Gå til innhold

Enda en basehopper måtte reddes av helikopter


Ola Nordmann

Anbefalte innlegg

VG

 

Er det bare meg, eller er det andre som er begynner å bli ganske lei av at redningssentralen hele tiden må hente en basehopper som har satt seg fast.

 

Basehopping er jo livsfarlig og det dør mange mennsker hvert eneste år, og allikevel er det noen som faktisk driver med det.

 

At det er forbudt flere steder ser ikke ut til å stoppe dem for de bare leier inn et helikopter som flyr tett inntil fjellvegen, og vipps så er det plutselig ikke basehopping lenger, men et vanlig hopp som tilfeldigvis er ved siden av en fjellvegg.

 

Vi hører jo ofte på nyhetene at det er en eller annen hopper som har satt seg fast på et fjell, og at en redningsaksjon er satt i gang.

 

Vet disse basehopperne hvor mye en slik redningsaksjon koster? Eller kanskje enda viktigere, hvor mye resurser har redningssentralen igjen til å redde andre personer i nød?

 

Enhver redningaksjon etter basehoppere mener jeg kunne vært ungått ved at disse hopperne gikk tilbake til å hoppe fra fly. Basehopping er ikke sikkert nok til at noen bør drive med det, enten bør hopperne sikres bedre (hvordan det skal gjøres aner jeg ikke) eller så bør det totalforbys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er helt håpløst, at de aldri lærer sier jeg bare. En slik redningsaksjon koster fett, var det ikke noe slik - at det skulle bli at slike folk måtte betale for redningsaksjonen selv, i slike tilfeller. Vet ikke om dette gjelder akkurat dette aktuelle stedet, men hvis ikke - burde

det ihvertfall innføres. Men at det er forbudt, har vel for mange den motsatte effekten - da synes jeg det også er rett og rimelig at de betaler en klekkelig bot som dekker redningsaksjonen, eller at de betaler for aksjonen direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver redningaksjon etter basehoppere mener jeg kunne vært ungått ved at disse hopperne gikk tilbake til å hoppe fra fly.

 

Vel, æ syns det e galskap å hoppe ut av et fly som er i orden...

 

Med tanke på hvor mange gærne piloter det finnes der ute, har jeg full forståelse for at man lærer seg dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart at samfunnet ikke bør sitte med regningene etter disse idiotene, og at redningsaksjoner i forbindelse med "ekstremsport", som basehopping og hopping fra helikopter ved en fjellside, bør betales av idioten som trenger hjelp.

 

Skulle tro at et slikt vedtak ville satt en skikkelig demper på eventyrlysten til disse tullingene som setter eget og andres liv (piloter og redningspersonell) i fare for et adrenalin-kick.

 

Fallskjermhopping og basehopping er sikkert spennende det, men selv mener jeg at en fallskjerm er nødutstyr, og kunne aldri tenke meg å bruke en med mindre det var eneste måte å komme helskinnet ned på bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan man mene hva man vil om basehoppng og alle de andre formene for ekstremsport. Det er ikke bare basehopping som binder opp redningstjenestens resurser dersom noen tror det.

Det er slik her i landet at man i ettertid ikke kan kreves økonomisk for en redningsaksjon dersom man da ikke har vært (juridisk) grovt uaktsom eller brudt regler. Ganske enkelt fordi det har vist seg at terskelen for å be om hjelp da blir langt høyere og liv har gått tapt. Det har vært diskutert om hvorvidt basehopping skal forbys eller ikke, og konklusjonen ble at det ikke skulle forbys fordi det ville hoppes uansett. Dermed kan man si at de fleste basehopperene har krav på SAR uten å måtte betale. Så kan man diskutere i det vide og brede om dette egentlig er riktig bruk av resurser. Men slik er nå situasjonen i dag.

Å kalle basehoppere for idioter osv. er ganske infantilt. Har man litt insikt vet de fleste at disse bare er en del av ekstremsportmijøet i Norge, og at andre grupper drar vel så mye resurser av redningstjenesten. Hverken basehopperene (stort sett) eller andre som elvepadlere og raftingmiljøet (hvor mye tror dere det letes med helikopter etter disse i løpet av en sesong) eller fjellklatrere gjør noe ulovlig pr.i dag og kan derved stilles økonomisk ansvarlig.

 

Hans Petter

(som "representerer" redningstjenesten "")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, Hans Petter. Det ville vært litt rart å pålegge kun en bestemt gruppe ekstremsportutøvere økonomisk ansvar mtp. at det er et helt spekter av ulike aktører som tradisjonelt "abonnerer" på SAR-tjenester...

 

Hans Petter, kjenner du major Rolf Folland? Han er avbildet i en artikkel ("Mentaltrener topputøvere til Torino") på baksiden av utgave 2/2004 av Luftled. Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener jeg har sett vedkommende gjentatte ganger på styrkerommet i Rusta leir ved Bardufoss FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, och var drar man gränsen för vad som är oansvarligt?

 

Jag kan gå med på att det är på gränsen att hoppa från fjäll, men vad med en otränad by människa som får för sig att han ska gå på hyttetur i påskefjellet..? Det är bra nog extremt för somliga det. Och det hämtas många sådana med Helikopter.

 

Off-pist skidåkare? Att köra off-pist för mig ville vara helt idiotisk, men för en erfaren alpinist?

 

Mitt poäng är att någonstans måste man dra gränsen för vad som är oansvarligt och acceptabel risk om man ska säga att basehoppare bör betala SAR själva. Vem ska göra den bedömningen, och hur ska den göras?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han er tidligere kollega på 330skv, og min nåværende skvadronsjef på 337 "".

 

Hans Petter

 

Hehe, hva har man trøndere for? "" Neida, det er ikke meningen å virke arrogant.

 

Det virker forresten som om han tar seg nesten helt ut når han trener. Vet han ikke at kroppen er avhengig av å ha et kontinuerlig overskudd for å kunne restituere seg optimalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...