Gå til innhold

VATSIM generelt


Aleksander Berge

Anbefalte innlegg

Hei på dere.

 

Jeg har nå drevet å flydd det jeg liker å kalle "avansert FS-flyging" i noen år nå. Det innebærer flighter med FS-ATC, men med real flightplan, LNAV, VNAV osv. Nå har jeg begynt å bli litt lei av denne ræva ATC'en til FS (og for ikke å snakke om AI-trafikken) så jeg har meget lyst til å "konvertere" til VATIM. Men nå er det sånn at jeg har noen spørsmål, så jeg hadde vært veldig takknemlig om noen kunne hjulpet meg.

 

Er det mulig om noen kunne beskrive en normal flight med f.eks PMDG fra ENGM til ENVA (med SID/STAR)? Da tenker jeg på alle detaljer fra du starter FS og alle mulige tilkoblinger, til du er parkert på gate og seatbeltsigns er slått av... Hvis du f.eks er i Oslo Ctr og blir signet over til Trondheim Ctr, og det ikke er noen som sitter der, hva gjør man da? Hva skal man kontakte da?

 

Jeg hadde vært evig takknemlig om noen kunne gjort meg denne tjenesten. Om dere sender den på PM eller her er ett fett.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

For å kople opp til VATSIM, så må du ha Squawkbox og FSUIPC. Nyttar du FS2004 må du i tillegg ha SBRelay. Oppkoplinga går som følgjande: Du startar SBRelay, går inn i FS, søker etter game på lokalnettet og SBRelay kjem opp. Du joinar der. Så startar du SBHost og så SBMain. Der gjer du det same, søker utan å skrive inn IP og SBRelay kjem opp. Så er det å lage flightplan og connecte til Vatsim. Sende flightplan og kontakte.

 

HUSK å loade deg inn i gamet på FS først slik at du står på ein gate når du koplar deg til VATSIM slik at du ikkje står på rullebana og ein elelr anna stakkar kjem inn for landing og du dukkar opp rett før han.

 

Dersom du vert sendt over til Trondheim Control og dt ikkje sit nokon der, veit Oslo Control dette og gir deg beskjed om å gå over til Trondheim Approach om det er mogleg, eller til UNICOM. Så får du ein beskjed av Trondheim Approach nårdu skal kontakte han\\ho.

 

Håpar dette gav litt svar ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar, Torstein. Men er det noen som gidder å skrive en detaljert manual til meg som tar utgangspunkt i en vanlig ruteflight? Og hvilket vær bruker man i VATSIM? Alle må vel ha samme vær. Hvordan fungerer ATIS i VATSIM (hvordan får man værinfo), hvordan og når får man beskjed om vær og om hvilken rullebane som er i bruk på ankomstflyplassen (evt. når det ikke er live-ATC der). Slike spørsmål gnager inni meg.... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...