Gå til innhold

Pushback?


Jan-R. Storelvmo

Anbefalte innlegg

Hei igjen folkens!

Jeg har tre spørsmål denne gangen jeg håper noen kan svare meg på.

1. Helt oppe over dørkarmen på Cessnaen i fs 2000 pro er det ei rund klokke hvis du ser til høyre mens du sitter inni flyet. Hva er egentlig dette? Dette instrumentet har jeg også sett bilde av i større passasjer fly. Er det et slags trykkinstrument?

2. Hva menes med pushback?

3. Hvor lenge jeg må ha status som nytt medlem når jeg skriver i forumet, jeg har hatt det i flere måneder nå...begynner å bli lei... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Og tilslutt: Er det noen som kan låne meg Radar Contact v2.0? I bytte mot et annet program f.ex. Jeg har det meste og kan skaffe det meste innen dataprogrammer til PC eller musikk. Eller eventuelt noen som kan kopiere det til meg mot en pengesum eller i bytte mot et annet program. (jeg skaffer det meste) [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Dere kan i såfall nå meg på e-mailadressen: rootshell@linuxplanet.nu

 

PS! Noen som forresten har internett adressen til virtual Luftforsvaret??

 

MVH

Jan-Reidar Storelvmo

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Jan-R. Storelvmo:

3. Hvor lenge jeg må ha status som nytt medlem når jeg skriver i forumet, jeg har hatt det i flere måneder nå...begynner å bli lei... [image]
[/image]


Når du har postet 10 innlegg oppdateres statusen din.

------------------

Dag Johansen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Hva menes med pushback?

De fleste rutegående passasjer fly parkerer med fronten mot terminalbygget.

Når flyene skal starte opp og takse, er det kun noen få maskiner som kan rygge ut på egenhånd.

For pushback av fly brukes som oftest spesielle kjøretøyer som ved hjelp av en festeanordning i neseleggen skyver flyet bakover til ønsket posisjon. (Derav "pushback").

 

So long

Bjørn Ramsland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig du TENKTE på Cub'en, Arne, men den originale Piper J3 hadde bensintanken mellom motoren og instrumentpanelet (!) Bensinmåleren var genialt enkel: En flottør i tanken med en stang som gikk opp gjennom et hull i tanklokket. Kork og strikkepinne gikk vistnok bra. Så du hele pinnen, var det full tank - så du ingen pinne, var det på tide å finne et passende jorde å lande på [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

"Klokka" på Cessnaen er nok ganske riktig utetermometer, praktisk plassert i friskluftinntaket til cockpit.

------------------

John Andreassen

LN-NRK

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig det som Tarjei referer til. På Cessna sine fly av typen 172, 185 og 206 er fuelmåleren integrert i panelet, mens måleren for utetemperatur sitter på skroget rett i høyde med vingens forkant.

Fuelmåleren på disse modellene er forøvrig som nevnt i et tidligere innlegg svært unøyaktige.

Cessna har en tendens til å "henge bakover/ned" slik at flottørene som måler drivstoffmengden viser mere fuel enn det som er virkelig. For en kortere tur kan dette gi svært ubehagelige overraskelser slik at det eneste sikre instrumentet er en "kalibrert" målepinne. (ofte en pinne du snekrer selv, fyller på drivstoff og merker av nivå).

 

Bjørn Ramsland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...