Gå til innhold

Fuel lever... - hva er det?


Sindre Kuløu

Anbefalte innlegg

På Flight Simulator så er det flere av turbopropflyene (bl.a. Beech King Air) som har en egen fuel lever. Hva er det denne egentlig gjør? Jeg skjønner at man trenger en fuel lever på stempelmotorer (har vel noe med blandingen mellom luft og fuel som varierer i høyden), men hva trengs denne til på en turboprop? Ser at når man autostarter (CTRL-E) maskinene, så går disse halvveis opp. Jeg ville ha trodd at det man trengte når man startet en turboprop var en knapp e.l. som startet bensinpumpene når trykket i trubinen er høyt nok.. Har det noe med turtallet når man taxer å gjøre, og skal man fyre de helt opp når man tar av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hoved brytere for å åpne og stenge drivstoff tilførselen. På boeing 737 så finner du disse under throttle. Disse kan vippes opp og ned, for å stenge og lukke.

 

 

Det vet jeg, men jeg lurer rett og slett på hvorvor dette ikke er rene "av/på"-knapper. Hva er grunnen til at man kan operere fuel-leverne på en del turbo-prop tilsynelatende helt manuelt (altså: CTRL-SHIFT-F2..F3 i Flightsim)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den PT-6 versjonen som jeg fløy med på Bandeiranten (emb-110) hadde fuellever tre posisjoner: Cut-off, Low idle og High idle. Low idle ble brukt under taxing, og High idle ble satt før takeoff og stod der til etter landing. Forskjellen du ser på fuelforbruk på bakken er altså fordi motoren bruker mer fuel på High idle enn på Low idle.

"Blandingsforholdet" (i anførselstegn fordi det ikke er forgasser i vanlig forstand på en turbinmotor)styres automatisk av motoren.

 

Grunnen til High/Low idle funksjonen er at motoren reagerer raskere fra tomgang til full power når fuellever står i High idle(naturlig nok). På bakken trenger man ikke dette, og motoren støyer også mindre ved Low idle.

Som en kuriositet kan nevnes at den motoren som startes først, settes i High idle før den andre startes for å sikre nok strøm til startergeneratoren.

 

På nyere turboprop har fuellever og proplever smeltet sammen til en lever som kalles fuelcondition lever (ihvertfall på Saab340) som styrer både fuel on/off og propturtall.

 

På ENDA nyere fly (f.eks Saab 2000) har man bare powerlevers som tar seg av både turtall og power. Fuelleveren er da bare en liten spak under powerlevers på samme måte som B737 etc.

 

Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha! ""

 

På den PT-6 versjonen som jeg fløy med på Bandeiranten (emb-110) hadde fuellever tre posisjoner: Cut-off, Low idle og High idle. Low idle ble brukt under taxing, og High idle ble satt før takeoff og stod der til etter landing. Forskjellen du ser på fuelforbruk på bakken er altså fordi motoren bruker mer fuel på High idle enn på Low idle.

"Blandingsforholdet" (i anførselstegn fordi det ikke er forgasser i vanlig forstand på en turbinmotor)styres automatisk av motoren.

 

Grunnen til High/Low idle funksjonen er at motoren reagerer raskere fra tomgang til full power når fuellever står i High idle(naturlig nok). På bakken trenger man ikke dette, og motoren støyer også mindre ved Low idle.

Som en kuriositet kan nevnes at den motoren som startes først, settes i High idle før den andre startes for å sikre nok strøm til startergeneratoren.

 

På nyere turboprop har fuellever og proplever smeltet sammen til en lever som kalles fuelcondition lever (ihvertfall på Saab340) som styrer både fuel on/off og propturtall.

 

På ENDA nyere fly (f.eks Saab 2000) har man bare powerlevers som tar seg av både turtall og power. Fuelleveren er da bare en liten spak under powerlevers på samme måte som B737 etc.

 

Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...