Gå til innhold

Langstrekkende flyging


T. Paulsen

Anbefalte innlegg

Satt å tenkte på en liten ting. Sett det sånn at jeg skal fly ifra Gardermoen til feks. Fiji så er vel dette en total umulig strekning å fly Nonstop. Jeg ville vel kanskje ha satset på et mellomstopp i India eller lignende.

Åssen blir det da med Flightplan som man sender inn før avreise ifra OSL da? Skal man bare skrive inn flightplanen frem til India, og så lage en ny flightplan der nede for så å reise videre til Fiji da liksom? Hvis man er nødt til det, så hva gjør man hvis hele Asia er ubemannet? Hvor skal du liksom sende flightplanen da?

 

En annen ting jeg lurer på er, hvis jeg skal ta av ifra ENTO som nesten alltid er ubemannet og fly VFR rundt i Vestfold. Hvem rap. jeg til og hva er egentlig det beste å skrive i flightplan? Jeg snakker om en "kosetur" rundt i området der jeg flyr ditt jeg selv vil på innfall.

 

Noen som har noe tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, for å ta det første spørsmålet først:

 

Hvis du skal mellomlande i India, da skriver du inn FP kun til India, og kan evt. skrive ENGM-XXXX-FIJI i pilots remarks.

 

Selvom Asia er ubemannet så skal du alltid sende inn FP.

 

Så... Når du skal fly litt koseflygning (kalt VFR) i ENTO området, da kan du skrive VFR i FP`en, eller hvis du har bestemte steder du ønsker å fly over, så kan du skrive inn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom Asia er ubemannet så skal du alltid sende inn FP.

 

Ok, men hvor skal jeg sende denne flightplanen da? Er hle Asia ubemannet, så er det jo liksom ikke noen som får den vel? Er ikke så flink til dette, men prøver å forstå.

 

 

Når det kommer til en "koserunde" rundt i Vestfold der jeg bare skal røre rundt i en flygende buss (Cessna 172)i VFR uten å ha noen bestemte steder å fly så hva skal jeg egentlig skrive i FP.? Kun VFR? Ikke noe mere? Og hva hvis jeg flyr feks. mot Rygge ifra Sandefjord og så snur 180 grader for så å fly mot Stavanger. Skal jeg rap. det til ENOS control når jeg flyr VFR?

 

Takker for svar igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så er det regel at man alltid skal sende inn FP, selvom ikke ATC`en får den, så kan andre piloter i ditt område se hvor du har tenkt deg osv.

Send alltid inn en FP!

 

Hvis jeg ikke har noe spesielt mål når jeg flyr VFR så pleier jeg bare å skrive inn VFR i FP`en!

 

Hvis du er inne i et kontrollert luftrom skal du alltid rapportere, noen ganger må du også be om tillatelse til å svinge osv.

 

Hvis det ikke er ATC online, men trafikk i det område du flyr i kan det være lurt å rapportere hva du gjør på unicom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så er det regel at man alltid skal sende inn FP, selvom ikke ATC`en får den, så kan andre piloter i ditt område se hvor du har tenkt deg osv.

Send alltid inn en FP!

 

Ok. Men hvor skal jeg sende den liksom? Sett det sånn som dette da: Jeg står på ENGM og skal fly feks. til KORD. Jeg skriver inn ruten i FP og sender den. Er det ikke liksom ENGM jeg sender den til da? Eller havner den hos Vatsim og derifra blir sendt automatisk til ENGM?

 

Jeg har fått det for meg at i det jeg trykker på "send FP" så sender jeg den til nærmeste ATC jeg.. """""" Er det feil det kanskje? """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flightplan sendes ut i VATSIM sitt nettverk så snart du klikker på "send FP". Da kan hvem som helst åpne den og se hvor du skal fly fra og til og hvilken rute du skal fly. En FP skal alltid sendes når du flyr IFR og flyr i kontrollert luftrom.

 

Når du flyr VFR trenger du ikke sende FP såfremt du holder deg i ukontrollert luftrom. Rundt Oslo-området så er dette alt luftromm utenom flyplassene og da i høyder mindre en ca 3000ft. Kan ha lokale variasjoner. Da behøver du ikke ta kontakt med ATC i det hele tatt. Skal du imidlertid fly fra Rygge til ENGM og det er ATC på ENGM så skal du ta kontakt med ATC på ENGM før du entrer TMA rundt flyplassen. Er det ikke ATC på Rygge tar du av men sender blindt.

Er ENOS-CTR online kan du jo høre om han vil gi deg avgangsklarering, men ikke påkrevd.

 

En FP skal sendes for VFR-trafikk som skal fly lengre en 50nm fra avgangsplassen. Feks. fly fra Torp to Kjevik, eller Torp - Dagali o.l.

 

Forøvrig så får VFR-trafikk fly ganske uforstyrret av oss ATC. Flyr du VFR er det du som pilot som har ansvaret for en sikker navigering. ATC gir deg trafikkinformasjon i den grad det er behov for det. Selvsagt vil vi si fra dersom du kommer i konflikt med annen trafikk, men utover det flyr du slik du har oppgitt i FP din.

 

Inn til og ut fra flyplassne følger du VFR-rutene du finner på kartene. Og som sakt, kommer du feks. til Sola og Sola app er online skal du melde deg inn til app før du entrer TMA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En FP skal sendes for VFR-trafikk som skal fly lengre en 50nm fra avgangsplassen. Feks. fly fra Torp to Kjevik, eller Torp - Dagali o.l.

Det er "skremmende" mange PPL-innehavere som har lært dette feil. Det er ingen krav til innsendelse av ICAO flygeplan om man skal fly mer enn 50 NM vekk fra avgangsplassen. Det er derimot krav til utarbeidelse av en operativ flygeplan om man skal fly lengre enn 50 NM vekk fra avgangsplassen. Og en operativ flygeplan er noe helt annet enn en ICAO flygeplan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En FP skal sendes for VFR-trafikk som skal fly lengre en 50nm fra avgangsplassen. Feks. fly fra Torp to Kjevik, eller Torp - Dagali o.l.

Det er "skremmende" mange PPL-innehavere som har lært dette feil. Det er ingen krav til innsendelse av ICAO flygeplan om man skal fly mer enn 50 NM vekk fra avgangsplassen. Det er derimot krav til utarbeidelse av en operativ flygeplan om man skal fly lengre enn 50 NM vekk fra avgangsplassen. Og en operativ flygeplan er noe helt annet enn en ICAO flygeplan.

 

Mulig jeg misforstår noe her, men iflg BSL kap F så er en reiseplan=flightplan. Den skal leveres i de tilfeller der det ønskes søk/redningstjeneste, flyging eller del av flyging som skal skje som kontrollert flyging, flyging som krysser landegrenser. det andre begrepet jeg har heftet meg ved er en navigasjonsplan som man utarbeider for hver flygning som en hjelp for navigeringen og tidsbestemmelsene underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår noe her

Du skrev tidligere:

 

En FP skal sendes for VFR-trafikk som skal fly lengre en 50nm fra avgangsplassen. Feks. fly fra Torp to Kjevik, eller Torp - Dagali o.l.

Hvis du med "FP" mener reiseplan (flight plan på engelsk) så har du misforstått, ja. Mener du derimot operativ flygeplan har du nok forstått det korrekt, men da blir forkortelsen "FP" meget forvirrende/misvisende. ""

 

*

 

Når trenger man å sende en reiseplan (flight plan)?

 

-flyging, eller del av flyging, som skal utføres som kontrollert flyging,

-flyging innenfor eller inn i særskilte områder og langs særskilte ruter angitt av Luftfartstilsynet,

-flyging som det ønskes alarm- og redningstjeneste for,

-flyging som vil passere grensen for norsk territorium

 

Les BSL F Kapittel II, § 2-19 for utfyllende info.

 

*

 

Når trenger man å utarbeide en operativ flygeplan ("navigasjonsplan")?

 

For ikke-erversmessig luftfart: utarbeidelse av en operativ flygeplan for all IFR-flyging og for VFR-flyging som skal utføres mer enn 50 NM fra startplassen.

 

Les BSL D 3-1, pkt 4.4 for utfyllende info.

 

*

 

Definisjoner i BSL:

 

Reiseplan (flight plan): Spesifiserte opplysninger til luftrafikktjenesteenheter om en planlagt flyging eller del av flyging.

 

Operativ flygeplan (operational flight plan): Fartøysjefens plan for flygingens sikre utførelse basert på hensyn til flyets ytelser, andre operative begrensninger og forhold som kan ventes på den ruten som skal følges, og på de aktuelle flyplassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...