Gå til innhold

Trans Antlantic med 737-700


Morten Haughom

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Midt oppi all konfigureringa og debugginga fikk jeg plutselig lyst til en Trans Antlantic Flight med PMDG'en.

 

Fra, ja for eksempel Tromsø til Logan Intl. Boston?

 

Er det noen som har noen ruteforslag med mellomlandinger?

 

Er Reykjavik innenfor rekkevidde f.eks (following ETOPS proc.)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Steinar!

 

Den har en litt spesiell syntaks. I planen er f.eks 65N40W. Måten å skrive det inn i CDU'en for PMDG er N (eller S) og 5 sifre, deretter E (eller W) og 6 sifre. Du fyller med nuller inntil du har riktig antall sifre. I mitt eksempel vil det bli N65000W040000 i scratchpad.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller Gardermoen - Sydney... 17 timer og et eller annet ""

 

Tok turen selv i AN225 og A380 ( har tatt turen 2 ganger, en gang i AN225 og en gang A380) og det tok litt over 23 timer med A380 og litt over 28 med AN225 "" Huff.. blir sliten bare av å tenke på det. eller vent. det er jo morgen, da ER jeg sliten i fra før av da ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har en litt spesiell syntaks. I planen er f.eks 65N40W. Måten å skrive det inn i CDU'en for PMDG er N (eller S) og 5 sifre, deretter E (eller W) og 6 sifre. Du fyller med nuller inntil du har riktig antall sifre. I mitt eksempel vil det bli N65000W040000 i scratchpad.

 

Gjelder dette også Project Magenta FMC tro?

 

Har et spørsmål til:

Igår formiddag dro jeg hjem i lunsjen og fyrte opp simulatoren for teste IOCard VSPEED programmering (det funker ikke etter planen, måtte skrive til forumet for hjelp og trengte debug data).

 

Dro av fra EFIV (Ivalo) med PMDG'en og etter testinga dial'a jeg inn FL400, HDG 209 og dro tilbake på jobb.

 

Kom tilbake et par timer senere og var nede i Tyskland en sted. Da prøvde jeg å legge inn en flightplan i FMC'en men fikk den ikke aktivert ettersom jeg IKKE la inn DEP Airport!

 

Gjorde så det, og da funka det!

 

Spørsmålet er:

er dette korrekt oppførsel av PM FMC?

 

Det kan vel virke forvirrende at jeg snakker om PMDG og PM på samme tid. Vi bruker en modified PMDG hvor FD, Autopilot og FMC er blitt disabla slik at vi kan bruke PM CDU/MCP.

 

Ser stadige forskjeller mellom PMDG og PM FMC og lurer litt på hvem som er nærmest virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at PM FMC ikke har samme syntaks, og at den bruker fem karakterer. Det er noe mer komplisert, og derfor har nok PMDG valgt en mer lettfatterlig måte for oss simmere. Her er virkeligheten:

 

Unnamed oceanic control area reporting points – positions in the northern hemisphere use the letters N and E, while positions in the southern hemisphere use the letters S and W. Latitude always precedes longitude. For longitude, only the last two digits of the three digit value are used.

Placement of the designator in the five character set indicates whether the first longitude digit is 0 or 1. The letter is the last character if the longitude is less than 100° and is the third character if the longitude is 100° or greater. N is used for north latitude, west longitude. E is used for north latitude, east longitude. S is used for south latitude, east longitude. W is used for south latitude, west longitude. Examples:

 

• N50° W040° becomes 5040N

• N75° W170° becomes 75N70

• N50° E020° becomes 5020E

• N06° E110° becomes 06E10

• S52° W075° becomes 5275W

• S07° W120° becomes 07W20

• S50° E020° becomes 5020S

• S06° E110° becomes 06S10

 

Til ditt andre spørsmål: Ja, både DEP og ARR er nødvendig for å aktivere en rute.

 

Du kan jo teste og se om PM tar lat/long-verdier som beskrevet.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...