Paul Lauritzen Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Hepp, i dag oppdaget jeg noe merkelig under approach til ENGM i en 737-800. Autopilot var riktig innstilt, og alle frekvenser var korrekte. Farten var ca. 180 Kts og flaps 2. De-ice og pitot heat var på. Men så skjer det merkelige: flyet begynner plutselig å miste høyde selv om ALT-lampa i autopiloten fortsatt lyste...... Siste medling fra ATC var å gå til 3000 ft, hvilket jeg hadde i øyeblikket flyet begynte å bevege seg ytterligere nedover. Noen som kan forklare hva som skjedde? Mvh Paul Lauritzen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Teslo Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Hvis du har satt på APP (approach) funksjonen til autopiloten, vil den descende langs glideslopen. Det kan jo hende at du har aktivert denne? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paul Lauritzen Skrevet 20. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2004 Jepp, den var aktivert, men så raskt den slår inn, skal ALT-lampa i autopiloten slukke, men det gjorde den ikke. Dessuten sank flyet med ca. 2000 ft. pr.min, så det endte kjapt i bakken;-) Har flydd mye 737 i FS9, ENGM er vel den flyplassen hvor jeg har flest landinger, og derfor skjønner jeg ikke hva som gikk galt denne gangen.... Mvh Paul Lauritzen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Real-weather på, wind-shear og at du rett og slett stallet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Nilsen Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Real-weather på, wind-shear og at du rett og slett stallet? Engelt og greit så kan det være løsningen ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paul Lauritzen Skrevet 21. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2004 Kan ha vært det ja.....hvilken hastighet burde jeg da ha ligget på? Det var ca. 10 miles igjen til RW01L. Mvh Paul Lauritzen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MN Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Farten var grei, men du kunne vel hatt en del mer flaps. Hvis du plutselig får sterk medvind kan flyet miste oppdrift og deise i bakken (noen får saksøke meg hvis jeg tar feil). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim Skjønberg Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Du var 10 nm fra airprort? I følge mine 737 checklister er det 15 flaps, gear down, 180 KIAS, når du er 15 nm fra airport. Du brukte bare flaps 2, 10 nm fra rwy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Innlegg slettet av Børge Litangen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paul Lauritzen Skrevet 21. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2004 det var 2 grader, men det kan godt hende jeg var noe lenger unna enn 10 nm. tror kanskje plutselig medvind kan ha vært årasken, som en nevnte over her....kanskje jeg hadde reddet flyet ved å ha mer flaps? har ikke blitt så avansert at jeg bruker checklister enda, men kanskje dette var "lærepengen" som skulle til for at jeg skal begynne å bruke checklists aktivt Takk for alle tips folkens! Mvh Paul Lauritzen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.