Gå til innhold

X-plane


Sindre Hebnes

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lastet ned X-plane demo, men når jeg prøver dette så hakker det så mye at det ikke er mulig å fly eller noe. Jeg tror det er fordi X-plane bruker det vanlige skjermkortet mitt... som er under 1mb, men jeg har et voodoo 2 kort som addon og er det noen som har peiling om hvordan jeg skifter til Voodoo 2 kortet?

[image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/confused.gif[/image]

Sindre Hebnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Flemming.

Jeg kjøpte nylig X-Plane, men har i disse eksamenstider enda ikke fått prøvd det ut skikkelig. Jeg gleder meg til sommerferien!

X-Plane virker på meg som en slags kuriositet. Noe eksklusivt. Det minner meg litt om da jeg jobbet som støvsugerselger (helt sant!). Maskinen jeg solgte var av et amerikansk merke som det aldri ble reklamert for - bortsett fra at den ble brukt i enkelte filmer og TV-serier. Den eneste måten man fikk høre om den på, var gjennom bekjente. Så kunne man be om å få den demonstrert hjemme hos seg. Etter at den tre timer lange demonstrasjonen var over, så var kundene nærmest i sjokktilstand. Hvorfor hadde de ikke hørt om dette vidunderet før? Over halvparten av de som fikk den demonstrert kjøpte, enda den kostet nesten ti tusen kroner. (Og dette var til og med før den gikk av seg selv, for de som vet hvilken type jeg snakker om! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image])

X-Plane ligger i samme gate. Det er den beste simulatoren, og har vært det lenge. Last ned demoen. Egentlig laster du ned hele fullversjonen, men så lenge du ikke har CD'en i spilleren så kutter joysticken ut etter fem minutter. Man har også begrenset med scenery. X-plane dekker vanligvis hele verden.

X-Plane er ikke den typiske 'Eye-Candy' simulatoren som FS2000 og FU3 er, selv om den også begynner å bli dramatisk bedre på den fronten. Den sterkeste siden med simulatoren er flymodellene. X-Plane inneholder en 'nøyaktig' atmosfære, med rett trykk, tetthet, temperatur og så videre. Så blir oppførselen til flyene kalkulert ut i fra hvordan de ser ut og de atmosfæriske forholdene. Du kan i 'Plane-Maker' (følger med) lage hva som helst, og så se hvordan det flyr i X-Plane. Slik vil det også fly i virkeligheten. Det blir for tiden utviklet et turboprop der man bruker X-Plane som testmodell i stedet for vindtuneller ol.

X-Plane er den enste simulatoren der man kan fly ut av atmosfæren (med de såkalte X-flyene), og simulere en realistisk 're-entry' (med f.eks. Space Shuttle). Man kan fly på Mars. Atmosfæren har blitt gjenskapt etter data fra NASA.

X-Plane vant to av prisene under årets 'Simmy Awards' - 'Best Flight Models' og 'Best Default ATC'.

X-Plane sies å være den eneste 'ekte' helikoptersimulatoren. Det er visst også den eneste sivile simmen som simulerer katapultutskytning fra hangarskip og landing med 'krok og line'.

Det følger med ... tja... hvor mange er det nå? 40-50 fly, alt fra microlights til Space Shuttle. Flere hundre andre kan lastes ned fra nettet. Også masse scenery finner man.

Det beste er å prøve selv. Ta en titt på http://www.x-plane.com" TARGET=_blank>hjemmesiden og last ned demoen.

------------------

Bjørn Olav

henjum@privat.cybercity.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sikle* Himmel... dette hørtes da fantastisk ut! Nå blir det kanskje nok en simulator på meg!

Men altså... at stikka funker i bare fem minutter i demoversjonen... det var da puslete. Men man rekker kanskje å få et inntrykk av programmet. Håper at en katapultstart kjennes på force feedback-stikka. Og hvordan merkes re-entry med romferga, tro? Heftig risting, forhåpentligvis.

Ivar p

PS! Støvsugeren var kanskje av merket Lux!

[Edited by Ivar Paulsen 06-06-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar.

Selv om stikka slutter å fungere, så virker alt det andre. Du kan styre flyet delvis med trimkontroller og/eller autopilot.

Jeg har ikke prøvd programmet med Force-Feedback, men det støtter all mulig hardware som du krysser av for i options; pedaler, collective, cyclic, instrumentpanel (hardware), hydrauliske seter, force feedback og mye mer.

Støvsugeren var ikke Lux. Som et videre hint kan jeg nevne at den har/hadde (på typisk amerikansk vis) innebygd gulvboner, tepperenser, bilboner, madrassrenser, pussemaskin, massasjeapparat og mye annet. Nevnte jeg at den kunne støvsuge?

En annen ting (jeg kanskje ikke burde ha nevnt), er at Austin Meyer (han som lager X-Plane. Ja, det er en mann som styrer hele greia) setter verdien på pakken til rundt 20 dollar når han sender den, så man slipper å betale så mye toll, moms og andre avgifter når man får den. På denne måten sparer man flere hundre kroner. Nå er det ikke sikkert han gjør dette hver gang, men han gjorde det med meg og flere andre på X-Plane mailing-lista. Ikke si til noen at det var jeg som fortalte deg dette... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

------------------

Bjørn Olav

henjum@privat.cybercity.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Eirik Sørensen:

Ok, jeg er litt lost her...

Hva har X-Plane å gjøre med en støvsuger???

Hilsen Eirik


Se innlegg nr 2 fra Bjørn Olav:

quote:

X-Plane virker på meg som en slags kuriositet. Noe eksklusivt. Det minner meg litt om da jeg jobbet som støvsugerselger (helt sant!). Maskinen jeg solgte var av et amerikansk merke som det aldri ble reklamert for

Jeg vet ikke om jeg fikk mest lyst på støvsugeren eller X-plane. Men når sant skal sies må en selvgående versjon av Kirby være et must for FS'ere. Sett på Kirbyen i en etasje og la det støvsuge mens du selv tar en kjapp tur i din favoritt Flightsim! Du får gjort to ting på en gang!

------------------

Tore Sætre

Oslo, Norway

E-mail: tore.satre@iname.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Min mor kjøpte en selvgående Kirby for mange år siden. Litt av et vidunder. Engang slet den seg og spant hull i gulvbelegget på kjøkkenet. Min far bruker den til å fjerne maling...

Ennivei. Hvis X-Plane er som denne dingsen bør det jo kunne by på en del opplevelser utenom det vanlige. Hvis man liker sånt.

Dessuten er det billigere å kjøpe X-plane enn å bytte ut Miele'n med en Kirby...

Arne

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...