Gå til innhold

GPS


Geir Gundersen

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hvordan det er med sivile fly, men jeg fløy til Minneapolis med det amerikanske luftforsvaret i vinter (http://www.airpics.com/search.php3?search=C-141B&searchtype=8" TARGET=_blank>C-141B Starlifter) og da ville ikke GPS'ene som flere hadde med seg fungere. Antageligvis skyldtes dette flykroppen som er såpass tykk at den ødelegger en del for signalene. Var i hvert fall det vi fikk forklart. Utvendig antenne tror jeg må være tingen.

Spør personellet før du prøver nå da :-)

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Geir Gundersen:

D

Kan jeg, som passasjer, bruke en helt vanlig, håndholdt GPS?


En GPS-mottaker er som en hvilken som helst annen radiomottaker. De fleste selskaper tillater bruk av mottakere in-flight, men krever at de skal skrus av ved avgang og landing.

Som Christian nevner, så er det en del problemer forbundet med GPS ombord i fly.

Flykroppen fungerer som et s.k "Faradaybur", slik at radiobølger normalt vil sperres ute. Ved å sitte med vindusplass vil jeg dog ikke utelukke at du får fix.

En del mottakere har problemer ved så høye hastigheter det her er snakk om.

Fra flyvinduet vil du muligens bare få inn et lite antall satellitter som har tilstrekkelig signalstyrke. Med færre enn 3(4) satellitter vil ikke mottageren din gi deg noen posisjon.

--Magne

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

Jeg vet at de fleste av Magellan's GPS'er klarer hastigheter opp til 1500 km/t, så det skulle holde for vanlige jetfly.

Faradays bur kjenner jeg til, men da kan jeg sammenligne det med bruk av radiomottakere i bil.

Jeg har ved noen anledninger brukt politi-/flyradio i bil, dette har fungert helt bra, tross innvendig antenne.

Bilen er mer åpen enn et fly, men allikevel....

Det har også hendt at mobiltelefonen min har motatt signaler i lugaren på skip.

Men jeg skal prøve....så skal dere få tilbakemeldinger etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste samme topic på rec.aviation.student, og der ble det sagt at mange hadde problemer med å få fiks med mange nok satelitter når de satt i fly, men de dyrere og mer følsomme utgavene av de håndholdte GPS enhetene ikke hadde det samme problemet.

Så det er vel bare en måte å finne ut om din er god nok: Prøv. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

God tur!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare bekrefte at det fungerer med GPS i rutefly. Det er ikke noe problem dersom du har vindusplass og holder antenna opp mot vinduet. Dersom du er "heldig" får du også inn satelittene dersom du legger GPSen på bordet i seteryggen foran. Jeg har brukt GPS i rutefly fire ganger nå. De første gangene spurte jeg pilotene om det var OK, og det var det. GPSen jeg brukte var en GPS III Pilot.

------------------

Helge Midtgård

helgem@intrapoint.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...