Gå til innhold

Airbus Ops


T F

Anbefalte innlegg

Hei igjen!

 

Først av alt: For de som absolutt hater Airbus: Ingen vits å lese dette! Sparer dere bare for trette øyne, for her er det mye Airbus-greier å lese.

 

 

Her er en link til "Normal Checklist", samt et utdrag fra Airbus QRH, kapittel 3, "Normal Procedures" i PDF-format:

Normal Procedures

 

Jeg har redigert headingen til å uttrykke "FlightSim use only". Noen kommentarer/avklaringer til hjelp for dere som vil bruke dette ligger her (også PDF-format):

Egne kommentarer

 

Jeg vil bare minne om at dette er fra "Real life" Airbus'en for de som er interessert i å få vite om den og bruke det som et supplement til FS, og at det dessverre er mangler i de Airbus-addon'ene jeg kjenner til som gjør at ikke alt jeg snakker om her oppleves i FS. Inntil videre ihvertfall...

 

 

Ha en fin dag!

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt vanskelig å fly airbusen manuelt jeg da. Det å sitte med ei lita stikke i venstre hånda og kun gi små støtbevegelser er komplisert for en som ikke er vant med airbus, men øvelse gjør mester "".

 

Jeg bare lurer på; ikke for å mase, men det kunne vært interessant å se alle de forskjellige papirer som en pilot må gjennomgå før enhver flygning. Så hvis det ikke var til for mye bry for deg så hadde jeg vært veldig takknemlig om du kunne laste opp det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på; ikke for å mase, men det kunne vært interessant å se alle de forskjellige papirer som en pilot må gjennomgå før enhver flygning. Så hvis det ikke var til for mye bry for deg så hadde jeg vært veldig takknemlig om du kunne laste opp det også.

 

 

Her har du ihvertfall loadsheet fra Novair 166 LPA-OSL 7JAN05;

 

Navigator 166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på; ikke for å mase, men det kunne vært interessant å se alle de forskjellige papirer som en pilot må gjennomgå før enhver flygning.

 

Det er egentlig ikke så veldig mye. Du kan nesten bare gå selv på www.ippc.no, legge inn noen flyplasser og trykke "retrieve briefing". That's it, selv om listen vår er lenger en noe du kan få ut av IPPC.

 

Vi har ikke mulighet til å lese alt, så det som er interessant er NOTAM, METAR og TAF på departure-, destination- og destination alternate airports. I tillegg til SNOWTAM, Area WX, og en titt på SIGWX chart'et.

 

Den komplette listen over alternates (både en-route og destination som vi har flere av) er lang som et vondt år, så vi leser ikke dette før vi drar, men medbringer jo briefingen slik at vi kan finne det frem og titte på det senere hvis vi får bruk for det.

 

Computer flight plan'en, er ikke så ulik den man kan generere i flightsim ved hjelp av flight-planneren, bortsett fra at den er litt mer spesifik med tanke på fuel planning. Den gir en detaljert oversikt men disse punktene, med tall for hva computer-planneren har beregnet og med en åpen kolonne bak slik at vi kan korrigere:

 

A - Trip fuel

B - Contigency fuel (5% av A, men minimum 200kg)

C - Alternate fuel

D - Minimum reserve (30 min)

E - Extra fuel

F - Starup and taxi (150kg)

Fuel required (sum A:F)

Tanker:

FOB (Fuel On Board - Fuel req+tankering fuel):

CMR (Company Minimum Reserve - C+D):

 

Flight plan'en lager vi aldri selv, den er computer generert av Jeppesens JetPlan. Noen annet er ikke godkjent. (Vi har dessverre ikke med null-vinds planer, dersom datasystemet skulle ta kvelden heller, men så langt er datanettverket veldig pålitelig). Performance regner vi på laptop'en (ingen performance grafer), og weight&balance beregnes også på laptop'en. Herfra skal kun Underload, ZFW, TOW og eventuelle LMC (last minute changes) skrives på loading certificate som vi får fra dispatch (som beholder en kopi når vi drar). LMC's opp til 5 pax eller 500kg bagasje krever ingen nye CG-beregninger, og all bagasje stappes i aft hold for enkelhets skyld. I forward hold går kun ski etc som er litt uhensiktsmessig å legge blant en haug med kofferter.

 

Loading certificate inneholder kun disse punktene:

Antall pax (Males / Females / Children / Infants)

Bags (Comp 3 / Comp 4 / Comp 5)

LMC

 

Comp (compartment) 3 er forward hold, mens comp 4 er inn aft cargo dør og fremover, mens comp 5 er inn aft cargo dør og bakover.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har særs dårlig tilgang til PC som jeg kan bruke til å legge ut ting på FTP-servere etc. Jeg har heller ikke disse dokumentene for hånden lengre.

 

Kanskje Rune Barmark eller noen andre kan hjelpe med å få lagt dem ut igjen?

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...