Gå til innhold

Vind


Marius Dahl

Anbefalte innlegg

Når jeg planlegger diverse flyturer, er det greit å bruke en fuelplanner for å finne ut hvor mye en må ha med seg. Man har da også mulighet til å taste inn informasjon om hvordan vinden er på den aktuelle strekningen.

Problemet er, hvor finner man slik info? Hvis jeg f.eks. skal fly ENVA-ENGM, hvordan går jeg da frem for å finne ut hvordan vinden er på den aktuelle strekningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.ippc.no

Velg weather charts, "retrieve list"

gå ned til du ser kart som begynner med WT deretter høyden du ønsker å se vind for, f.eks FL300, område f.eks norden, og når tid på døgnet. f.eks WT300NOR/00 innebærer Vindkart for FL300 i norden, og 00 UTC

 

http://www.ippc.no/ChartServlet?chartName=WT300NOR/00

 

Hurra! Lang strek er 10 kts, kort 5 kts, og trekant 50kts mener jeg å huske. Pilene peker med vindretningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindkartene er GOD oppløsning på, men som default nedskalerer IE bildene slik at dem passer på skjermen. Skru av denne featuren eller skriv ut kartene.

 

Liten strek er 5 kt og lang strek er 10 kt og trekant 50 ja, men et lurespm: hva er 5 kt vind indikert som ? Noen som vil driste seg til å tegne tegn for vind ifra 270 grader og 5 knop for meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer vel det ja, jeg antok at du mente for ekte bruk og dermed at du fløy "småfly" og da holder vel FL100?

 

Ja, jeg skjønner, FL100 er vel mer enn nok det ja for småfly. Blir vel snart så jeg flyr i RL også (holder på med PPL-A), men i dette tilfellet var det for bruk i FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...