T F Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Hei igjen! Først av alt: For de som absolutt hater Airbus: Ingen vits å lese dette! Sparer dere bare for trette øyne, for her er det mye Airbus-greier å lese. Her er en link til "Normal Checklist", samt et utdrag fra Airbus QRH, kapittel 3, "Normal Procedures" i PDF-format: Normal Procedures Jeg har redigert headingen til å uttrykke "FlightSim use only". Noen kommentarer/avklaringer til hjelp for dere som vil bruke dette ligger her (også PDF-format): Egne kommentarer Jeg vil bare minne om at dette er fra "Real life" Airbus'en for de som er interessert i å få vite om den og bruke det som et supplement til FS, og at det dessverre er mangler i de Airbus-addon'ene jeg kjenner til som gjør at ikke alt jeg snakker om her oppleves i FS. Inntil videre ihvertfall... Ha en fin dag! Hilsen Torbjørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Svensen Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Takk Takk ingen av linkene funker... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Barmark Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Fungerer her Takk Torbjørn! Sjekk PM Mvh Rune Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 26. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2005 Dersom noen har problemer med linken (har ikke det selv, og jeg har dobbeltsjekket dem for sikkerhets skyld), så ligger de her: ftp://screenshots@djay.myftp.org ...i Folderen "New Folder", og dokumentene er henholdsvis "NormOps.pdf" og "NormOpsTxt.pdf" Hilsen Torbjørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Dette settes det STOR pris på Torbjørn! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Svensen Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Der ja . Suverent... Takker igjen ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Hansen Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Tusen millioner takk nå blir det en Airbus helg igjen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Jeg får vel lære meg å fly PSS Airbus like bra som PMDG 737.. Airbus er flotte fly egentlig, men synes 747 også er fin, 747 vs. Airbus Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Harald Ådland Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Syns det er litt vanskelig å fly airbusen manuelt jeg da. Det å sitte med ei lita stikke i venstre hånda og kun gi små støtbevegelser er komplisert for en som ikke er vant med airbus, men øvelse gjør mester . Jeg bare lurer på; ikke for å mase, men det kunne vært interessant å se alle de forskjellige papirer som en pilot må gjennomgå før enhver flygning. Så hvis det ikke var til for mye bry for deg så hadde jeg vært veldig takknemlig om du kunne laste opp det også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Lorentzen Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Jeg bare lurer på; ikke for å mase, men det kunne vært interessant å se alle de forskjellige papirer som en pilot må gjennomgå før enhver flygning. Så hvis det ikke var til for mye bry for deg så hadde jeg vært veldig takknemlig om du kunne laste opp det også. Her har du ihvertfall loadsheet fra Novair 166 LPA-OSL 7JAN05; Navigator 166 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Jeg bare lurer på; ikke for å mase, men det kunne vært interessant å se alle de forskjellige papirer som en pilot må gjennomgå før enhver flygning. Det er egentlig ikke så veldig mye. Du kan nesten bare gå selv på www.ippc.no, legge inn noen flyplasser og trykke "retrieve briefing". That's it, selv om listen vår er lenger en noe du kan få ut av IPPC. Vi har ikke mulighet til å lese alt, så det som er interessant er NOTAM, METAR og TAF på departure-, destination- og destination alternate airports. I tillegg til SNOWTAM, Area WX, og en titt på SIGWX chart'et. Den komplette listen over alternates (både en-route og destination som vi har flere av) er lang som et vondt år, så vi leser ikke dette før vi drar, men medbringer jo briefingen slik at vi kan finne det frem og titte på det senere hvis vi får bruk for det. Computer flight plan'en, er ikke så ulik den man kan generere i flightsim ved hjelp av flight-planneren, bortsett fra at den er litt mer spesifik med tanke på fuel planning. Den gir en detaljert oversikt men disse punktene, med tall for hva computer-planneren har beregnet og med en åpen kolonne bak slik at vi kan korrigere: A - Trip fuel B - Contigency fuel (5% av A, men minimum 200kg) C - Alternate fuel D - Minimum reserve (30 min) E - Extra fuel F - Starup and taxi (150kg) Fuel required (sum A:F) Tanker: FOB (Fuel On Board - Fuel req+tankering fuel): CMR (Company Minimum Reserve - C+D): Flight plan'en lager vi aldri selv, den er computer generert av Jeppesens JetPlan. Noen annet er ikke godkjent. (Vi har dessverre ikke med null-vinds planer, dersom datasystemet skulle ta kvelden heller, men så langt er datanettverket veldig pålitelig). Performance regner vi på laptop'en (ingen performance grafer), og weight&balance beregnes også på laptop'en. Herfra skal kun Underload, ZFW, TOW og eventuelle LMC (last minute changes) skrives på loading certificate som vi får fra dispatch (som beholder en kopi når vi drar). LMC's opp til 5 pax eller 500kg bagasje krever ingen nye CG-beregninger, og all bagasje stappes i aft hold for enkelhets skyld. I forward hold går kun ski etc som er litt uhensiktsmessig å legge blant en haug med kofferter. Loading certificate inneholder kun disse punktene: Antall pax (Males / Females / Children / Infants) Bags (Comp 3 / Comp 4 / Comp 5) LMC Comp (compartment) 3 er forward hold, mens comp 4 er inn aft cargo dør og fremover, mens comp 5 er inn aft cargo dør og bakover. Hilsen Torbjørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Mathias Moberg Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Du kunne ikke please lagt ut de igjen!? Hadde vert kjekt i de dager når jeg lærer meg Airbus! Please Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 Jeg har særs dårlig tilgang til PC som jeg kan bruke til å legge ut ting på FTP-servere etc. Jeg har heller ikke disse dokumentene for hånden lengre. Kanskje Rune Barmark eller noen andre kan hjelpe med å få lagt dem ut igjen? Hilsen Torbjørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Svensen Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Hey ! Her har du/dere de NormOps NormOpsTxt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Samme linker som i første posten. NormOpsTxt.pdf Normops.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Mathias Moberg Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 A! Tusentakk! Fikk nemelig ikke linkene i førstepost til å funke men disse funka! Takk igjen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.