Gå til innhold

Snakk tydelig


Jim Grav

Anbefalte innlegg

Har merka meg at noen ATC mest mumler i mic når de skal gi en klarering eller noe. Sto i går på en flyplass. ba om klarering til ENGM, måtte til slutt be vedkommende om å skrive det han skulle si. Helt utrolig. En helt Nybegynner ( ikke at jeg er noe veteran her ikke missforstå ) ville nok ha logget direkte ut ved et slikt møte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må huske at ikke alle er like "flinke" til å snakke, i tillegg kommer lydkvalitet fra mikrofon inn i bildet.

Men selvfølgelig er det en stor fordel om man tar seg litt tid og sørger for å snakke tydelig, sparer arbeid og mas for både pilot og ATC. Dette gjelder selvfølgelig for piloter også, sørg for å være tydelig over radioen, men for all del! Er man i tvil, er det ikke tvil, SPØR! ""

Happy flying!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Tom Arne det var ikke deg. Du er vel en av de som snakker tydeligst der inne. Men er viktig at både piloter og atc er tydelige i sine uttalelser. jeg kan sikkert også være utydelig noen ganger, men får da beskjed at atc ikke oppfatta hva jeg sa og gjentar bare prosedyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Jim er ute etter å henge en spesiell ATC, men mer ment som en generell henstilling om å snakke T Y D E L I G og i normalt tempo. Noen bare mumler i et forrykende tempo noe som resulterer i frustrasjon hos pilotene og mye ekstraarbeid for ATC. Og jeg vil tilføye at denne anmodningen om å snakke tydelig like mye gjelder oss piloter. Tror mange ville fått seg en AHA-opplevelse om man hadde hørt seg selv fra "den andre siden".

 

Edit: Der var Jim før meg og tok opp det samme; nemlig at både atc og vi piloter må skjerpe oss. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...