Gå til innhold

Fallskjermen virket ser det ut til.


T. Paulsen

Anbefalte innlegg

Det er korrekt... ...men Cirrus er vel den eneste med dette som standard utstyr... ...og fallskjerm kan monteres på de fleste fly i den vektklassen...

 

Har en BRS-1050 liggende i garasjen jeg, men den er gått ut på pakkedato, og det koster 15k (+ frakt til og fra Tyskland som farlig gods) å pakke den om, så der ligger den godt...

 

Får se om man ikke fester den til noe og fyrer den av en gang...

[image]http://www.aircraftspruce.com/catalog/appages/apmisc/brs1.jpg[/image]

 

Forøvrig var jo slike påbudt på to-seters mikrofly tidligere, men det viste seg at de strengt tatt ikke kunne ha reddet liv de gangene det hadde vært aktuellt med en slik, så påbudet ble fjernet..... Om jeg husker rett, så var det kun én ulykke hvor en BRS kunne ha reddet livet til piloten, hvor vingene kollapset i god høyde... ..men flyet VAR utstyrt med BRS, og piloten hadde ikke utløst denne. BRS'en ble avfyrt på bakken av havarikommisjonen, uten problemer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med andre sikkerhetssystemer ville jeg tenkt nøye igjennom hvilke situasjoner jeg ville ha brukt fallskjermen og når jeg ikke ville ha brukt den. Jeg tviler på om jeg vill ha brukt den ved f.eks. motorstopp med mindre jeg fløy over terreng jeg i utgangspunktet ikke burde ha fløyet over. Det kan også være en fare forbundet ved systemer som dette, at pilotene flyr med høyere risiko enn de ville ha gjort uten skjerm.

Noen som vet noe mere spesifikt om dette tilfellet?

 

Clamer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med andre sikkerhetssystemer ville jeg tenkt nøye igjennom hvilke situasjoner jeg ville ha brukt fallskjermen og når jeg ikke ville ha brukt den. Jeg tviler på om jeg vill ha brukt den ved f.eks. motorstopp med mindre jeg fløy over terreng jeg i utgangspunktet ikke burde ha fløyet over. Det kan også være en fare forbundet ved systemer som dette, at pilotene flyr med høyere risiko enn de ville ha gjort uten skjerm.

Noen som vet noe mere spesifikt om dette tilfellet?

 

Clamer

 

Det du sier her er viktig... Fallskjermen er til for å berge liv, ikke fly, og ofte vil gjennomsynkingen være av såpass art at flyet kan skrotes etterpå, eller iallefall måtte gjennomgå store reperasjoner...

 

En god utelanding vil derfor ofte være å foretrekke fremfor å deise nedpå en vilkårlig plass som vinden velger...

 

Regel nummer én i en nødsituasjon er såvidt meg bekjent å fly flyet ("Aviate, Navigate, Communicate"), og så lenge flyet flyr, så tror jeg det er mer forsvarlig å velge landingsplass selv, fremfor å trekke i et håndtak og satse på at det går bra, men som du sier, er det ikke noe sted å lande, så kan det jo være greit... Må man ned i skogen, så er det sikkert mer komfortabelt og praktisk å komme i relativt rolig fart vertikalt, enn å seile inn i god fart horisontalt...

 

Selvsagt vil det å redde flyet i en slik situasjon være sekundært, men har du muligheten til å fly flyet, så tror jeg at man gjør en bedre jobb med å redde begge delene selv, enn man har med fallskjermen.. Stopper motoren, og man har et sted å lande, så ville jeg helt klart valgt å gjøre det selv. Dead-stick er ikke mye verre enn at med litt trening og erfaring, samt fornuftig rutevalg, så er det nesten en non-event... Når det er sagt, så er det alt for mye skog i østfold... ""

 

...men det er jo klart, at flyr ikke flyet, så har man ikke noe valg.. Har du selv fallskjerm, så hopper man uti, eller om flyet har fallskjerm, så trekker man i håndtaket og håper på en bedre dag enn man har hatt så langt...

 

...og ja, jeg kan godt forestille meg at med en slik fallskjerm i flyet så kan man kanskje få tendenser til å tyne strikken litt lenger enn man ville gjort uten den.. "Skulle det gå til [*********], så har vi jo fallskjermen..."

 

...og hva mikrofly med BRS her i landet gjelder, så er det en døende rase... Pga. de strenge vektbegrensningene som gjelder for mikrofly, så velger de fleste å ikke montere det for å holde flyet under maksimal tomvekt for mikrofly her i landet, eller ikke montere en for å ha 15 kg mer nyttelast/fuel... ...og de fleste som har en montert, fjerner den når tiden for ompakking kommer, fordi det er for dyrt å pakke den om...

.....og har den gått ut på dato, så får man heller ikke ha den i flyet...

 

Tyskerene derimot har valgt å la sikkerhetsutstyr som ELT, transponder, og BRS være ett unntak, og man får bære dette i tillegg til lovbestemt MTOW, dersom flyets produsent går god for den ekstra startvekten... ...og de fleste mikroflyene er bygd for en høyere startvekt enn 450 kg...

 

Det er rart med dette landet sånn sett igrunn (og mange andre for den sakens skyld)...

Man straffes for å fly med sikkerhetsutstyr, men om man vil ha flottører på flyet, da får man plutselig lov til å fly med 50 kg ekstra..

 

Go figure... ""

 

Synd gode amfibie-flottører fort veier 70-80 kg... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har VG (med NTB som kilde) foretatt en litt rask fortolkning av en lengre artikkel fra siste nummer av "Flying". Småflyet det er snakk om begynte ikke å fuske, men piloten mistet kontrollen under en nattflyging og om jeg ikke husker helt feil gikk flyet inn i en flatspin. Forskjellen på å fuske og gå inn i spinn er jo ganske vesentlig hvis man skal vurdere å utløse fallskjermen eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...