Gå til innhold

Spottemuligheter på Gardermoen


H O

Anbefalte innlegg

Hei og god søndags formiddag alle sammen!

 

På torsdag skal jeg og en kamerat på en dagstur over fjellene for å se litt på trafikken på Gardermoen. Da lurer jeg på hvordan mulighetene er for oss å ta oss rundt på flyplassen til fots. Jeg har lest på spotterguiden, men det ser ut til at den forutsetter tilgang til bil.

 

De mest aktuelle stedene er vel områdene øst for 01R/19L dersom vind fra nord, eller ved 19R dersom vind fra sør.

 

- En kjapp måling på gule sider viser at det er ca 8 km fra terminalen og bort til 'vollene' som noen kaller det. Er det mulig å gå langs de veiene? Er det like langt til 19R?

 

- Er det dyrt å leie seg en taxi ihvertfall ene veien?

 

- Blir man ofte jaget vekk/snakket til? Vil det være en idè å si ifra i en eller annen skranke at vi bare er flyspottere og ikke farlige dersom noen skulle tro det?

 

- Finnes det noen form for sykkelutleie?

 

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg så lommekjent der oppe så jeg kan ikke komme med så fryktelig mange tips, men uansett om du ikke er så mobil så er det jo mulig å se endel fly (parkert) hvis du beveger deg litt rundt utenfor terminalen. Ellers kan du jo se på http://www.home.no/spotterguide/index.html der står det endel info.

 

Når det gjelder å bli jaget vekk så har aldri blitt det og ser ingen grunn til å bli det heller så lenge du holder deg utenfor gjerdene. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og god søndags formiddag alle sammen!

 

På torsdag skal jeg og en kamerat på en dagstur over fjellene for å se litt på trafikken på Gardermoen. Da lurer jeg på hvordan mulighetene er for oss å ta oss rundt på flyplassen til fots. Jeg har lest på spotterguiden, men det ser ut til at den forutsetter tilgang til bil.

 

De mest aktuelle stedene er vel områdene øst for 01R/19L dersom vind fra nord, eller ved 19R dersom vind fra sør.

 

- En kjapp måling på gule sider viser at det er ca 8 km fra terminalen og bort til 'vollene' som noen kaller det. Er det mulig å gå langs de veiene? Er det like langt til 19R?

 

- Er det dyrt å leie seg en taxi ihvertfall ene veien?

 

- Blir man ofte jaget vekk/snakket til? Vil det være en idè å si ifra i en eller annen skranke at vi bare er flyspottere og ikke farlige dersom noen skulle tro det?

 

- Finnes det noen form for sykkelutleie?

 

Takk for alle svar!

 

Hei, bra valg av spotterplass ""

 

Kan med engang si at skal dere være på Gardermoen EN dag, så nytter det ikke å begynne å gå. Jeg vil anta at fra terminalen til vollene langs 01R/19L vil dere bruke ett par timer til fots. Dere må krysse riksveien, ned på en fylkesvei, krysse riksveien igjen for så og gå MYE i skogen. Hvis dere ikke er veldig lokalkjent, og/eller i veldig god form så bør dere droppe dette.

 

My best guess er vollene eller "Sundt Hangar" ved 19R - der ser man endel uansett hvilke baner som er i bruk. Lander de på 19R fra Nord, eller tar av på 01L fra Sør, either way mye fly.

 

Dit kommer man enklest (og dyrest) med taxi.. ser man etter en mer rimelig, men ei så flexibel løsning kan man ta Shuttle bus som går fra terminalen vært 25minutt (elns). Denne stopper på Nordlandia (flymuseet) og Clarion (badeland) før den snur ved GA-terminalen, dette er jo billigere enn taxi uansett.

 

Fra GA-terminalen er det ikke mange KM til vollene, følg skilting mot Nannestad/Hurdal/Maura og ta til høyre på en skogsbilvei rett etter rundkjøringen nord av GA-term / Flyklubb hangar.. da kommer dere rett på vollene.

 

Enklest er det å gå til Sundt Air sin hangar som ligger 200meter nord av gamle flytårnet.. (Nå kontorbygg for DHL).. Her anbefales det å ha en stige, eller tripptrapp for å komme over gjerdet.. (Undertegnede skal dit idag, så blir det noe bilder kan jeg prøve å vise dere fotomulighetene).

 

Lykke til.. og til slutt - Ikke finn på å ta bena fatt! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Hyggelig å se at så mange kommer med gode svar. Takk!

 

Jeg ser at det blir advart mot å ta beina fatt her, hehe, det blir ikke så enkelt når man ikke har så mange andre alternativer.

 

Jeg har et værvarsel fra NRK som sier vind fra nord, altså 01R for landinger. Hva om vi kommer oss bort til 19R med taxi eller den bussen du nevner, for så å gå derfra? Da ser det ikke så langt ut. Vi kommer 0935 og skal ikke reise før i 22-tiden om kvelden, så jeg tror ikke vi kommer til å få manko på tid iallefall!

 

Jeg tror også det er tryggest å komme seg bort igjen til terminalen på nordsiden av flyplassen, selv om det kanskje går litt mer tid.

 

Blir vi kjørt helt bort til vollene får vi uansett mange timer! (taxialternativet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dit kommer man enklest (og dyrest) med taxi.. ser man etter en mer rimelig, men ei så flexibel løsning kan man ta Shuttle bus som går fra terminalen vært 25minutt (elns). Denne stopper på Nordlandia (flymuseet) og Clarion (badeland) før den snur ved GA-terminalen, dette er jo billigere enn taxi uansett.

 

Shuttlebussen kjører ikke lengere enn Clarion da "" Så får å komme til GAterminalen må man gå på veien bak den hamburgersjappa som ligger ved siden av Dalen parkering ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...jeg sitter her med det kartet i PDF-filen som det er linket til ovenfor. Hvor langt går bussen hvis vi teller antall rundkjøringer fra termialen? Det er 5 rundkjøringer til sammen. Finnes det noe info om denne bussen noe sted?

 

Jeg kan også si at vi er mosjonister begge to, og at noen kilometer på beina bare er godt for oss ""

 

Oki, her er noe jeg har tenkt ut, lar dette seg gjennomføre?

 

Det ser ut til å bli 01R for landinger, vi tar en taxi bort til der veien svinger øst, omtrent midt på rullebanen og går bort til vollene. Der sitter vi sånn cirka hele dagen, før vi trekker bortover utpå kvelden. Er det da umulig å gå langs 460/461 bortover, med et langt stopp ved thereshold 01R?

 

Dersom vinden snur iløpet av dagen er det isåfall (ganske) kort vei bort til 19R. På det kartet er det også noen grønne streker på østsiden, går disse an å gå på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...