Gå til innhold

Hvordan bli oppgradert?


alexander sveen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på hvordan man kan bli oppgradert fra economy class til business class? Skal til Hong Kong snart, så jeg lurer på om noen av dere har erfaring med det, og hvordan man for større sjangs for å bli oppgradert, Skal reise med Cathay Pacific fra London Heatrow til Hong Kong. Og om det er mulig å betale for å bli oppgradert, å hvor mye vil det koste? Takker for alle svar! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man ikke har noen spesielle "medlemsfordeler", som f.eks EuroBonus Gold/Pandion i Star Alliance eller tilsvarende i andre bonusprogram, er det nesten helt usannsynlig å bli oppgradert uten å måtte betale noe ekstra.

I Star Alliance/SAS vet jeg at man kan bruke bonuspoeng for å oppgradere, men dette må gjøres i god tid før reisen; og du bruker i allefall poeng nok til en innenrikstur på oppgraderingen!

 

Hvor mye det koster ellers er veldig varierende; noen steder er det svært vannskelig å "kjøpe seg opp" hvis man ikke har kjøpt Businessclass biletter, mens andre steder kan man f.eks betale et par tusen kroner for å bli opgradert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Star Alliance/SAS vet jeg at man kan bruke bonuspoeng for å oppgradere, men dette må gjøres i god tid før reisen; og du bruker i allefall poeng nok til en innenrikstur på oppgraderingen!

 

Dette er BS. Oppgradering for poeng kan gjøres på flyplassen ved innsjekk. Der kan man også betale noen lapper for oppgradering hos noen selskaper. SAS tar f.eks. USD200 for oppgradering til økonomi ekstra (eller 10 000 poeng).

Sannsynligheten for å bli oppgradert fra økonomi til biz dersom du har en lavprisbillett er meget lav, men dersom du har en fullpris økonomi er muligheten større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er det som er bulshit med dette?

Som regel så er alle plasser på økonomi extra/business opptatt hvis man prøver å oppgradere samme dagen man skal reise, og dessuten så ønsker f.eks SAS at man skal oppgradere i forveien av når man skal reise... Var i allefall det vi fikk opplyst da vi fløy til New York i påsken...

 

Sannsynligheten for å bli oppgradert fra økonomi til biz dersom du har en lavprisbillett er meget lav, men dersom du har en fullpris økonomi er muligheten større.

Dette er også i såfall BS, fordi dette kommer helt an på f.eks hvilket nivå du er på i EuroBonus. Har du lavprisbillet og er Pandion medlem, er det mye større sannsynlighet for å bli oppgradert, enn om du kun reiser med fullprisbillet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er IKKE alle plasser på økonomi ekstra og biz opptatt. Dersom er alle på økonomi ekstra opptatt,og man ønsker å oppgradere, så blir den med høyest EB-status som har betalt full Y oppgradert til biz, og vips kan den som er villig til å betale/bruke poeng på oppgradering til øko ekstra få et sete der. Grunnen til at SAS vil at man skal gi beskjed på forhånd og bestille kuponger, er at de da har mulighet til å bestille ekstra mat. Da kan man unngå at folk blir nektet oppgradering pga matmangel selv om det er nok ledige seter.

 

Hva er BS med det jeg skrev? Vet du hva begrepet sannsynlighet er? Betinget sannsynlighet?

Jeg skriver at sannsynligheten for å bli oppgradert på en lavprisbillett er lav (men selv jeg har blitt det, og det var en billett til 2600kr tur retur USA) Sannsynligheten for at en reisende er pandion er meget lav, og derfor vil sannsynligheten en pandion har for å bli oppgradert, påvirke sannsynligheten for at en reisende får en oppgradering i liten grad. Sannsynligheten for å bli oppgradert når du er pandion er derimot ikke meget lav, men det har jeg ikke sagt noe om. Så neste gang du skal påstå at andre skriver BS, ha litt mer peiling på hva de ulike påstandene innebærer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva var da BS med det jeg skrev? Du skriver jo selv nå at man må bestille i forveien for å kunne være sikret en oppgradering, uten at f.eks for lite mat skal kunne ødelegge...

 

Du refererer til egne opplevelser, og da kan jo jeg bare skyte inn at da jeg fløy til USA nå i påsken, ble jeg og han jeg reiste med oppgradert, og der hadde vi en bonusbillet, og en billigbillet til i underkant av 3000,-... (ble du oppgradert pga EB-status, eller kjøpte du?)

Men man kan, som du selv sier, selvfølgelig ikke gå ut i fra at folk har Pandionkort (eller Gold/Silver), og ei heller da bli oppgradert, og som det ble spurt om i første posten da, så må svare være at man må bestille en oppgradering med bonuspoeng tidlig, dersom man ikke har EB-status. Det er så og si håpløst å dukke opp på flyplassen uten høy EB-status, og så forvente og få en oppgradering.

 

Så Alexander Sveen, har du bonuspoeng burde du kontakte selskapet så fort som mulig om du er villig til å bruke disse på oppgradering, eller evnt om du kan få betale en sum. men det sistnevnte er meget tvilsomt, da selskapet heller vil prioritere folk som kjøper fullpris biz.

 

... Sannsynligheten for å bli oppgradert som Pandion medlem er meget liten, dersom flyet er fullbooket. Det gjelder selvfølgelig også da fullpris Y. Har du aldri hørt om Binomisk sannsynlighet?? ""

 

Fra spøk til side; du har sikker rett anngående sannsynlighetsregningen din (og jeg har ingen problemer med å innrømme noe dersom jeg har tatt feil), men poenget mitt var å få frem at man ikke kan gi en generell sannsynlighets"formel" på dette, da man nesten må gå utifra at det i hvertfall er noen med Gold-status på flyet, eller Pandion/Silver. Så det trenger ikke være mer sannsynlig at en med Lavprisbillet har vannskeligere for å bli oppgradert enn en med fullprisbillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skal jeg ta det setning for setning og forklare hva som var BS:

Du skrev:

I Star Alliance/SAS vet jeg at man kan bruke bonuspoeng for å oppgradere, men dette må gjøres i god tid før reisen;

 

Man ikke gjøre dette før avreisen. Jeg har oppgradert både ved hjelp av å bestille sertifikater på forhånd, og bli trukket direkte fra konto ved innsjekk. Begge deler har sine fordeler. Hver gang jeg flyr oversjøisk ser jeg folk som bruker poeng ved innsjekk.

 

Ergo var det du skrev feil.

 

I tillegg skriver du:

Du skriver jo selv nå at man må bestille i forveien for å kunne være sikret en oppgradering, uten at f.eks for lite mat skal kunne ødelegge...

 

Jeg har aldri skrevet at man er sikret oppgradering dersom man bestiller oppgradering på forhånd. Jeg skrev at risikoen for å ikke få oppgradering pga catering var ble mye mindre om man bestilte på forhånd.

 

Og jada, jeg vet at du reiste med pappan din på tur. Det var en gang. Hvor mange ganger har du reist alene og fått erfaringer med SK's oppgraderingsrutiner?

 

(ble du oppgradert pga EB-status, eller kjøpte du?)

Jeg har brukt poeng på flyplass, oppgraderingssertifikater, penger på flyplass og fått oppgradering pga andre ting.

 

Det jeg skrev var derimot ikke BS, selv om du prøvde å vri og vende på ting, samt blande inn EB-status. Det hadde jeg ikke sagt noe om i det hele tatt.

 

Har du aldri hørt om Binomisk sannsynlighet??

 

Kom endelig og lær meg om statistikk. Selvsagt er dette binomisk.

 

Men betinget er noe helt annet...

 

Og torsdag drar jeg til USA på KLM/Northwest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...