Gå til innhold

Boeing 777-200LR lansert


Rune Barmark

Anbefalte innlegg

http://pub.tv2.no/nettavisen/reiseliv/article346795.ece

 

Rekkevidde er ikke denne maskinens svakhet, hva med resten?

 

- .84 mach cruise hastighet, sparer 30 min på strekningen London-Sydney i forhold til A340-500. "" (ojoj, Simen "")

- 78,5 cm bredere enn A345 ""

- 19% mindre drivstofforbruk per sete enn A345, 21% lavere maintenance per sete, 16% lavere driftskostnader, 17% lettere per sete.

- 11 tonn cargo og 301 seter mot 0,7 tonn cargo og 280 seter

- Cockpit og fly designet ved hjelp av 777-piloter. Nytt STAR-system (Shortened Transistion and Rating).

 

Mye nytt, men kan det stå i mot Airbus? Vi får se med tiden ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker da som en veldig flott masking detta ""

 

Men jeg er ganske sikker på at Airbus fortsatt holder seg på markedet, men tipper 772LR tar over litt.

 

Synes Dreamliner fargene til Boeing er fantastisk flotte! Bare venter på en modell i 1:100, så har jeg en fin samling i 1:100 skala: Boeing 744, Airbus A380, Airbus A380 nye farger, Boeing 777-200LR ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Flyet får en rekkevidde på 17.500 kilometer og vil dermed kunne fly nonstop mellom hvilke som helst to byer i verden "

 

" Strekninger det nye flyet, som kan ta opp til 301 passasjerer, kan fly uten å måtte mellomlande, er Los Angeles til Johannesburg, London til Sydney og New York til Jakarta.. "

 

 

Må de mellomlande nå plutselig ?

De trengte jo ikke det for å fly mellom hvilke som helst to byer i verden.

 

" visepresident for 777-prosjektet, Lars Andersen. "

En Norman som er med på dette ?

 

 

Og hvorfor lager man et helt nytt fly (787) med dårligere rekkevidde enn gamle 777 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker som en maskin som kommer til å bli den største konkurenten til Airbus, ialefall når det gjelder rekkevidde. Jeg tror nok mange flyselskaper er interisert i denne flytypen. Den kommer til å bli populær blandt folk fordi den kan fly nonstop verden rundt uten å måtte lande. Dermed sparer man reisetid. Når man skal reise langt kan man bli ganske sliten av og sitte på ett fly lenge.

 

Tips til Norwegian. Kjøp inn denne flytypen og sett den inn på strekningen Oslo-Sydney. Jeg er sikker på at ruten hadde blitt populær, især med ikke alt for høye priser. De bruker riktignok litt tid på og tjene inn flyekjøpet, men det kunne jo vert en ide. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får denne samme type vinger som 777-300LR da?

Det eksisterer ingen 300LR, men en B777-300ER, som deler samme vinge som 200LR og samme motorer (bare at 200LR sine har blitt derated->fått satt ned max thrust litt)

 

" Flyet får en rekkevidde på 17.500 kilometer og vil dermed kunne fly nonstop mellom hvilke som helst to byer i verden "

" Strekninger det nye flyet, som kan ta opp til 301 passasjerer, kan fly uten å måtte mellomlande, er Los Angeles til Johannesburg, London til Sydney og New York til Jakarta.. "

Med en fornuftig payload er nok ikke dette mulig. Å fly fra London til Sydney kan det akkurat greie med max payload, ved normale vindforhold, men returreisen vil ikke være mulig uten kraftig payloadbegrensninger, desverre:(

 

Under testflyvningen kommer nok Boeing ganske sikkert til å slå rekorden de har for lengste flight uten refueling med kommeresielt passasjerfly (satt under deliveryflighten for en B777-200ER til Malaysian Airlines i 97 tror jeg, da de fløy Seattle-Kuala Lumpur den lange veien, i steden for korteste vei "")

 

Og hvorfor lager man et helt nytt fly (787) med dårligere rekkevidde enn gamle 777 ?

787 dekker et helt annet segment av markedet. Den er ment å dekke andre ruter med en annen kapasitet.

Med 787 prøver Boeing å få et forsprang over Airbus sin A330, som slaktet 767 fullstendig. I tillegg kommer Boeing med en erstatter for de utallige A300 og A310 som finnes (787-3,) noe Airbus ikke har i dag (A350 vil ikke være noen erstatter, flyskroget er rett og slett for tungt.)

I tillegg kommer de fysiske begrensningene: I 787 får en rett og slett ikke plass til alt fuelet en trenger for sånne flighter, skroget er ikke konstruert for å bære det.

Når det gjelder passasjerantall blir -200LR neppe utrustet med 301 seter, dette er det maksinale tallet. For a340-500 er dette 280, men Singapore Airlines har feks ca 180 seter på deres ruter A345... (Når en har flighter på 19 timer så vil ikke folk sitte i trange seter...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...