Gå til innhold

Verdens 100 mest travle flyplasser


Aleksander Berge

Anbefalte innlegg

I en bok jeg har hjemme, står det at Chicago O`hare er den mest trafikkerte flyplassen (det er mulig det er en annen flyplass, for kunnskapsboka er litt gammel ""). Det står at det ankommer 110 fly hver time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Roald. Men etter å ha sett litt på listen over movements må jeg si jeg ble litt overrasket. CINCINNATI flyplassen i Kentucky er på 9. plass. 4 plasser over London Heathrow som ligger på 13. plass.

Et annet lite sjokk var at Phoenix Dear Valley Airport ligger på 25. plass. Skjønner ikke helt det. Ifølge listen har denne flyplassen nesten like mange bevegelser som Schiphol og Madrid ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Movements kan jo "lyve" bittelitt til tider. Husk at Dear Valley er en av de aller viktigste GA og Corporate flyplassene i USA, så selv om de har mange bevegelser der så får de ikke særlig høye passasjertall. Og Cincinatti som kan høres ut som en bakevje er en veldig viktig hub for Delta. Om ikke flere flyselskaper også.. Så det stemmer nok bra!

Gardermoen?? Phøy bare i Norge vi tror det er en stor flyplass ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gardermoen?? Phøy bare i Norge vi tror det er en stor flyplass

 

Spesielt stor er den da ikke! Man skal bare dra til Danmark å Sverge for å finne flyplasser som er større en Gardermoen! Mener å huske ifra Airliner world jeg kjøpte i vinter at Gardermoen kom på nån å 80 plass i verdenssamenheng på antal pax! Arlanda og Kastrup var en del plasser høyere opp på den lista ja ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Roald. Men etter å ha sett litt på listen over movements må jeg si jeg ble litt overrasket. CINCINNATI flyplassen i Kentucky er på 9. plass. 4 plasser over London Heathrow som ligger på 13. plass.
Heathrow hånderer jo veldig mange widebodies, og nesten ingen propellfly eller commuter jets, så det blir veldig mange passasjerer og litt færre flybevegelser. Cincinatti har vel knapt sett en 747.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrup ble i 2003 kåret til Europas punktligste flyplass. Gardermoen kom på 3. plass.

 

Sier seg selv, Danmark er jo et flat land. Men Norge har litt mere fjell og daler. I Nord-øst del av Oslo( da mener jeg mot lillstrøm) og området oppover er det jo ikke så mye fjell akkurat, mere skog og gårder.

 

Når vi snakker om verdens flyplasser, nevner jeg bare Mallorca, som faktisk er Europas mest trafikkerte flyplass, var ihvartfall. Der var det hektisk noen ganger på dagene. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har i det minste Sandefjord med på en 23. plass på movement-statistikken. Det var i alle fall det jeg et øyeblikk trodde da jeg skummet gjennom lista. "" Så ikke at det manglet et par bokstaver i farta... ""

 

Sandefjord ligger nok ikke så høyt opp i verden, men i Norge så rangerer den på følgende plasser i perioden Jan-Mai 2004:

 

Pax Innland: 11. plass.

Pax Utland: 4. plass.

Alle pax: 7. plass.

 

Schedueled Movements Innland: 7. plass.

Schedueled Movements Utland: 4. plass. (8 movements mindre enn BGO)

Andre Movements: 2. plass.

Alle Movements: 7. plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Gardermoen har vunnet en pris i 2-3 år på rad. Prisen for beste punktlighet for en flyplass i den størrelsen/klassen.

Kan ikke være beste punklighet for baggasjeutlevering i alle fall. Bare ventetiden på den alene er jo grunn nok til å velge Torp i stedet..

 

 

Hehe... Ja det er sjelden lenge å vente på bagasjen på Torp...

 

WF-ruter: 2-5 minutter.

KLM: 5-10 minutter

Ryanair: 5-10 minutter (hvilket er mye kortere tid enn du vil bruke igjennom passkontrollen)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...