flight-sim og Falcon 4 miljøet finnes folk som kan omskrive det som trenges, bare de tenner på dette......Vi har i Falcon 4 miljøet en del mennesker som er guruer på cockpiter/F4 koden, hvis dere kommer med noen facts/requirements, så kan jeg bringe det videre for en vurdering. Faktum er at det er en pågående prosess for å starte et privat prosjekt for å forbedre/nyskape Falcon4, kanskje dette kunne vært noe å få med fra starten........?

Og husk skal dere som et firma poste på forumer som avsim og combatsim (kan også anbefale F4 forumet på Delphi), så vær VEELDIG forsiktig med hva dere skriver, ting kan fort bli stygt hvis man "driter" seg ut, det er mange utrolig oppegående personer der, men også mange idioter som elsker å holde "flamingen" i gang.

Hvis dere har noe dere vil ha sjekket opp så bare mail meg så kan jeg gjerne bistå etter fattig evne, jeg har fulgt F4 siden dag 1

Sander Johansen

ATCO

Oslo ATCC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant dette? Ja jøss, det må jeg si. Malurten i begeret er vel at en del simmere i fremtiden blir forlatt av både kone, barn og husdyr..........

For noen uker siden gjorde jeg den tappen midt i middagen med å fortelle samboer at endelig kommer det en PC-basert togsimulator i handelen, og jeg håpet den opplysningen skulle berolige henne med at jeg ikke skulle legge ytterligere beslag på kjellerom (har lenge ønsket meg en Märklingreie på et stort bord). La meg si det slik; aspargesen forble med et nødskrik stående på bordet, og det hele roet seg heldigvis etterhvert ned [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image].

Ny teknologi som åpner for supersimulering er herved mottatt med største interesse, men den blir ikke kringkastet her i heimen på en god stund [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]. Arealplanleggingen i heimen derimot blir nok likevel noe stilltiende preget av opplysningene som fremkommer i denne tråden vedr. fremtidens simulator.

Håper dere lykkes med prosjektet!

Mvh

Olav

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen folkens! Jeg er overveldet over den responsen jeg har fått på dette siden jeg postet her i går, både i forumet og på mail. Det har vært en utelukkende positiv og entusiastisk respons, og det med flere interessante spørsmål og synspunkt.

For å svare deg kort, Sander, så vil det for denne prosjektøren måtte utvikles et helt nytt bildeformat. Dette må så implementeres i flysimulatoren, enten som en slags plug-in, eller ved at vi kan gå inn i kildekoden og legge til noe der. Førstnevnte er det noen programmer som har mulighet til, og når det gjelder simulatorer med frigitt kildekode, har vi vel bare 2 eller 3 å velge mellom. Men så skal det sies at dersom prosjektet kommer så langt, så er det modent for å sette igang samarbeid med software- og hardware- produsenter. Dette er vi helt avhengig av, for det er ikke vits i et slikt produkt dersom det ikke kan brukes til noe! :-)

Nå vil jeg presisere at vi er veldig tidlig i prosessen enda, og kanskje kommer dette aldri til å skje. Det er tekniske vanskeligheter som må overkommes, og vi trenger en del ressurser for å utvikle dette, men pr i dag ser det lovende ut. Mottakelsen har vært positiv, og jeg ser av diskusjonen her at det helt klart er interesse for dette.

Jeg håper å kunne si noe mye mer konkret snart, jeg hater selv slike "kanskje"- og "vent og se"- svar.

Jeg kommer forresten til å poste i diverse internasjonale fora når jeg har noe mer materiell å vise til, så får vi se hvordan mottakelsen blir der.

------------------

________

Tom Ruud

tkruud@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering:

Jeg har i tiden etter jeg første gang postet her på forumet fått henvendelser fra flere norske firmaer som er veldig interessert i denne ideen, og som har ressurser og vilje til å drive dette videre dersom ideen er gjennomførbar. Jeg skal møte et par av dem neste uke, så da regner jeg med å kunne komme med endelig melding om dette blir en realitet i løpet av kort tid.

Det blir noen spennende dager! :-))

------------------

________

Tom Ruud

tkruud@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...