Gå til innhold

Bildene som Jørn sendte inn.


T. Paulsen

Anbefalte innlegg

Her for noen dager siden la Jørn ut en haug med kjempe fine bilder av en real flytur han hadde vært med på.

Selvfølgelig kom det er paragrafrytter inn i bildet med en masse bemerkninger (Fightsim.no)

 

Bildene og hele tråden er fjernet tror jeg. Finner det iallfall ikke igjen.

Det var også noen som skrev inn at man egentlig burde ringe inn for å få konsesjon for å ta bilder ifra luften. Jeg husker ikke navnet på hvor jeg skal ringe, men skal ta en del bilder med mitt nye kamera ifra luften nå.

 

Noen som husker hvor man skulle ringe for dette?

 

En annen ting er at de bildene som Jørn la ut har jeg veldig lyst på.

Samler på bilder som er tatt ifra luften rundt om kring i Norge. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å søke etter et nr du kan ringe.

For raskt å formidle NOE:

For enkeltstående tilfeller av luftfoto kreves normalt forhåndstillatelse. Søknad sendes skriftlig/telefonisk. Søknaden skal inneholde:

a) områder, objekter mv som søkes fotografert

b) hvem som er oppdragsgiver

c) hvilket flyselskap og hvilken flyger som skal forestå flygingen(e)

d) hva foto- eller opptaksmaterialet skal brukes til

e) når fotograferingen antas å finne sted, og

f) fremkallings-/-kopieringssted.

 

Forsvaret avgjør om foto kan tillates offentliggjort umiddelbart eller om materialet først må sendes til Forsvaret for kontroll. Dersom kontroll kan følgende være utfall:

a) tillatt offentliggjøring eller overdragelse uten restriksjoner

b) nektelse av offentliggjøring eller overdragelse

c) klipping eller retusjering slik at spesielle detaljer utgår,

d) fastsette sikkerhetsgradering(er),

e) pålegge øvrige restriksjoner vedr bruk, oppbevaring eller annen behandling av materialet.

 

 

Jeg er ikke paragrafrytter - bare formidler :-)

 

Hele forskriften kan du lese om du finner en eller annen forskrift kalt F06.01.1997 nr 3 "Forskrift om foto mv fra luften og kontroll av luftfoto og opptaksmateriale fra luftbårne sensorsystemer". Hjemler: L18.08.1914 nr3§3, L11.06.1993 nr 10§9-4 (???????).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal egentlig ha tillatelse ifra forsvarets overkommando på permanent basis. Merk at for private bilder som ikke skal brukes eller publiseres noe sted er fritatt ifra dette så lenge du ikke tar bilder av militære installasjoner.

 

Merk også at fartøysjefen på flyet du skal fly med må ha sine papirer iorden for å fly fotooppdrag (altså flyginger som har til formål å fotografere). Disse kravene er ganske strenge og det kreves bla en egen "fotoflygings utsjekk". 500 timer er også et krav, jeg husker ikke i farta om det var 500 timer total tid eller 500 som fartøysjef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt som du nevner, Tarjei, at man skal søke Forsvarets Overkommando. Jeg vet ikke hvorfor de ikke har oppdatert forskriften men det heter jo ikke lenger FO/S (Sikkerhetsstaben som det het før).

 

Ellers kan det nevnes at dersom du er pax på rutefly, charterfly eller taxifly kan du ta bilder fra oven uten å innhente tillatelse. Kan også nevnes at 99.9% gir beng i forskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal egentlig ha tillatelse ifra forsvarets overkommando på permanent basis. Merk at for private bilder som ikke skal brukes eller publiseres noe sted er fritatt ifra dette så lenge du ikke tar bilder av militære installasjoner.

 

Merk også at fartøysjefen på flyet du skal fly med må ha sine papirer iorden for å fly fotooppdrag (altså flyginger som har til formål å fotografere). Disse kravene er ganske strenge og det kreves bla en egen "fotoflygings utsjekk". 500 timer er også et krav, jeg husker ikke i farta om det var 500 timer total tid eller 500 som fartøysjef.

 

Merk også: jeg er ikke sikker på om publisering på internett, f.eks. fs.no forumet blir regnet som publisering eller privat bruk, men jeg regner vel med at egentlig blir det regnet som publisering offentlig.

 

Okay. Takk Tarjei. Skal høre.

 

Min logo du tenker på nå?

 

Skal ikke legge meg i saken, beklager karer

 

He he """"""

Kalte det bare "Fightsim.no" siden det noen ganger faktisk burde het det.. """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel tråd, men jeg pusser den litt opp igjen.

Jeg ringte forsvaret nå ang flyfoto, og det skulle ikke være noe problem overhode. De ville bare vite hvor jeg skulle ta bilder og når og om det var sivilt eller millitært. Ikke et eneste spørsmål om navn på piloten eller reg.nummer. Virket som de stusset litt når jeg ringte ang. dette. Jeg sa til dem at jeg trenger tilatelse for å gjøre dette, og da svarte han at "njaaaaa du trenger i utgangspunktet det".

 

Alt kunne bare fakses over til meg sa han. Skal ikke være noe problem. Dette fikser vi med engang.

Fikk sjokk da jeg merket hvor serviceinnst. forsvaret plutselig har blitt. "Fikse det med engang".. Jøss. Det er ikke sånn inntrykk jeg hadde av dem men. """"""

 

Men han påpekte at det må søkes for hver flyging. Papiret jeg får er ikke gyldig for flere enn denne flygingen.

Men søknaden blir gjort over en telefonsamtale og fakses direkte tilbake til vedkommende som skal ta bildene. Alt er gjort på 2 minutter. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at flygeren også må være "utsjekket" for fotoflyging, og det er det ikke forsvaret som gjør.

Dette gjelder vel kun om fotografiene skal selges/brukes i komersiell sammenheng, eller om det hele er å se på som et foto-oppdrag (NAK Flytjeneste)? Passasjerer har vel lov til å knipse "tilfeldige" bilder fra småfly selvom piloten ikke har såkalt foto-utsjekk (om man ser bort fra NSMs krav til fotolisens)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det private fotoalbumet og annet helt privat bruk trenger selvfølgelig ikke hverken flyger eller "fotograf" tillatelse ifra noen. Men du har ikke lov til å fly hvor formålet med flygingen da er å ta bilder.

 

Om du tar et bilde eller to til albumet mens du er med en kompis på tur er selvfølgelig helt greit.

 

Men for komersiell bruk (slik jeg forstår det her var snakk om ?) så må både flyger og fotograf ha sine papirer iorden.

 

For å ta enkelte bilder underveis på en privatflyging viss formål er å reise på tur med sine kompiser så trenger ingen tillatelse ifra noen, ei heller forsvaret, såvidt jeg har forstått det (så lenge det ikke er snakk om bilder av militære installasjoner osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...