Gå til innhold

Treningskvelder på Vatsim


T. Paulsen

Anbefalte innlegg

Hvor er det blitt av treningskveldene som var på Vatsim?

Jeg vet at det er mange som har problemer på Vatsim og ikke vet hva de skal si og gjøre. Har sitti og lyttet flere ganger på control og app osv. osv. i "vatsim"verden, og hører MYE rart. Mange vet overhode ikke hva dem skal si, og dette gjelder også nordmenn som er der. (Inkl. meg selv)

 

Treningskvelder vil gi flere folk muligheten til å fly på Vatsim ville jeg tro da men.

 

Det må da være mulig å få til det igjen vel??

Hvis 2-3 ATC`r vil bemanne en liten avsidesliggende flyplass i Norge og hjelpe nybegynnerne med det de lurer på som FP, Squawk, innstillinger av div. ting, hva de skal si ved en take-off og landing, hva de skal si det overlevering til en annen kontroller.. Hele greinet.

Vet at mange kvier seg for å fly på Vatsim akkurat pga. at de er uvitende. De vet ikke hva de skal si til ground, tower, app, radar, control.

 

Jeg kan selv tilstå at jeg roter noe helt etterstyggelig med dette, og det er også derfor jeg flyr sent om natten da det ikke er ATC.

 

 

Vatsim er utrulig gøy, men ikke like gøy når ATC`n regelrett gir deg opp fordi du ikke skjønner hva de mener og hva du skal gjøre. Dette har jeg selv hørt over RW og han ATC`n orket bare ikke mere og sa at personen bare skulle lande som han ville selv.

 

Det finnes mye lesestoff om dette, og det er det som de fleste peker til når noen trenger hjelp.

Problemet er bare det at det finnes også noen som trenger denne hjelpen muntlig og ikke skriftlig.

 

Det er ikke noe vits og slenge inn en linje her og si at hvis ikke man skjønner det som står skrevet på treningsgreinet på Vatsim sine sider, så har man ikke noe på Vatsim å gjøre.

Det er tull.

 

Vatsim er såpass seriøst at noen burde gi den hjelpen som skal til for at så mange som muig kan få gleden av dette.

 

 

 

 

Er det kanskje noen som kan sette igang noen treningskvelder igjen? Både for min del og for mange andres del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det har faktisk vært planlagt pilot trening, tilnærmet den som eksisterer for ATCer per. i dag hos VACCSCA, dette for å gi personer muligheten til å få et litt nærmere innblikk i VATSIM og hvordan det fungerer.

Desverre ble denne beskjeden lagt ut på VACCSCA sitt forum for noen dager tilbake:

Hi, after long considerations and discussions, it has been desided that the online pilot training program is canceled for now. This is because that it is too time consuming to teach a beginner in using flightsim, Vatsim rules etc.

Instead I am in the progress of making good manuals regarding most issues, such as departures, approaches and holdings together with those already available.

This is possible thanks to Scandinavian Virtual Airlines, as I have permission to use some of their documents.

This all together should be enough for a pilot to get started.

But also I will answer all questions regarding this issue to my best knowledge.

So no online training will be offered to pilots. I am sorry about this, but it became too time consuming.

Før var det arrangert treningskvelder i form av VACCN, men etter at man slo sammen alle de tre skandinaviske landene Norge, Sverige og Danmark har det vært mye endringer og lite tid tilovers.

Og siden VACCSCA primiært tar seg av controllere, måtte vel onlinetreninger for piloter avvikles.

Hvordan ting blir i framtiden er usikkert, om det blir arrangert noen treningskvelder vet jeg heller ikke, det er vel de indre kilder hos VACCSCA som avgjør dette.

 

Det skal forøvrig ikke være noe i veien med at man selv arrangerer en treningskveld, hvor vi ATCer og kanskje noen piloter bistår vårt ferskeste blod med litt hjelp slik at de kommer seg på vingene uten å være redde for å gjøre noen feil, det gjør vi alle! Erfarne som uerfarne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

Ja, har selv lang erfaring på vatsim. og forstår at det kan virke litt "skummelt" å være på Vatsim. men det går alltids ann å gå på "disconnect" visst du ikkje veit ka du skal sei til en kontroller. men når du først kan det, da blir det så gøy og e det nærmaste virkeligheten du kjem via simulator.

så anbefaler vatsim ""

 

så dere får ha en god dag

 

mvh

 

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det går alltids ann å gå på "disconnect" visst du ikkje veit ka du skal sei til en kontroller.

Er ikke enig i denne påstanden, hvis man ikke møter utfordringene men heller går rundt de så vil man aldri kunne lære seg det.

Men det er jo selvfølgelig avhengig av situasjonen, om det er mye trafikk og ATC tydligvis er stresset så kan dette være en utvei, men synes en skal forhøre seg med ATC først.

De er jo der for å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er rett og slett feil å bare disconnecte når du er i lufta et sted, hvor det er controller på.

 

Og ihvertfall feil hvis du ikke sier ifra at du stikker.

 

Da er det bedre å få hjelp av den controlleren som sitter der, de som er ATC kan stort sett faget, og kan vel kanksje også da hjelpe til hvis det trengs.

 

Har noen få timer som ATC nå, så spør i stedet for å stikk..

 

Hilsen

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somregel skal det ikke være noe problem å "lage" en flightplan, de kan man hente ned fra hjemme sider som routefinder.

Så lenge du forstår hva ruten betyr, og kan å programere FMC eller FS Navigator så skulle man klare å fly ruten ganske nøyaktig siden det står oppgitt både airways og alle waypoints her.

Men om man derrimot ikke vet at det finnes andre navigeringspunkter enn VOR og NDB så kan det by på noen små komplikasjoner, men har aldri sett noen som ikke har kommet seg ned av den grunn.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...