Gå til innhold

Motorbortfall ved avgang


Frode Storbukås

Anbefalte innlegg

Dette har vært diskutert mange ganger, (jeg har ikke svaret, så det er sagt med én gang) på lik linje med hva som egentlig er safe høyde å snu tilbake på. Man må vel nesten ha en del tall fra fysiske tabeller for nøyaktig å vite når kurvene møtes når det gjelder bank-angle og tapt løft for å finne det svaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha vunnet bra med høyde før du i hele tatt kan vurdere en 180 graders... det er stort sett bare å glemme med en liten cessna.. regelen er "land rett fram- på dertil egnet sted" ehh.h... Er du forberedt så har du allerede planlagt hvor du skal "dumpe" FØR avgang...

 

Årsaken til dette er at du mister så mye høyde på å svinge, samt at du da kommer downwind, altså med vinden i halen - ergo dertil økt bakkefart hvis du er så heldig å få asfalt/betong under hjula... Bedre å sette ned i motvind i en eng...

 

Det er ihvertfall det lille jeg husker fra PPL teorien som jeg aldri fullførte ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: "Årsaken til dette er at du mister så mye høyde på å svinge, samt at du da kommer downwind, altså med vinden i halen - ergo dertil økt bakkefart hvis du er så heldig å få asfalt/betong under hjula... Bedre å sette ned i motvind i en eng..."

 

Kanskje det kunne være lurt å være så forutseende at man TOK AV i medvind i stedet ""

 

Litt seriøst: kunne ikke noen sette i gang å SIMULERE dette sakskomplekset (med avgang mot vinden!), slik at det ble mulig å finne svar på problemet som Frode presenterte - med forskjellige ytre påvirkninger og forskjellig last osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha vunnet bra med høyde før du i hele tatt kan vurdere en 180 graders... det er stort sett bare å glemme med en liten cessna.. regelen er "land rett fram- på dertil egnet sted" ehh.h... Er du forberedt så har du allerede planlagt hvor du skal "dumpe" FØR avgang...

 

Årsaken til dette er at du mister så mye høyde på å svinge, samt at du da kommer downwind, altså med vinden i halen - ergo dertil økt bakkefart hvis du er så heldig å få asfalt/betong under hjula... Bedre å sette ned i motvind i en eng...

 

Det er ihvertfall det lille jeg husker fra PPL teorien som jeg aldri fullførte ""

 

Stort sett bare å glemme med en liten cessna ? Som det sies her så har jo folk klart det ifra 300 fot, når alt var ideelt tilrettelagt. Dog vet jeg ikke om jeg selv ville forsøkt under 500 fot uansett om jeg er godt kjent med flytypen. Jeg er nok av den "heldige" typen, for jeg har bare opplevd motorkutt mens jeg har hatt god høyde, men til gjengjeld så har jeg vært i situasjonen twice.

 

Jeg har selv forsøkt å gjøre dette med en rallye, og den seiler omtrent som en murstein sammenlignet med C172. Og det gikk nå greit ifra 500 fot ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...