Gå til innhold

Ta bilder av fly?


Andreas Eriksen

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Hei. Du tar da helt ålreite bilder av fly, og med scanneren

og DEN balkongen, så har du et bedre utgangspunkt enn de fleste. Men det hjelper selvsagt med speilreflekskamera og kraftig telelinse. Aller helst to kamerahus, så kan du ha zoom på det ene og telelinse på det andre. Og sist, men ikke minst, som med all annen fotografering er det lysmålingen som avgjør hvor vellykket eksponeringen blir.

Med mye himmel og motlys i bildet, så blir nesten all automatikk lurt. Da er det best å måle lyset nøyaktig, og beregne eksponeringene manuelt. Med dagens digitale kameraer er dette enkelt, og du kan jo sjekke resultatet

omgående.( I mine første fotoår var det 3-5 UKERS fremkallingstid, så jeg var pukka nødt til å eksponere riktig). Så lytt på scanneren og hold deg klar. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Er ikke sikker på hva du mener her Ernst, med eksponering og greier "" Gidder du å forklare litt nærmere hva det er? På kameraet mitt har jeg en funskjon som heter PAS, der kan jeg vist stille inn noen ting, hva er dette?
...Hva slags kamera har du? Det finnes jo så alt for mange å velge mellom, og alle har sin form for automatikk. Med eksponering menes kombinasjonen lukkertid og blenderåpning. Men her er det vanskelig å forenkle forklaringen, så vi dropper det temaet. Det som er viktig, er om du kan bestemme selv om bildet skal bli lysere eller mørkere. Så hvis du tar et bilde av et fly på himmelen, og du synes det ser alt for mørkt ut, så skal det være innstillinger på kameraet so gir deg muligheten til å "bestemme" at neste bilde skal bli lysere. OSV OSV.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...