Sindre Kuløu Skrevet 7. april 2004 Skrevet 7. april 2004 På Flight Simulator så er det flere av turbopropflyene (bl.a. Beech King Air) som har en egen fuel lever. Hva er det denne egentlig gjør? Jeg skjønner at man trenger en fuel lever på stempelmotorer (har vel noe med blandingen mellom luft og fuel som varierer i høyden), men hva trengs denne til på en turboprop? Ser at når man autostarter (CTRL-E) maskinene, så går disse halvveis opp. Jeg ville ha trodd at det man trengte når man startet en turboprop var en knapp e.l. som startet bensinpumpene når trykket i trubinen er høyt nok.. Har det noe med turtallet når man taxer å gjøre, og skal man fyre de helt opp når man tar av? Siter
Ådne Lie Skrevet 7. april 2004 Skrevet 7. april 2004 Det er hoved brytere for å åpne og stenge drivstoff tilførselen. På boeing 737 så finner du disse under throttle. Disse kan vippes opp og ned, for å stenge og lukke. God påske. Ådne Siter
Ådne Lie Skrevet 7. april 2004 Skrevet 7. april 2004 Jeg mente stenge og åpne selvfølgelig. Ådne Siter
Geir G Skrevet 7. april 2004 Skrevet 7. april 2004 Ja, heldigvis. Hvis ikke hadde det vært utrolig lukket.... Siter
Sindre Kuløu Skrevet 7. april 2004 Forfatter Skrevet 7. april 2004 Det er hoved brytere for å åpne og stenge drivstoff tilførselen. På boeing 737 så finner du disse under throttle. Disse kan vippes opp og ned, for å stenge og lukke. Det vet jeg, men jeg lurer rett og slett på hvorvor dette ikke er rene "av/på"-knapper. Hva er grunnen til at man kan operere fuel-leverne på en del turbo-prop tilsynelatende helt manuelt (altså: CTRL-SHIFT-F2..F3 i Flightsim)? Siter
Sindre Kuløu Skrevet 21. april 2004 Forfatter Skrevet 21. april 2004 Ingen som kan hjelpe Ser f.eks. forskjell i fuel flow på Twin Otteren jeg bruker for tida (LAGO) når fuel levers står helt fram (CTRL-SHIFT-F4) i forhold til når de står nesten på cutoff. Hva er grunnen til det? Er de ikke bare AV/PÅ-brytere likevel? Siter
Thomas Gundersen Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 Som du selv sier, de regulerer blandingsforholdet mellom luft og drivstoff. Detter er ikke en av/på funksjon men reguleres trinnløst for å få best ytelse av motoren. Var dette til noe hjelp? Siter
Atle Myran Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 På den PT-6 versjonen som jeg fløy med på Bandeiranten (emb-110) hadde fuellever tre posisjoner: Cut-off, Low idle og High idle. Low idle ble brukt under taxing, og High idle ble satt før takeoff og stod der til etter landing. Forskjellen du ser på fuelforbruk på bakken er altså fordi motoren bruker mer fuel på High idle enn på Low idle. "Blandingsforholdet" (i anførselstegn fordi det ikke er forgasser i vanlig forstand på en turbinmotor)styres automatisk av motoren. Grunnen til High/Low idle funksjonen er at motoren reagerer raskere fra tomgang til full power når fuellever står i High idle(naturlig nok). På bakken trenger man ikke dette, og motoren støyer også mindre ved Low idle. Som en kuriositet kan nevnes at den motoren som startes først, settes i High idle før den andre startes for å sikre nok strøm til startergeneratoren. På nyere turboprop har fuellever og proplever smeltet sammen til en lever som kalles fuelcondition lever (ihvertfall på Saab340) som styrer både fuel on/off og propturtall. På ENDA nyere fly (f.eks Saab 2000) har man bare powerlevers som tar seg av både turtall og power. Fuelleveren er da bare en liten spak under powerlevers på samme måte som B737 etc. Atle Siter
Sindre Kuløu Skrevet 22. april 2004 Forfatter Skrevet 22. april 2004 Takk skal du ha! På den PT-6 versjonen som jeg fløy med på Bandeiranten (emb-110) hadde fuellever tre posisjoner: Cut-off, Low idle og High idle. Low idle ble brukt under taxing, og High idle ble satt før takeoff og stod der til etter landing. Forskjellen du ser på fuelforbruk på bakken er altså fordi motoren bruker mer fuel på High idle enn på Low idle. "Blandingsforholdet" (i anførselstegn fordi det ikke er forgasser i vanlig forstand på en turbinmotor)styres automatisk av motoren. Grunnen til High/Low idle funksjonen er at motoren reagerer raskere fra tomgang til full power når fuellever står i High idle(naturlig nok). På bakken trenger man ikke dette, og motoren støyer også mindre ved Low idle. Som en kuriositet kan nevnes at den motoren som startes først, settes i High idle før den andre startes for å sikre nok strøm til startergeneratoren. På nyere turboprop har fuellever og proplever smeltet sammen til en lever som kalles fuelcondition lever (ihvertfall på Saab340) som styrer både fuel on/off og propturtall. På ENDA nyere fly (f.eks Saab 2000) har man bare powerlevers som tar seg av både turtall og power. Fuelleveren er da bare en liten spak under powerlevers på samme måte som B737 etc. Atle Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.